klik op de kaft om terug te gaan

previous indepth review... he Adventures of the Puzzle Club
                                              and Other Stories (2022) next indepth review...

De kritische lezer zal zich herinneren dat de twee neven die schreven als Ellery Queen in de jaren zestig en zeventig vijf korte verhalen publiceerden over de Puzzle Club en haar nieuwste lid, Ellery Queen zelf. Vijftig jaar later pakte Josh Pachter de handschoen op en gaf ons nog vijf verhalen over de Puzzle Club, elk even verbijsterend als de oorspronkelijke vijf, elk met een inleiding door een familielid, vriend of liefhebber van Mr. Queen.

Naast de tien Puzzle Club-verhalen zijn er vier die de familie Griffen introduceren en E.Q. Griffen, die net zulke verwarrende problemen oplost als zijn naamgenoot. Deze verhalen zijn geschreven door West 87th Street Irregular
Josh Pachter en ingeleid door Frederic Dannay, een van de twee neven die deel uitmaken van het EQ-partnerschap.

Het chapbook dat bij de gesigneerde en genummerde uitgave hoort bevat Pachter's verhaal "S.O.S.", dat door Dannay werd geredigeerd en in 1972 werd gepubliceerd in Ellery Queen's Mystery Magazine.

Verkrijgbaar in paperback, e-formats, en in een prachtige hardcover editie gesigneerd door Richard Dannay, Rand B. Lee, en Josh zelf. Met inleidingen van Martin Edwards, Joseph Goodrich, Dale C. Andrews, Kurt Sercu, Janet Hutchings, Jon L. Breen, Mike Nevins, Arthur Vidro, Jeffrey Marks en Richard Dannay.

Toen Josh PachterWest 87th Irregular begon aan Misadventures (2017), herlas hij The Tragedy of Errors en werd geïnspireerd door drie verhalen met daarin iets wat Ellery Queen omschreef als "The Puzzle Club".

Er zijn vijf Puzzle Club verhalen bekend. De drie verzameld in Tragedy of Errors werden eerst gepubliceerd in 1971, “The Three Students” en “The Odd Man” in Playboy en “The Honest Swindler” in The Saturday Evening Post. (De andere twee zijn ouder en zijn eerst uitgebracht in 1965 — “The Little Spy” in Cavalier en “The President Regrets” in Diners’ Club Magazine — en herdrukt in 1968 in Q.E.D.: Queen’s Experiments in Detection.)

Het centrale concept van de vijfdelige EQ minireeks — waarvoor ook Isaac Asimov koos in zijn veel langere reeks van Black Widowers verhalen — is dat van zes vrienden die op onregelmatige tijdstippen samen komen om uitgebreid te tafelen, maar vooraleer daar aan te beginnen werd één lid van de groep in de “Puzzelstoel,” geplaatst en kreeg van de vijf anderen een mysterie voorgeschoteld die dit aangewezen slachtoffer dan moest oplossen.
De groep bestond uit Syres (een rijke oliebaron, wiens Park Avenue penthouse werd gebruikt als plaats van de bijeenkomst voor de club), Darnell (een misdaadjurist, beter bekend als “de Clarence Darrow van de rijken”), Dr. Vreeland (een vooraanstaand psychiater), Emmy Wandermere (de dichter winnaar van Pulitzer Prize), Dr. Arkavy (de biochemicus, Nobelprijs winnaar) … en, natuurlijk, Ellery Queen (bekend auteur en speurder). The vijf verhalen delen verschillende kenmerken: Dr. Arkavy is steeds verhinderd (meestal lezingen aan het geven op een breed assortiment van internationale bijeenkomsten en symposia), het is altijd Ellery’s beurt om in de Puzzelstoel plaats te nemen, en elke verhaal wordt stilgelegd voor de klassieke “Uitdaging aan de lezer,” waarin ook wij gewone stervelingen de kans wordt gegeven om ons met Ellery's brein te meten.

"Mijn eerste idee was om gewoon verder te gaan waar Dannay en Lee ophielden en mijn eigen Puzzle Club verhaal in 1972 te plaatsen. Maar tezelfdertijd was ik ook aan het werk aan een verhaal dat de vijftigste verjaardag van mijn eerste publicatie in EQMM moest vieren, daarin is de hoofdfiguur uit het eerste verhaal ook vijftig jaar ouder en wordt hij uitgedaagd door de herinnering aan een moord die hij vijftig jaar eerder niet kon oplossen.
Dus ik besloot mijn Puzzle Club verhaal ook in het heden te plaatsen, waarbij de terugkerende figuren meteen ook vijftig jaar ouder waren dan dan we ze voor het laatst ontmoeten. Ik besloot ook dat het hoog tijd was dat Dr. Arkavy ten tonele verscheen.
"

Zijn idee voor een kortverhaal leek zeer goed te passen als Puzzle Club verhaal, Josh werkte het af, gaf het de naam “A Study in Scarlett!” en diende het in bij EQMM. Janet HutchingsWest 87th Irregular hield er van, en met de goedkeuring van de Dannay en Lee erven verscheen het in EQMM’s mei-juni nummer van 2019.

Josh kreeg de smaak te pakket en vatte het idee op om nog vier Puzzle Club pastiches te schrijven om die, na publicatie in EQMM, te verzamelen samen met de vijf originele verhalen in een nieuwe verzameling: The Puzzle Club, door Ellery Queen en Josh Pachter. Janet was het idee genegen, en Richard Dannay, als vertegenwoordiger van de erven was enthousiast.

Daar de titel van zijn eerste Puzzle Club een Sherlock Holmes zinspeling was (op
A Study in Scarlet), dacht hij dat het wel leuk zou zijn die Holmesiaanse zinspelingen in de daaropvolgende verhalen aan te houden — en, daar de eerste ook een kleur bevatte; zou het extra leuk zijn dit in de daaropvolgende titels ook aan te houden.

Het tweede Puzzle Club verhaal, verscheen in het januari/februari 2020 nummer van EQMM, en draagt de naam “The Adventure of the Red Circles” (naar “The Adventure of the Red Circle”). In Nov/Dec 2020 uitgave verscheen vervolgens ookzijn derde bijdrage onder de titel “The Adventure of the Black-and-Blue Carbuncle” (naar “The Adventure of the Blue Carbuncle”).

Voor de vierde titel kwamen een aantal Sherlockiaanse kleurentitels in aanmerking
(“The Five Orange Pips,” “The Adventure of the Yellow Face,” en “The Adventure of Black Peter.”)
, maar Josh ging uiteindelijk voor
"The Five Orange Pipes" (EQMM Jan/Feb 2021). Voor het vijfde en laatste, staat vast dat er opnieuw een verwijzing naar een Sherlock Holmes titel zal zijn maar dit keer zonder kleur. In 1917, schreef Sir Arthur Conan Doyle een Holmes verhaal genaamd “His Last Bow,” en Josh vatte het plan op om dit Puzzle Club verhaal “Their Last Bow” te noemen.

In deze laatste pastiche, wil hij het onmogelijk maken om iemand ooit nog een vervolg hierop te schrijven. "Neen, ik ga Ellery niet vermoorden — niet alleen zou ik zijn dood niet op mijn geweten willen hebben, de erven en Janet zouden dit ook niet toelaten, zelfs als ik dit zou willen. Maar er zal wel iets gebeuren wat de serie tot een even logische als onvermijdbare conclusie zal brengen."
(4)

Bestel bij Crippen and Landru door hier te klikken ...

The Adventures of the Puzzle Club
geen

Click if you think you can help out...!

Andere artikels over dit boek
(1) Crime Solving with Canapes (Ah Sweet Mystery) Brad (Dec 15.2022)
(2) Cover Reveal – The Adventures of the Puzzle Club Kristopher (Oct 17. 2022)
(3) Beneath the Stains of Time (Jul 19. 2023) Tom Cat

* Geïnteresseerde lezers moeten weten dat de icoontjes/kaften die op deze site worden toegevoegd vaak lange uitgebreide informatie hebben, die niet noodzakelijk in de tekst zelf wordt herhaald. Die informatie kwam ooit standaard als pop-up te voorschijn door met de muis de foto aan te wijzen. Firefox gebruikers kunnen deze handigheid activeren via een add-on genaamd "Popup ALT Attribute". Na installatie resulteert het aanwijzen van de iconen of kaften in een pop-up met extra of verduidelijkende informatie over de afbeelding.

previous indepth review... t e r u g   n a a r    Q  B  I next indepth review...

Copyright
© MCMXCIX-MMXXIII   Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden.