![]() ![]() ![]() aka ![]()
|
Punch,
"Criticism - Cinema"
by Richard Mallett - 10 november 1965 "De volledige productiebehandeling van A Study in Terror (Regisseur: James Hill) gaat niet zo ver dat de titel gerechtvaardigd is. Sterren, glanzende kleuren, actie-maar (voor mijn geld) absoluut geen terreur, en zelfs geen opwinding. Dit is een Sherlock Holmes verhaal, of liever gezegd het scenario van Donald en Derek Ford is 'gebaseerd op de personages gecreëerd door' Conan Doyle, en het probleem is dat we tegenwoordig gewend zijn aan veel geraffineerdere methoden om schokken te bezorgen; de noodzaak om binnen het periodekader te blijven betekent dat ze niet gebruikt kunnen worden. Er is ook de onvermijdelijke sfeer van burleske: Sherlock Holmes lijkt nu in ieder geval daarin op James Bond, dat niemand hem echt serieus kan nemen. Hier wordt hij ingeschakeld om het mysterie van Jack the Ripper op te lossen, dus zijn er scènes in White Chapel met mensen die Cockney spreken, zorgvuldig afgezwakt om verstaanbaar te zijn voor Amerikanen, en pubscènes die kunstmatig levendig worden gemaakt om te voldoen aan het Amerikaanse idee van een typisch Engelse pub. De kleding uit die tijd is aangepast om niet te vreemd over te komen voor een modern oog; en de straatmeisjes die door Jack the Ripper zijn vermoord, zijn bijna allemaal nadrukkelijk twintigste-eeuwse schoonheden. (Nog een modern punt: de minst waarschijnlijke persoon heeft het gedaan.) John Neville is een heel goede Holmes, Donald Houston een behoorlijk stuntelende Watson, Robert Morley maakt een verrassende verschijning als Mycroft; maar zoals altijd bij een Holmes-verhaal moet er buitensporig veel tijd worden besteed aan enkele close ups, vierkant, vastgehouden, onbeweeglijk, als iemand uitlegt hoe iets werd afgeleid of uitlegt hoe iets gebeurde. Elk schuin, afgesneden of verschuivend beeld zou uit de toon vallen, omdat het buiten de conventie van de periode valt; dus het visuele belang dat er is, is volledig statisch. Maar over het geheel genomen is het best onderhoudend, hoewel niet altijd om de juiste redenen." |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Boven: volledige set van acht zgn. lobby kaarten. |
![]() Hoe Ellery Queen, na het uitbrengen een pastiche genaamd The Misadventures of Sherlock Holmes die uit de rekken moest gehaald worden toen Doyle's trustees bezwaar maakten, er in 1966 in slaagde met een echte Sherlock Holmes roman weg te komen zonder op soortgelijke protesten te stuiten, is moeilijk te zeggen, en het zal ook weinig van zijn lezers waarschijnlijk iets kunnen schelen. Het belangrijkste is dat hij erin slaagde een magnifieke tour de force neer te zetten, geheel in de stijl van de meester. |
De reclame
voor A Study in Terror was zeker belachelijk. De film, een goed
geproduceerde, rechttoe rechtaan thriller, was gemaakt tijdens het
hoogtepunt van de populariteit van de campy Batman televisieserie, en dus
dacht de studio te kunnen profiteren van de "camp rage" door hun nieuwe
Holmes-film nu te verkopen als misschien wel de campy heldenfilm van
allemaal. HOLY TERROR! IT'S SHERLOCK HOLMES AGAINST JACK THE RIPPER Dat was een van de subtielere slogans die gebruikt werden om de film te promoten. Maar andere juweeltjes kwamen snel. FLY AWAY BATMAN! HERE COMES THE ORIGINAL CAMP-COUNSELLOR-IN-A-CAPE! (AIEEE! CRUNCH! POW! BIFF!) FASTER THAN A SPEEDING COMPUTER! ABLE TO LEAP TALL TALES IN A SINGLE STROKE OF GENIUS! IT'S SHERLOCK HOLMES! THAT BRILLIANT BLOODHOUND OF BAKER STREET TRACKING THE FEROCIOUS FIEND JACK THE RIPPER! HE'S JAMES BOND IN A CAPE! HE'S BATMAN WITH BRAINS! HE'S SHERLOCK HOLMES AGAINST JACK THE RIPPER ![]() SHERLOCK HOLMES IS THE HERO (CHEER!) JACK THE RIPPER IS THE VILLAIN (HISS!) AND THE 'FLICK' IS A STUDY IN SUSPENSE A STUDY IN SHOCK! De smakelijkste van allemaal, en eigenlijk passend bij de film als je Holmes ook maar met een korreltje zout zou nemen, was: GRAB YOUR HOUNDSTOOTH CAPE AND YOUR DEERSTALKER CAP! GET YOUR MEERSCHAUM PIPE AND YOUR MAGNIFYING GLASS! SHERLOCK HOLMES IS BACK -- AND JACK THE RIPPER'S GOT 'IM! (Deerstalker! : Holmes and Watson on screen, 1978) |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Deerstalker! : Holmes and Watson on screen,
1978 " 'Een fijne productie .. . '; zo noemde Sy Oshinsky 'A Study in Terror' in 'Motion Picture Herald'. De kleurenfotografie slaagt er uitstekend in de kijker mee te voeren naar het oude Engeland ... [en] het beruchte 'red light district' van Londen, en de ruwe smaak van het gebied komt sterk naar voren. Men is ook dank verschuldigd aan een origineel verhaal en scenario van Donald en Derek Ford, die een intelligent en opwindend vehikel hebben gecreëerd voor de terugkeer van Sherlock Holmes ...' (27 april 1966). Andere kritieken over de film waren al even lovend, Kevin Thomas noemde het gewoon 'kunst zonder kunstzinnigheid...' (The Los Angeles Times, 25 januari 1967). John Neville als Sherlock Holmes kreeg ook een welverdiende vermelding. Rich in Variety, bijvoorbeeld, zei dat 'Neville een stijlvolle vertolking geeft in volledige overeenstemming met de Holmesiaanse traditie ...' (24 november 1965), terwijl Time magazine zei: "Onder James Hill's wrange regie, spelen John Neville en Donald Houston Holmes en Watson met een eigenaardige en ietwat stijfjes charme die hen precies definieert als wat ze zijn: indrukwekkende stukken Victoriaanse bric-a-bric ... (25 november 1966). " |
Boven: Trailer voor A Study in Terror door Screenbound Pictures (YouTube) |
Boven: Film A Study in Terror door Eliseo Santos (YouTube) |
![]() Andere artikels over deze film (1) A Study in Terror by Ellery Queen Nathaniel Poggiali (2) Movie Herald: A Study in Terror (1965) From Zombo's Closet JM Cozzoli 2015 (3) Archive.org Full HD movie!! (4) Horrornews.net film review |
![]() Copyright © MCMXCIX-MMXXII Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |