ron van het Kwaad
(april 1951)
Ellery Queen is waarschijnlijk de enige schrijver van
detectiveverhalen ter wereld die deze roman had kunnen bedenken en schrijven. |
|
"Als u niet vertrouwd bent met Queen,
probeer deze - en ontdek dat u geboeid geraakt door een meester van
fascinatie nauw verwant aan het grootse, fantastische, zelfs
onwaarschijnlijke, maar vooral zeer meeslepende geconstrueerde moordprobleem." "Ellery Queen in uitstekende vorm." -- Kirkus Reviews Ellery Queen in prachtvorm... Eerste klasse" -- Norman Blood Time and Tide "Zelfs deze meester van het plot, verrassing en het bizarre heeft nooit iets beter geproduceerd... Alleen op basis van vindingrijkheid en het opeenstapelen van de ene verrassing na de andere zelfs wanneer men denkt dat het verhaal op zijn eind loopt, is dit een absolute winnaar... De maestro overtreft zichzelf" -- Joseph Taggart The Star "Onwaarschijnlijk dat hij
ooit een meer plagend verhaal zal schrijven dan 'The Origin of Evil', maar
zeker dat hij het nooit eerder deed." "De oude fascinatie is zo sterk als ooit. De verhaallijn heft niet alleen ongeloof op maar ook al het andere op aandacht na" -- Punch "Bijna ongelofelijke ingenuïteit" -- Manchester Evening News "Duivelse ingenuïteit... Van wereldkampioenenklasse" -- Birmingham Post "Even inventief als altijd, maar
vooral ook meer sexy." |
|
|
|
Boven van links naar rechts: stof en
harde kaft voor Little, Brown & co., april 1951; stof en harde kaft Book
Club editie Onder van links naar rechts: stofomslagen voor Gollancz edities (1951, 1953, 1953 en 1976) (Klik op de kaften om de verschillen te zien) * |
|
The Advertiser, Adelaide - 3 november 1951 "Een dreigend briefje van 99 woorden, waarin de schrijver geen enkele letter 'T' heeft gebruikt, begint een opeenvolging van fantastische gebeurtenissen die 'The Origin of Evil' tot een van de betere mysterieverhalen van Ellery Queen maken. De opeenvolgende waarschuwingen zijn: een dode lamprei, een dode vis, dode kikkers en padden, een dode alligator in de vorm van een portefeuille, een verminkt en verbrand boek met de titel 'The Birds', en tenslotte waardeloze aandelencertificaten, in de volksmond bekend als 'cats and dogs'. Al deze 'sinistere' waarschuwingen, die tot de ladder van de evolutie opklauteren, zijn de uiterlijke tekenen van een duivels moordcomplot, dat alleen een detective met de bekwaamheid van Ellery Queen zou kunnen oplossen. De actie speelt zich af in Hollywood, en geeft schrijver - of schrijvers - Ellery Queen ruimschoots de gelegenheid voor het brengen van enkele pittoreske terzijdes over de meer bizarre aspecten van de filmhoofdstad, en de introductie van een paar van de vreemde personages die alleen Hollywood voortbrengt. Er is ook een provocerende, verfijnde schoonheid die detective Ellery bijna van het rechte pad afleidt." The Sun, Sydney - October 21, 1951 "Mr. Queen zou zijn laatste roman 'The Origin Of Evil' waarschijnlijk klasseren als een fundamentele deductie. Het is een goed verhaal totdat Ellery de knopen begint te ontwarren - dit duurt te lang en laat ons nog steeds niet overtuigd achter. Inderdaad, Mr. Queen, alleen omdat we aarzelen het plezier van veel van uw volgelingen te bederven, onthouden we ons van het ontmaskeren van een bedriegerij die zo schaamteloos is dat hij u voorgoed uit de boekenkast van de kenners zou doen vallen." |
|
|
|
Ellery Queen was aan het genieten van de zon in de opening van zijn slaapkamer in Hollywood toen het mooie jonge meisje verscheen. Ze was gekleed in een gestreepte slip en een topje van heldergroene zijde. "Ik denk niet dat er iets grappigs is aan een dode hond, denk je niet?" vroeg ze. "Er sterven voortdurend honden," zei Ellery met een vriendelijke stem. Het meisje staarde naar haar sigaret. "Het was een geschenk en nu heeft het mijn vader gedood" "Hoe kan een dode hond jouw vader hebben 'gedood'?" "Hij heeft hem vermoord" | |
EQ keert voor een derde verhaal terug naar Hollywood. Het boek is gevuld
met vrij onaangename figuren, en net als in
Moord in Hollywood, krijgen we te maken met corrupte zakenmensen uit L.A., en
niet met de filmindustrie. Het verhaal spitst zich toe op één enkel thema (de wreker uit
het verleden) als ware het een buiten proportie uitgegroeid kortverhaal van Jack Ritchie.
Alhoewel er bepaalde vondsten in terug te vinden zijn is het in zijn geheel toch eerder
minder van kwaliteit. Het boek is eerder pessimistisch over de wapenwedloop en omschrijft Joegoslavië, Iran en Korea als mogelijke oorlogshaarden: een kleine 50 jaren later kan dit angstwekkend profetisch worden genoemd. De naam van de jonge held, die als Tarzan in een boomhut leeft, Crowe Macgowan, is schijnbaar geïnspireerd op de Cro-Magnon mens, een evolutionaire achteruitgang suggererend en een gepaste keuze voor een boek die zijn titel baseerde op Darwin's The Origin of the Species. De naam van de verdachte (net als in Moord achterstevoren) Macgowan (met een kleine g) kan echter ook een verwijzing zijn naar Kenneth Macgowan, die de anthologie Sleuths (1931) samenstelde. (Michael E.Grost) |
|
Verschillende referenties naar Hollywood sterren en
films als Mutiny on the Bounty, 1935
(Laughton), The Beachcomber,1938
(Laughton),... Ellery herneemt zijn rookgewoontes met sigaretten en pijp. Hij rijdt rond in een gehuurde wagen van het merk Kaiser. Dit had ongetwijfeld te maken met Ellery's verschijning op televisie in 1950-51 in The Adventures of Ellery Queen (ook gekend als "a Kaiser-Frazer Adventure in Mystery"). Ellery is er een seksueel wezen! |
|
The Mail, Adelaide - by A. R. McElwain,
20 oktober 1951 "Het berekend laten doodschrikken van een slachtoffer is, tot mijn opluchting, een vorm van moord waar bekwame hedendaagse moordenaars geen voorstander van zijn. Het is, ziet u, onzeker en, als zodanig, tijdverspilling. Mensen schrikken niet zo snel. Maar een zeer originele moordenaar in dit nieuwe Ellery Queen boek slaagt erin door de eenvoudige maar doeltreffende methode om zijn potentiële slachtoffer een dode hond te sturen. De hond is natuurlijk meer dan dood. Het is ook een kwaadaardig symbool, in die zin dat het de ontvanger zo hevig aan iets uit zijn vorige leven herinnert dat hij ter plekke van de schrik flauwvalt. De grimmige humorist laat het hier niet bij. Hij stuurt een reeks groteske waarschuwingen naar een andere kerel - elke waarschuwing heeft betrekking op een dier - en elk dier is dood. Ik betwijfel of al die fantastische voorbedachte rade, al die symboliek, al die capriolen van iemand die op een maffe naturalist lijkt, veel bijdragen tot een plausibele misdaad of een overtuigende opsporing. 'The Origin of Evil' leidt echter tot een duivels ingenieuze en gecompliceerde thesis, die ik niet graag door iemand zou willen laten proberen die minder bedreven is dan onze geleerde heer Queen. Ik beveel het aan bij de kritische aandacht van gevorderde studenten. (Als iemand me doodsangst wil aanjagen, besluip me dan en roep 'boe!' Geen dode honden - alstublieft!)" |
|
Boven: The Origin of Evil werd gepubliceerd in Toronto Star Weekly als "complete roman", 5 januari. 1952. Dit was meer waarschijnlijk een "condensatie". | |
|
|
Andere artikels over dit boek (1) The Rap Sheet - The Book You Have to Read: The Origin of Evil J. Kingston Pierce (Mar 2017) (2) Reading Ellery Queen - The Origin of Evil Jon Mathewson (Jul 2015) (3) The Passing Tramp - Wicked Gifts The Origin of Evil (July 9.2014) |
|
* Geïnteresseerde lezers moeten weten dat de icoontjes/kaften die op deze site worden toegevoegd vaak lange uitgebreide informatie hebben, die niet noodzakelijk in de tekst zelf wordt herhaald. Die informatie kwam ooit standaard als pop-up te voorschijn door met de muis de foto aan te wijzen. Firefox gebruikers kunnen deze handigheid activeren via een add-on genaamd "Popup ALT Attribute". Na installatie resulteert het aanwijzen van de iconen of kaften in een pop-up met extra of verduidelijkende informatie over de afbeelding. |
Copyright © MCMXCIX-MMXXIV Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |