vorige gedetailleerde filmbespreking ...A Study in Terror  volgende gedetailleerde filmbespreking ...

Cathy Eddowes: Kay Walsh
Mary Kelly: Edina Ronay
Chunky: Terry Downes

94 minutens, kleur
R'leased Great-Britain: november 1965

Punch, "Criticism - Cinema" by Richard Mallett - 10 november 1965

"De volledige productiebehandeling van A Study in Terror (Regisseur: James Hill) gaat niet zo ver dat de titel gerechtvaardigd is. Sterren, glanzende kleuren, actie-maar (voor mijn geld) absoluut geen terreur, en zelfs geen opwinding. Dit is een Sherlock Holmes verhaal, of liever gezegd het scenario van Donald en Derek Ford is 'gebaseerd op de personages gecreëerd door' Conan Doyle, en het probleem is dat we tegenwoordig gewend zijn aan veel geraffineerdere methoden om schokken te bezorgen; de noodzaak om binnen het periodekader te blijven betekent dat ze niet gebruikt kunnen worden.

Er is ook de onvermijdelijke sfeer van burleske: Sherlock Holmes lijkt nu in ieder geval daarin op James Bond, dat niemand hem echt serieus kan nemen. Hier wordt hij ingeschakeld om het mysterie van Jack the Ripper op te lossen, dus zijn er scènes in White Chapel met mensen die Cockney spreken, zorgvuldig afgezwakt om verstaanbaar te zijn voor Amerikanen, en pubscènes die kunstmatig levendig worden gemaakt om te voldoen aan het Amerikaanse idee van een typisch Engelse pub. De kleding uit die tijd is aangepast om niet te vreemd over te komen voor een modern oog; en de straatmeisjes die door Jack the Ripper zijn vermoord, zijn bijna allemaal nadrukkelijk twintigste-eeuwse schoonheden. (Nog een modern punt: de minst waarschijnlijke persoon heeft het gedaan.)
John Neville is een heel goede Holmes, Donald Houston een behoorlijk stuntelende Watson, Robert Morley maakt een verrassende verschijning als Mycroft; maar zoals altijd bij een Holmes-verhaal moet er buitensporig veel tijd worden besteed aan enkele close ups, vierkant, vastgehouden, onbeweeglijk, als iemand uitlegt hoe iets werd afgeleid of uitlegt hoe iets gebeurde. Elk schuin, afgesneden of verschuivend beeld zou uit de toon vallen, omdat het buiten de conventie van de periode valt; dus het visuele belang dat er is, is volledig statisch. Maar over het geheel genomen is het best onderhoudend, hoewel niet altijd om de juiste redenen."

A Study in Terror - 11x14 inch lobby kaart titelkaartA Study in Terror - lobbykaart (11x14 inch)
A Study in Terror - lobbykaart (11x14 inch)A Study in Terror - lobbykaart (11x14 inch)
Boven: volledige set van acht zgn. lobby kaarten.
Terwijl Conan Doyle nooit het probleem van de Ripper door Sherlock Holmes liet adresseren (ondanks de vele verzoeken), hebben zijn navolgers dat wel gedaan. Holmes neemt de centrale rol voor zijn rekening in Ellery Queen's A Study in Terror. Nooit in een Nederlandstalige vertaling teruggevonden maar het verscheen al eens eerder onder de titel The Adventure of the Surgeon's Kit  in Argosy (aug '91) en bestaat eigenlijk uit twee verhalen in een boek. Het neerschrijven van het Holmes-gedeelte was voor rekening van Paul W. Fairman. Ellery Queen voegde er een tweede oplossing aan toe die zelfs de grote Holmes verblufte!Volgens ons interview  in 2002 met Edward Hoch werkte Lee net voor Face to Face, samen met Dannay aan de inkadering van het EQ-verhaal van A Study in Terror binnen Paul W. Fairman's novelisering van de film.

Hoe Ellery Queen, na het uitbrengen een pastiche genaamd The Misadventures of Sherlock Holmes die uit de rekken moest gehaald worden toen Doyle's trustees bezwaar maakten, er in 1966 in slaagde met een echte Sherlock Holmes roman weg te komen zonder op soortgelijke protesten te stuiten, is moeilijk te zeggen, en het zal ook weinig van zijn lezers waarschijnlijk iets kunnen schelen. Het belangrijkste is dat hij erin slaagde een magnifieke tour de force neer te zetten, geheel in de stijl van de meester.
De reclame voor A Study in Terror was zeker belachelijk. De film, een goed geproduceerde, rechttoe rechtaan thriller, was gemaakt tijdens het hoogtepunt van de populariteit van de campy Batman televisieserie, en dus dacht de studio te kunnen profiteren van de "camp rage" door hun nieuwe Holmes-film nu te verkopen als misschien wel de campy heldenfilm van allemaal.

HOLY TERROR! IT'S SHERLOCK HOLMES
AGAINST JACK THE RIPPER

Dat was een van de subtielere slogans die gebruikt werden om de film te promoten. Maar andere juweeltjes kwamen snel.

FLY AWAY BATMAN! HERE COMES
THE ORIGINAL CAMP-COUNSELLOR-IN-A-CAPE!
(AIEEE! CRUNCH! POW! BIFF!)
FASTER THAN A SPEEDING COMPUTER!
ABLE TO LEAP TALL TALES IN A SINGLE
STROKE OF GENIUS! IT'S SHERLOCK HOLMES!
THAT BRILLIANT BLOODHOUND OF BAKER
STREET TRACKING THE FEROCIOUS FIEND JACK THE RIPPER!

HE'S JAMES BOND IN A CAPE!
HE'S BATMAN WITH BRAINS!
HE'S SHERLOCK HOLMES AGAINST
JACK THE RIPPER

SHERLOCK HOLMES IS THE HERO (CHEER!)
JACK THE RIPPER IS THE VILLAIN (HISS!)
AND THE 'FLICK' IS A STUDY IN SUSPENSE
A STUDY IN SHOCK!

De smakelijkste van allemaal, en eigenlijk passend bij de film als je Holmes ook maar met een korreltje zout zou nemen, was:

GRAB YOUR HOUNDSTOOTH CAPE
AND YOUR DEERSTALKER CAP!
GET YOUR MEERSCHAUM PIPE
AND YOUR MAGNIFYING GLASS!
SHERLOCK HOLMES IS BACK --
AND JACK THE RIPPER'S GOT 'IM!

(Deerstalker! : Holmes and Watson on screen, 1978)

videocoverIn A Study in Terror zoeken de immer populaire Sherlock Holmes, zijn broer Mycroft en zijn gezel Dr. Watson naar de Victoriaanse seriemoordenaar Jack the Ripper in deze goed gemaakte, opwindende  productie geschreven en geregisseerd door James Hill. Mycroft, komt eigenlijk tussen als speciale gezant van de Eerste Minister om zijn broer te helpen bij het oplossen van de misdaden en wel zo dat alles voor de regering gunstig uitvalt. Sherlock, daarentegen kijkt enkel uit naar de geneugten der detectie. De film combineert alle elementen zo geliefd bij Sherlock Holmes-fans om zo tot een bevredigende en goed geacteerd mysterie te komen. Herman Cohen, de uitvoerend producent van A Study in Terror, zei tijdens een interview uit '78 dat hij nog steeds brieven krijgt en van Holmes-fans over de hele wereld hoort dat A Study in Terror de beste Sherlock Holmes-film is die ooit is gemaakt.   John Neville is uitstekend als de koele, logische Holmes en Robert Morley voegt wat humor toe om het verhaal wat levendiger te maken. A Study in Terror is sterk aanbevolen voor de fans van Sherlock Holmes en is vrij genietbaar voor elke kijker die van klassieke mysteries houdt. De oorsprong van het verhaal wordt correct geadresseerd in het antwoord dat producer Herman Cohen gaf aan Tom Weaver's voor zijn boek Attack of the Monster Movie Makers (Jefferson, North Carolina: McFarland & Co. 1994) "Donald en Derek Ford krijgen dan wel hun naam op de aftiteling maar ze schreven het niet, het idee om een combinatie te maken van Holmes en Jack the Ripper was wel van hen. Michael Klinger en Tony Tenser hadden hen aangenomen voor "hun" Sherlock Holmes film, maar ze volgden hun script niet nauwgezet en ze hielden niet van het resultaat. Ik huurde Harry Craig in, een schrijver die sterk in de smaak viel van Adrian Conan Doyle (Arthur's zoon) en Henry Lester. Hij werkte nauw met mij en James Hill, de regisseur, samen aan het uiteindelijke script, dewelke gebaseerd werd op het origineel verhaal en het script van Donald en Derek Ford. Harry Craig wilde geen vermelding omdat hij toen ook aan een groot filmproject voor Columbia werkte."

Judi Dench

Deerstalker! : Holmes and Watson on screen, 1978

" 'Een fijne productie .. . '; zo noemde Sy Oshinsky 'A Study in Terror' in 'Motion Picture Herald'. De kleurenfotografie slaagt er uitstekend in de kijker mee te voeren naar het oude Engeland ... [en] het beruchte 'red light district' van Londen, en de ruwe smaak van het gebied komt sterk naar voren. Men is ook dank verschuldigd aan een origineel verhaal en scenario van Donald en Derek Ford, die een intelligent en opwindend vehikel hebben gecreëerd voor de terugkeer van Sherlock Holmes ...' (27 april 1966).

Andere kritieken over de film waren al even lovend, Kevin Thomas noemde het gewoon 'kunst zonder kunstzinnigheid...' (The Los Angeles Times, 25 januari 1967). John Neville als Sherlock Holmes kreeg ook een welverdiende vermelding. Rich in Variety, bijvoorbeeld, zei dat 'Neville een stijlvolle vertolking geeft in volledige overeenstemming met de Holmesiaanse traditie ...' (24 november 1965), terwijl Time magazine zei: "Onder James Hill's wrange regie, spelen John Neville en Donald Houston Holmes en Watson met een eigenaardige en ietwat stijfjes charme die hen precies definieert als wat ze zijn: indrukwekkende stukken Victoriaanse bric-a-bric ... (25 november 1966). "

Boven: Trailer voor A Study in Terror door Screenbound Pictures (YouTube)
Boven: Film A Study in Terror door Eliseo Santos (YouTube)
Click if you think you can help out...!