artenvier
(1938)
Als Ellery Queen naar Hollywood komt om een filmscenario te schrijven, is zijn opdracht niet eenvoudig. De maatschappij waarvoor hij schrijft wil namelijk een film maken over het leven van twee grote Hollywoodse acteursfamilies: de Royles en de Stuarts, die elkaar als gevolg van een reeds jarenlange bestaande vete op de meest ergerlijke manier in het openbaar bekladden. Maar in het filmparadijs van het land der onbegrensde mogelijkheden kan gebeuren wat niemand verwacht: Jack Royle en Blythe Stuart gaan trouwen! Ze keren echter van de huwelijksreis niet terug; onder verdachte omstandigheden vinden zij de dood. Hartenvier is één van de speelkaarten die Ellery Queen ertoe brengen zich nog intensiever met de familie te gaan bezighouden. Op die speelkaarten staan dreigementen aan de zoon van Jack en de dochter van Blythe, uit hun respectieve vorige huwelijken, getypt. Wie bedreigt deze jonge mensen? Op welke machine zijn die bedreigingen getypt? Deze en nog veel meer vragen moet Ellery oplossen. En hij slaagt daarin, natuurlijk op zijn bekende originele manier. Hij weet de slimme moordenaar van Jack en Blythe te ontmaskeren op het ogenblik dat deze op het punt staat een nieuwe misdaad te begaan. |
|
"QUEEN ONDER DE FILMMOGULS Hier is een groots mysterie met een buitengewoon ingenieus, ingewikkeld en waterdicht plot. De setting is Hollywood en er gebeurt voortdurend wel iets. Het is fantastisch en rumoerig, en vol Hollywood-geklets op zijn weelderigst. Het is vakkundig opgelost, met een effectieve extra ommezwaai op het eind resulterend in een verrassende en spannende afdronk ... " -- achterflap Pocket Book edition | |
|
|
Boven links naar rechts onderaan: zowel stof- als harde kaft voor Stokes en Grosset & Dunlap uitgaven.; stof en harde kaft voor Triangle boeken en Tower boeken (World Publishing co.). (Klik op de kaften zelf om die verschillen te zien) * | |
The
Brooklyn Eagle,
"As you like it" door Walter Sidney, 16 oktober 1938 "Als er ooit een mooi uitgewerkt mysterie te boek werd gezet dan is The Four of Hearts dat zeker. Zo goed voorzien zijn de karakters, zo geflipt de dialogen dat het bijna de opschepperij van de Stokes Company rechtvaardigt als zou het "voorbestemd zijn om een klassieker te worden." Klassieker of niet, de heren Stokes hebben met met deze titel een ongewoon goed boek in hun handen. Daar we nog nooit eerder een Ellery Queen verhaal lazen, weten we ook niet of het Dhr. Queen's gewoonte is om zichzelf als de alleswetende speurder in de boeken te injecteren. Maar de auteurs gespeelde schuchterheid was geen vergissing. Mr. Queen, Detective, is een persoon zeker de moeite om te ontmoeten. Hij is alom aanwezig, en de aanwezigheid van zijn scherpe humor in bijna elke scène draagt zeker een groot deel bij aan het 4.500 R.P.M. tempo van het verhaal En wanneer Dhr. Queen, auteur, een personage tot leven brengt, dat blijft hij of zij in leven - tenminste, tot iemand haar Martini of zijn Sidecard van een klein beetje morfine voorziet. We doelen op Jack Royle en Blythe Stuart, kibbelende vooraanstaande families van het witte doek, die worden vermoord. Alsook op Bonnie Stuart en Ty Royle (Jack's zoon en Blythe's dochter), Paula Paris, Lew Bascom, Jacques Butcher en gezelschap - die het niet werden. We hebben geen idee waarom Ellery Queen dit boek The Four of Hearts heeft genoemd, en niet "The Eight of Spades" of "Two of Clubs" of "Jack of Spades" - die allen belangrijker waren in het verhaal. Al had hij het genoemd naar één van Slim 'n' Slam's liedjes dan nog was het even goed geweest. Da's hoe de kaarten eenmaal vielen." The Charlotte Observer - 9 oktober 1938 "Ellery Queen's meest recente boek is zijn zwakste ooit. Zijn vorige, Devil to Pay was al niet op zijn gebruikelijke niveau maar deze keer zakt hij echt wel onder niveau. Dit gebeurde allemaal sinds hij naar Hollywood verhuisde om er voor een filmmaatschappij te gaan schrijven. Klaarblijkelijk was die invloed niet erg heilzaam. Zoals Ellery Queen zelf verklaarde: "Het is goed geweten dat iedereen die langer dan zes weken aan Hollywood wordt blootgesteld plots en ongeneesbaar gek wordt " We kunnen alleen maar akkoord gaan: Ga Oostwaarts Mr. Queen, ga Oostwaarts!" The Sunday Sun and Guardian Magazine, April 30. 1939 - Four of a Kind Grondig onaangenaam zijn de eerste 60 bladzijden van Ellery Queen's versiering van zijn eigen kist met daarin wonderbaarlijke gaven van misdaadwaarzeggerij, doorspekt met onhandige hulpjes eigen aan het taalgebruik in Hollywood. En toch ontwikkelt het verhaal zich tot een uiterst knap spinsel met voldoende impulsen om de mysterieverslaafde mee te voeren naar het moment waarop Mr. Queen eerbiedig zegt: "Je ziet eruit als een van de Seraphims." en niemand "Heilig" hoeft te roepen. |
|
|
|
Minder minimalistisch dan de twee andere Hollywoodverhalen, daar het
centraal gegeven wordt verpakt in typische "Golden Age" verwikkelingen.
Nog steeds in Hollywood, gaat EQ verder dan
Moord in
Hollywood. Prachtige verhaallijn die
ons even terug meeneemt naar de eerste Queens, met de uiteindelijke
oplossing eerlijk te ontcijferen uit de aangeboden aanwijzingen. Ter
afwisseling vertoont dit tweede
Hollywoodverhaal meer van Queen's kunde op gebied van plotten. Dit
is tevens het enige verhaal uit de Hollywoodcyclus dat zich in de
filmindustrie zelf situeert. Zowel
Agatha
Christie als
S.S. Van Dine worden reeds in het eerste hoofdstuk bij naam
vernoemd. EQ maakt dan ook duidelijk wie zijn dichtst bijzijnde
literaire verwanten zijn door naar de denkbeeldige schrijver Ellery Van
Christie te verwijzen.
Net zoals hij met zijn openingszin zijn gevoelens ten aanzien van
Hollywood nauwelijks verhuld: "Het is een bekend feit dat
iedereen die langer dan zes weken aan Hollywood wordt
blootgesteld, plotseling ongeneeslijk gek wordt. " |
|
|
|
The
Daily Telepgraph,
25 maart 1938 - "Mystery of the
Week- Playing Cards Murder" door Dr. Watson, Jun "Ik heb vaak de eerlijkheid van de gladde Ellery Queen in twijfel getrokken, maar nooit zijn vindingrijkheid. Hij geeft dan ook blijk van redelijke eerlijkheid en van buitengewone vindingrijkheid in zijn laatste mysterie, "The Four of Hearts." Hij stelt het probleem voor van een intelligente moordenaar wiens moeilijkheden drieledig zijn: (1) Hij moet de klok voor zijn met drie moorden; (2) Hij heeft geen hoop op ontsnapping als zijn motief (dat achteraf duidelijk lijkt) op enig moment zelfs maar verdacht is; en (3) Hij wordt gedwongen een vierde scalp aan zijn riem toe te voegen omdat zijn derde beoogde slachtoffer besluit te trouwen. De moordenaar - een vindingrijke maar niet overtuigende kerel - pakt deze drie-eenheid van moeilijkheden zo handig aan dat er geen enkel motief te bespeuren valt. Hij stuurt gekke waarschuwingen over zijn intenties om te moorden. Hij laat zijn eeuwige rust op spectaculaire en stoutmoedige wijze zien. En, met een voor de hand liggend motief dat hem bij elke stap fataal dreigt te worden, gebruikt hij -een techniek die een compleet en volslagen mysterie vestigt in het moorden zonder motief. Die techniek is het ultieme voorbeeld van een moordenaar die zijn gevaarlijkste risico omzet in zijn sterkste alibi. Ongelooflijke absurditeit. De moorden spelen zich af in Hollywood, tegen een levendige achtergrond van drank, vetes tussen filmsterren en geintjes, met veel actie en een vlotte, als het meezit, opsporing. Er is echter een verbijsterende en ongelooflijke absurditeit. De student wordt rustig gevraagd te geloven dat een schreeuwende Hollywoodkrant, die een vliegtuighuwelijk van twee wereldberoemde filmsterren op de spits drijft, op de vooravond van het huwelijk een verbijsterend voorpaginanieuwsbericht dat het getrouwde stel gekidnapt zou worden, begraven zou houden in een hoofdkolom in de krant. Ik heb in 20 jaar toegewijde studie van de mysterie- en detectieliteratuur nog nooit iets fantastischers gelezen. Wat ik positief vond, was het feit dat de waarschuwingen van de moordenaar naar zijn slachtoffers werden gestuurd in de vorm van speelkaarten - een handige code, waarvan ik tot dan toe niet op de hoogte was. Ik weet nu dat hartenboer "een prediker" betekent, klaverenboer "een wetsovertreder", schoppenvrouw "een vreemde vrouw" en schoppenzeven "gevangenis". En ik heb het gevoel dat ik een van de geheimen van het oneindige heb onthuld sinds mijn ontdekking wat schoppenvier betekent: "Heb niets meer te maken met een bepaalde persoon over wie u twijfelt", maar bovendien dat de betekenis wordt omgekeerd als de kaart in tweeën wordt gescheurd. Mevrouw Ellery Queen? De code heeft voor de hand liggende actuele mogelijkheden. Hoewel er bijvoorbeeld helaas geen speelkaarten zijn die "botten" of "graf" of "brand" betekenen, zou een van de detectives die meneer McKay in Auckland arresteerde, hem een leuke verrassing kunnen hebben gegeven door hem deze pokerhand te overhandigen: Ruiten tien: "Grote som geld." Schoppen koning: "Vreemde man." Schoppenaas (in tweeën gescheurd): "Dood" (omgekeerde betekenis). Ruiten twee: "Problemen veroorzaakt door bedrog." Schoppen vijf: "Onaangename ontmoeting." Er is een grimmige harten acht ("gedachten aan het huwelijk") als een schokkende climax van het mysterie. Ellery Queen wordt verliefd en zal vermoedelijk gaan trouwen. Zelfs degenen onder ons die aan zijn eerlijkheid hebben getwijfeld, maar van zijn sluwheid hebben genoten, zullen deze huwelijksmoord op zijn detective-toekomst betreuren. Huwelijk en detectie gaan niet samen." |
|
|
|
Andere artikels over dit boek (1) The Alphabet in Crime Fiction - Ellery Queen's The Four of Hearts Margot Kinberg (Feb 2011) (2) Reading Ellery Queen Jon Mathewson (Jan 2015) (3) The Grandest Game in the World Nick Fuller (Aug 16. 2021) |
|
* Geïnteresseerde lezers moeten weten dat de icoontjes/kaften die op deze site worden toegevoegd vaak lange uitgebreide informatie hebben, die niet noodzakelijk in de tekst zelf wordt herhaald. Die informatie kwam ooit standaard als pop-up te voorschijn door met de muis de foto aan te wijzen. Firefox gebruikers kunnen deze handigheid activeren via een add-on genaamd "Popup ALT Attribute". Na installatie resulteert het aanwijzen van de iconen of kaften in een pop-up met extra of verduidelijkende informatie over de afbeelding. |
Copyright © MCMXCIX-MMXXII Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |