he
Crime Nobody Saw US
(1937)
Regisseur: Charles Barton Bron: toneelstuk Danger, Men Working |
The Film Daily, donderdag, 8
april 1937 "ZWAK EN ONSAMENHANGEND MYSTERIE DIE ER NIET IN SLAAGT OM DE INTERESSE VAST TE HOUDEN OF DE NODIGE SPANNING TE ONTWIKKELEN. Het verhaal in dit detective verhaalt komt te traag op gang en wanneer dit uiteindelijk het geval is is het zo amateuristisch in elkaar gezet en weinig overtuigend dat er nooit een klik met het publiek komt. Drie schrijvers—gespeeld door Lew Ayres, Eugene Pallette en Benny Baker— ontvingen van een producer een voorschot van enkele honderden dollars om een toneelstuk te schrijven. Wanneer hij hen belt om het beloofde script te krijgen blijkt dat ze nog een lijn op papier hebben. Ze krijgen tot diezelfde avond om met iets op de proppen te komen of hij neemt gerechtelijke stappen. Ze slaan aan het werk en na pakken papier te hebben verknoeid zitten ze nog steeds zonder verhaal. Dan wandelt een dronken man binnen, de buurman van Baker wiens appartement ze nu gebruiken. Ze leggen de dronkaard te slaap op de sofa en vinden op hem een notitieboekje met telefoonnummers en opmerkingen waaruit ze kunnen opmaken dat de dronkaard eigenlijk de personen chanteert. Zo blijkt hen een verhaal in de schoot te worden geworpen. Ze bellen verschillende personen op waarbij Ayres zich voordoet als politie-inspecteur, en bevelen hen direct te komen omdat, zo beweren ze, de chanteur stervende is. Nadat verschillende personen zijn verzameld wordt de dronkaard ook vermoord en krijgen onze auteurs dus met een echte moord te maken. Het oplossen van die moord voor de politie arriveert vormt het verhaal dat ze zochten. Het is een zeer povere variatie op het idee van "Seven Keys to Baldpate". Het beste wat hierover nog kan gezegd worden is dat Lew Ayres, Eugene Pallette, Ruth Coleman, Colin Tapley en Benny Baker hard werken of het zwakke verhaal sterker uit de verf te laten komen dan het werkelijk is. In de handen van minder bekwame acteurs zou de film nog veel slechter geweest zijn. Regie: Gehandicapt door het materiaal. Fotografie, Ok." |
|
Boven: Drie "lobbycards" uit een reeks van acht in totaal. |
In deze komische detectivefilm krijgen drie toneelschrijvers 500 dollar
voorschot om een appartement te huren waarin ze een mysterie zullen schrijven.
Ze kunnen echter geen pagina produceren tot een dronken
buurman binnenstommelt en stoort hen in een sessie brainstormen alvorens bewusteloos te
vallen. Uit zijn zakken valt niet alleen 15 000
dollar maar er zit ook een boekje in met daarin bekende namen met ernaast
telkens een aantal bedragen. De drie gaan nu doen alsof hij echt dood is en onderzoeken nu hoe dit is kunnen
gebeuren. Ze stellen zich voor met een afperser te doen
hebben en doen zich uiteindelijk zelfs voor als politie of dokter om met de
verschillende personen in het boek in contact te komen. Jammerlijk genoeg, komt de dronken man
ook echt aan zijn einde en krijgen de
schrijvers nu het echte werk voorgeschoteld. EQ ging voor dit toneelstuk de samenwerking aan met Lowell Brentano; maar wanneer die, in februari 1936, een vroege dood stierf werd het The Crime Nobody Saw (een verwijzing naar het "succes" van deze drieakter misschien?). Met een script dat werd geschreven door Bertram Millhauser (die later aan de Basil Rathbone Sherlock Holmes series werkte) kon deze komische detective een kleine interessante film geworden zijn. Er verscheen een adaptatie van het verhaal in Boys' Cinema [# 929, 2 oktober 1937]. |
Tijdens de productie besloot de studio dat de film een
te rustig tempo had en liet het tempo opvoeren; het resultaat was dat een
vrij gemakkelijk mysterie plotseling hectisch werd in zijn actie, waardoor
het niet altijd begrijpelijk was voor het kijkend publiek. Desondanks is de
film best onderhoudend, vooral dankzij de ongenaakbare vertolkingen van Lew
Ayres, Benny Baker en Eugene Pallette als detectivetekenaars en Hattie
McDaniel is een zeer amusante vertolking als Ambrosia het hotelmeisje. Variety schreef: "Het verhaal is... statisch, de actie beweegt zich nooit buiten de aangrenzende appartementen, behalve drie kortstondige shots van verwaarloosbare waarde." |
Hierboven: Productiefoto's uit The Crime Nobody Saw. Bovenaan links: Eugene Pallette en Lew Ayres Bovenaan rechts: Lew Ayres, Jed Prouty, Ruth Coleman en Howard C. Hickman. Onderaan links: Hattie McDaniel en Lew Ayres. Onderaan rechts: Ruth Coleman en Lew Ayres. |
Harrison's Reports
- 1937 "Een redelijk goed mysterie drama goed besprenkeld met humor. Alhoewel de actie zich grotendeels in één kamer afspeelt toch is er voortdurend wat te beleven. Het kon mijn aandacht goed vasthouden. De toeschouwer blijft raden naar de identiteit van de moordenaar, die pas op het eind wordt prijsgegeven. Menig oude truckjes worden aangewend om een griezelige sfeer op te wekken - lichten die plots uitgaan, deuren die open en sluiten, en mysterieuze personen komen de kamer binnen. Het vernieuwde van deze film is wel het feit dat er geen politie aan te pas komt tot gans op het eind de moord werd opgelost door de drie amateurs die het raadsel te lijf gingen alleen maar om zo aan materiaal te komen om zelf een toneelstuk over een moord te schrijven. De manier waarop ze bij de moord verwikkelt geraken is vermakelijk daar ze niet hadden verwacht dat ze zo ver zouden betrokken geraken als het geval was. Er is geen romantiek. Niet geschikt voor kinderen. Volwassen amusement. Klasse B." |
(Bron Volledige film YouTube - TVaholic) |
Referenties (1) The Great Detective Pictures - James Robert Parish Andere artikels over deze film (1) The Crime Nobody Saw - Film Noirish 2014 (2) Archive.org Full movie (3) Clip YouTube |
Laatste update 17 februari 2023 |
Copyright © MCMXCIX-MMXXIII Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |