![]() |
![]() |
|
Lengte: 1m 88 Gewicht: 79 kg Ogen: blauw/bruin* Haar: zwart Huwelijken: (1) June Jeannette White**, actrice (28 jul 1930 - annulatie na 2 wkn; 12 okt 1930 - jan 1935, gescheiden) (2) Sylvia Lowenthal (27 sep 1936 - dec 1936 gescheiden) (3) Norma Finkelstein, tekenares (15 jul 1937 - 8 jan 1986, haar dood) Kinderen: David Anthony "Tony" Roberts (22 okt 1939 - 7 feb 2025), acteur Nancy Roberts (1946 -), acteur (4) Sydell Salzberg (13 jul 1997 - zijn dood) Zus: Shirley Trachman (sic) (1913 - ) |
![]() |
Boven rechts: Aankondiger Kenneth Roberts | |
Ken(neth) Roberts werd geboren als Saul Trochman op 22 februari 1910 in Manhattan en groeide op in The Bronx. Zijn vader, Nathaniel, een verzekeringsagent en leraar Engels uit Letland, en zijn moeder, Fanny Anna Naft, afkomstig uit het huidige Oekraïne, waren beide Joodse immigranten in de Verenigde Staten. Roberts studeerde af aan DeWitt Clinton High School. De jonge Saul, die opgroeide in The Bronx, ging drie jaar naar de rechtenfaculteit (St. John's College Brooklyn) en werkte korte tijd als onbetaalde stagiair in het advocatenkantoor van Fiorello La Guardia. Halverwege de jaren 20, terwijl hij nog op de middelbare school zat (ca. 1926-27), kwam hij voor het eerst in aanraking met een microfoon toen een vriend die een programma voor WOR genaamd The Story Behind the Song schreef, hem vroeg of hij erin wilde meedoen. In november 1927 werd door de Educational Alliance een poging gedaan om het soort werk dat oorspronkelijk werd geprobeerd door de Neighborhood Playhouse terug te brengen, tegen bescheiden prijzen (50 cent). Ze brachten het stuk Captain Applejack als hun debuut. Onder leiding van Myron E. Sattler omvatte de cast Edna V. Fleischman, Helen Jelly, Clarice Saymon, Ruth Russell, Henry Chuck, Saul Trochman, William Green, Joseph D. Kane, Sigmund Kay en Lester Shatzman. In december 1927 bereidden de Alliance Players—Sigmund Kay, Saul Trochman, Lester Shatzman en Edna V. Fleischman—de heropvoering van Within the Law voor. Het Association Players' Stock Company van de Y.M.H.A. New York bracht The Dance Below met Pat Fell, Saul Trochman en Eve Lynn, opnieuw onder leiding van Myron E. Sattler (The Manhattan Little Theatre Club, mei 1928). Hij was bij de Association Players toen ze het Belasco Tournament wonnen. Hij stopte in 1928 met de rechtenstudie, volgens familieverhalen, omdat hij de bus niet kon betalen en het kantoor hem daarvoor geen geld gaf. Hij was toch niet geïnteresseerd in rechten en wilde acteur worden. Hij organiseerde toneelvoorstellingen voor kansarme kinderen in Eddie Cantors zomerkamp in Surprise Lake, N.Y. Hij verliet dus de school en nam aanvankelijk een baan aan als boekhouder in Wall Street en begon een dollar per week te sparen in een bank in Wall Street. Na 3 weken werd hij ontslagen en besloot hij zijn hele spaargeld - twee dollar - op te nemen. De kassier bestudeerde het geldopnamestrookje, controleerde de gegevens van Roberts en verontschuldigde zich toen naar een andere kamer. Een paar minuten later kwam hij terug en loodste de nu ongemakkelijke Roberts het pluche kantoor van de veepee binnen. De bankmedewerker en de kassier controleerden de bankafschriften en het opnamebewijs van $2 dubbel. Toen keek de bankdirecteur plotseling op en vroeg vragend. “Wat is er aan de hand, meneer Roberts? Vindt u onze bank niet leuk?” Hij sloot zich aan bij het reizend toneelgezelschap van Christopher Morley in Hoboken, dat heropvoeringen van 19e-eeuwse stukken tussen bier en pretzels. Binnen negen maanden speelde Ken daar hoofdrollen. Hij verscheen in After Dark (als de schurk), The Black Crook en The Cradle of the Deep. Hij trad op onder zijn eigen naam bij The Association Players/The Manhattan Little Theatre Club, onder regie van Walter Hartwig, tussen 1928 en 1930 op Broadway met The Man in the Stalls (voor een Little Theatre Tournament in het Waldorf Theatre, 7 mei 1929) en Seven Against One (Waldorf Theatre, 6 mei 1930) telkens in regie van Myron E. Sattler. In dit eerste stuk speelde hij naast Pat Feil, Eve Lynn en June White (zijn eerste vrouw). Zijn eerste ervaring met radio was als acteur bij WPCH, gevolgd door een korte periode als radio-omroeper bij WMCA. Toen hij de radiowereld betrad, veranderde hij zijn naam zodat die "minder Joods zou klinken" in Kenneth Truman! De hoofdomroeper van WMCA, A.L. Alexander, die hem had aangenomen, vroeg hem om zijn naam te veranderen, omdat "Truman" te explosief zou klinken over de microfoon. Het alternatief Clyde Roberts werd voorgesteld, maar uiteindelijk werd het Kenneth Roberts. Na een paar maanden verliet hij WMCA om een eerder contract na te komen en zomerstock-theater te spelen bij het Cedar Hills gezelschap in Lakeville, Connecticut. Aan het einde van de zomer besloot hij definitief om omroeper te worden in plaats van acteur. Een vriend bij een krant in Brooklyn stelde hem voor aan de manager van het radiostation WLTH, "The Voice of Brooklyn", precies op het juiste moment. De omroeper van het station stond op het punt te vertrekken, en Ken werd na een test ter plekke aangenomen. Naast omroepen speelde hij piano, las hij poëzie voor, nam hij telefoontjes aan en veegde hij de vloer. Blijkbaar wilde hij ook graag het ouderlijk huis verlaten; hij trouwde twee keer vóór zijn 26e. Zijn eerste huwelijk, dat twee weken duurde, werd nietig verklaard; het tweede eindigde na enkele maanden in een scheiding. "We zeiden gekscherend dat hij het deed om het huis uit te komen," vertelde Tony Roberts in een interview. "In die tijd had je een reden nodig." Na zes maanden werd het werk bij WLTH en de lange metrorit te vermoeiend, dus solliciteerde hij bij WABC. In februari 1931 werd hij uit 30-40 kandidaten gekozen als omroeper bij Columbia. Hij bleef twintig jaar bij WABC. In zijn eerste jaren bij de Columbia Broadcasting Service deed hij van alles: van het verslaan van roeiraces tot het verwelkomen van de koning van Siam. Hij was een prominente stem in de dramaprogramma’s van de studio, zoals in March of Time of The Fred Allen Show (CBS 1932-1933). |
|
![]() ![]() Boven links: Kenneth Roberts, de nieuwe CBS-omroeper, is lokaal te horen via station WKRC in netwerkprogramma’s. Hij verruilde het toneel voor een carrière in de radio-uitzendingen (Weekly Radio Dial, 28 mei 1931). Boven rechts: Dezelfde foto in meer detail (1931). |
|
Er werd in 1933 gerapporteerd dat zingen ook een hobby van hem was. Na zowel piano als zang te hebben gestudeerd, zette hij zijn muzikale studies voort. Zijn vrije tijd, als die er was, besteedde hij aan paardrijden, zwemmen, tennis en bridge. Roberts had daarnaast een opvallend talent voor boetseren. In de jaren 30 en 40, de gouden tijd van de radio, was dit het lot van de omroeper: de man die live op de radio series en andere verhalende programma’s aankondigde, advertenties voorlas en paneldiscussies van spelshows leidde. En zoals weinigen was Mr. Roberts alomtegenwoordig—de stem van tientallen programma’s, een ster zonder naam of gezicht, soms zelfs tot zes programma's per dag aankondigde. In een artikel uit 1935 in Radio Mirror over de inkomsten van omroepers werd vermeld dat Kenneth Roberts wekelijks tussen de $85 en $125 verdiende, afhankelijk van de kansen die hij kreeg. Het gemiddelde loon lag rond de $40 per week. |
|
![]() ![]() Boven links: Een omroeper wordt culinair als Kenneth Roberts zijn eigen ontbijt klaarmaakt, en wat meer is, het ook daadwerkelijk eet! (Radio Mirror, 1934). Boven rechts: Connie Gates en Kenneth Roberts (Radio Stars, augustus 1935). |
|
Roberts was ook een vakbondsleider. In 1935 richtte hij de American Guild of Radio Announcers and Producers op, die uiteindelijk opging in de American Federation of Radio Artists, een voorloper van de American Federation of Radio and Television Artists (AFTRA). The Hour of Charm (CBS, 1935-1948), Ondanks zijn charmante uiterlijk en indrukwekkende stem had Ken Roberts slechts één belangrijke acteersrol op zijn naam staan, als de simpele atleet Mel Kahn in Hitch Your Wagon (48th Street Theatre, 8 april – 1 mei 1937). Een volgend huwelijk in 1937 duurde bijna 50 jaar, tot de dood van zijn derde vrouw, Norma Finkelstein. Roberts' radiocarrière omvatte komedies, drama’s, spelshows en variétéprogramma’s. Het was niet ongebruikelijk dat hij een half dozijn keer per dag op de radio te horen was. Hij kondigde meerdere seizoenen van The Shadow (CBS, 1931-1932, 1935-1944) aan, waaronder in 1937-38, toen Orson Welles de hoofdrol van Lamont Cranston vertolkte. Toen The Adventures of Ellery Queen op 18 juni 1939 voor het eerst op de radio verscheen, was Ken Roberts de omroeper. 1939 was Ken Roberts de omroeper. Hij bleef tot 21 april 1940. 1940 toen hij werd vervangen door Bert Parks. |
|
![]() ![]() ![]() Top: De cast van The Shadow (zittend L naar R): The Shadow (Bill Johnstone), Margot Lane (Marjorie Anderson), Weston (Artur Vinton). Staand: Shrevie (Keenan Wynn), aankondiger Ken Roberts, organist Elsie Thompson, regisseur Wilson Tuttle (Movie Radio Guide, Dec 14. 1940) B Boven rechts: Kenneth Roberts kondigt Kitty Carlisle aan op een feest waar haar liedjes een van de grootste successen van het feest waren. (Cinelandia, 1941). |
Jack Johnstone, regisseur van Crime Doctor op CBS, overtrof alle spreekwoordelijke grappen tijdens de uitzending van 15 november 1943. Toen hij een muziekcue gaf aan dirigent Ray Loch, raakte hij/ per ongeluk omroeper Ken Roberts in het gezicht, waardoor zijn neus brak. Johnstone is een van de weinige regisseurs die in de studio met de acteurs werkt, in plaats van vanuit de regiekamer. Toen het ongeluk gebeurde, stond Roberts een paar meter van Johnstone's zijde, wachtend om naar de microfoon te stappen om de middelste reclamespot voor te lezen. De kracht van de klap verdoofde hem, maar hij hield snel een zakdoek tegen zijn neus om de bloedspetters tegen te houden en kon de commercial zonder onderbreking afmaken: De zucht en het daaropvolgende geroezemoes van het studiopubliek was hoorbaar op ether. | |
![]() ![]() ![]() Boven links: Quick as a Flash EMCEE KEN ROBERTS laat de eerlijke deelnemer zien hoe de zoemer werkt en vertelt haar de regels van de uitzending. Elk van de zes gasten heeft een gelijke kans bij de vragen en mag zo vaak meedoen als hij wil. (Radio Life, januari 1945) Boven rechts: Let Yourself Go, dat maffe, exhibitionistische programma dat niet beter bij komiek-emcee Milton Berle zou kunnen passen als het voor hem op maat was gemaakt. DIVA GRACE MOORE komt in de stemming door ondersteboven te zingen, geholpen door scripter Hal Block, ondersteund door Milton Berle en omroeper Ken Roberts. Boven: Goodman Ace, schrijver-producer regisseur en co-ster van CBS' mr.ace & JANE, wijst een lachlijn aan voor zijn vrouw Jane en omroeper Ken Roberts tijdens de repetitie van de heldere nieuwe zaterdag comedy serie. Roberts komt in het script ook voor als de opgewekte radio-omroeper die naast de Aces woont. (maart 1948). |
|
Hij was de presentator en omroeper van de spelshow Quick as a
Flash (Mutual, 1944-1949), waarin historische
of actuele gebeurtenissen werden nagespeeld en deelnemers deze moesten
herkennen. Ken was de eigenaar van het programma, wat een enorme stap in
zijn carrière betekende. In 1947 werd hij als presentator vervangen door
Win Elliot. De show werd in 1949 uit de programmering van Mutual
geschrapt, maar keerde dat najaar terug als een ABC-dagprogramma, drie
keer per week gesponsord door Quaker Oats. In deze laatste versie was
Bill Cullen de presentator. In het seizoen 1950-51 werd Quick as a
Flash elke ochtend uitgezonden voor Block Drugs, voordat het
definitief verdween. Verder was hij te horen in de populaire radioserie Easy Aces (CBS 1948) In de jaren 50 maakte Ken Roberts de overstap naar televisie. Hij verscheen in spelshows, was de oorspronkelijke omroeper van Candid Camera en leende zijn stem aan het populaire programma Dollar a Second met Jan Murray, waarvoor hij ook live commercials deed voor de sponsor, Mogen David Wine. Hij was ook de presentator van de tv-shows bij DuMont: Ladies
Before Gentlemen, een panelshow waarin mannelijke beroemdheden een
vrouwelijke gast interviewden die het vrouwelijke standpunt over de
besproken onderwerpen verdedigde (DuMont, 10 episodes
beginnend op 21 feb 1951); Where Was I?
(DuMont 1952-1953); en
Insider Detective
(DuMont, 1952, min 4.episodes). |
|
![]() Boven: Presentator Ken Roberts levert live, speelse Sealy Mattress-commercials voor een slimme tegenstelling met het constante aanbod van films van het New York-New Jersey matrasbedrijf (Sponsor, 5 maart 1956). |
|
Hij kondigde aan bij The Electric Company (CTW/PBS,
25 okt
1970 - 10 mrt 1972, 130 episodes). Als een van de meest herkenbare stemmen op de radio werd Ken Roberts door Woody Allen ingezet als omroeper in diens film Radio Days (Orion, 1987)***. Hij deed wat werk als stemacteur voor de tekenfilmreeks Action Man (ABC, 1995-1997, 26 episodes). |
|
|
|
![]() Boven: John Aniston (links), regelmatig te zien als de rijke Martin Tourneur in het dagdrama Search for Tomorrow, ook mede-eigenaar van een restaurant-cabaret, bespreekt zaken met een aandeelhouder, Ken Roberts, een oude CBS-omroeper, in “The Fives”, tegenover het CBS Broadcast Center aan de westkant van New York City. De serie, het langstlopende televisiedrama voor overdag, wordt doordeweeks uitgezonden van 12.30 tot 13.00 uur ET op het CBS Television Network. (CBS, 30 mei 1980). |
|
![]() |
|
Hij overleed op 19 juni 2009 op 99-jarige leeftijd aan een longontsteking in het New York Presbyterian Hospital in Manhattan, vijf jaar nadat hij een beroerte had gehad. Hij liet zijn vrouw, Sydell, achter; een dochter, Nancy Roberts, uit Fire Island, N.Y.; een kleindochter, twee stiefkinderen en vier stiefkleinkinderen. “Ik zag hem als een van de leidende figuren van de radio,” zei Jim Cox, auteur van verschillende boeken over de geschiedenis van de radio. "Wat opmerkelijk was aan de stem van Roberts", aldus Cox, "was dat deze geen enkel regionaal accent had en toch onderscheidend was—gezaghebbend, maar tegelijkertijd geruststellend." |
|
"Het klonk niet Yankee, Zuidelijk, Westers of iets anders," zei Mr. Cox. "Er zat niets in dat iemand zou kunnen irriteren. Het was een van die stemmen die je gewoon graag hoorde." "Voor mij klonk de stem van mijn vader alsof die van God kwam," zei Tony Roberts. "Hij had geen accent; hij sprak in perfecte tonen en complete zinnen." En welk advies gaf die goddelijke stem? "In eerste instantie" zei Mr. Roberts. "'wordt geen acteur.' " |
![]() |
Notities: * Volgens het artikel "Notes on the Mr.Roberts of Radio" (The New York Times, 23 sep 1945) had hij blauwe ogen. Een korte biografie uit een Radio Stars artikel van 1934 "Who's Who behind the Mike", vermeldt evenwel dat Kenneth Roberts bruine ogen had. ** June (Jeannette) White was een actrice die op Broadway speelde. Ze was te zien in toneelstukken tussen 1914 en 1935. Niet te verwarren met een andere actrice June White (1922-2011). Een artikel in Radio Mirror van jan 1935 kondigde de scheiding aan van June en Ken, waarbij June zich klaarmaakte voor een nieuw huwelijk met acteur John Brown. *** Zijn acteerprestaties worden vaak verward met die van een gelijknamige acteur, Ken Roberts, die geboren werd in Texas. De programma's, feiten of datums in het rood moeten nog bevestigd worden. |
|
Klik op Uncle Sam als je denkt ons te kunnen helpen...! ![]() |
|
Andere referenties
|
|
Dit profiel hierboven maakt deel
uit van
Ellery Queen a website on deduction.
Deze persoon verzorgde de aankondigingen voor
diverse radiouitzendingen uit de Ellery Queen
reeks. Vele van de profielen op deze site zijn samengesteld na zeer nauwgezet onderzoek van diverse bronnen. "Please quote and cite ethically!" |
|
Pagina aangemaakt 8 februari 2025 Versie 1.0 - Laatste update 8 februari 2025 |
t
e r u g n a a r L i j s t v a n
V e r d a c h t e n
|
Inleiding | Plattegrond | Q.B.I. | Liist Verdachten | Wie? | Q.E.D.
| Moord en
scene | Nieuw |
Auteursrecht![]() Copyright © MCMXCIX-MMXXV Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |