oord
achterstevoren (1934)
De moordenaar moet wel een bijzonder vreemde inval hebben gehad, toen hij niet alleen alles in de kamer ondersteboven en achterstevoren zette, maar zelfs de moeite nam het slachtoffer zijn kleren achterstevoren aan te trekken. Het leek volslagen krankzinnig, maar bij nader toezien moest EQ toegeven dat er een systeem in de krankzinnigheid stak. Het was allemaal welbewust gedaan en Ellery vermoedde dat de reden school in het feit dat de moordenaar de aandacht wilde afleiden van een detail dat, als het ontdekt werd, de oplossing onder handbereik zou brengen. Even raadselachtig was dat niemand de moordenaar gezien had. Hij moest uit het niets te voorschijn zijn gekomen en ook weer daarin zijn verdwenen. En trouwens, wie was het slachtoffer, en waarom was hij vermoord? Queen junior noch zijn vader hadden ooit zo'n merkwaardige misdaad moeten oplossen. En als je bovendien verzeild geraakt te midden van een zo vreemd stelletje mensen als de familie Kirk en hun kennissen, die allemaal iets te verbergen leken hebben, dan had je al je, hoewel niet geringe, scherpzinnigheid en opmerkzaamheid nodig om enig aanknopingspunt te vinden. Dat Queen junior daarin tegen de verwachting van senior slaagt, staat natuurlijk bij voorbaat vast, maar de manier waarop is zo verrassend en spitsvondig, dat de lezer tot de laatste bladzijde ademloos gespannen blijft. Er waren verschillende vreemde dingen aan de hand met de dikke man. Niemand had hem de weelderige suite zien binnengaan en niemand wist zijn naam. Op de één of andere manier werd zijn kledij hem achterstevoren aangedaan en alle meubels in de kamer omgekeerd. De kamer waarin hij werd teruggevonden was van binnenuit gesloten en buiten hemzelf bevond zich niemand in de kamer. het was een zaak zoals Ellery Queen er nog geen had gezien - op twee zaken na. De man was dood en het was opnieuw zijn verbazingwekkende taak de moordenaar op te sporen. |
"Zonder twijfel de beste van alle Queen verhalen." -- New York Times |
|
Bovenste rij (van L naar R): Eerste uitgaven hadden identieke kaften. De opdruk op de rug verschillende naargelang de uitgever. Bovenste rij van links naar rechts: Stofkaft en harde kaft voor Stokes uitgave, daarna een Grosset & Dunlap stofkaft en harde kaft. Onderste rij (van L naar R): De kaft voor de uitgave van International Readers League, de Triangle uitgave met stofkaft en drie harde kaft variaties. (Klik op de kaften zelf om die verschillen te zien) * |
The Nassau Daily Review (Long Island), "Pens
and Margins" door Frank A. Culver - 10 juli 1934 "De vaste zomeroogst van moord/mysterie romans bewijst dat het nog steeds hoogtij viert met het verschijnen van de hierboven genoemde titels. Het Queen opus kan, als een puzzelaar, worden aanbevolen aan zelfs de meest ervaren lezers van detectiveverhalen of experts in de deductieve kunst van het redeneren ... Ik moet hier wel toevoegen dan ik, zeker niet de meest enthousiaste volgeling van mysterieverhalen in deze wereld ben, maar toch voldoende afgeleid was om een goed uur met dit boek door te brengen. ... Hier heeft de auteur heeft alle trucs en eigenschappen van het eigenlijke detectiveverhaal verzameld, evenals enkele die nieuw moeten zijn voor het vak. Natuurlijk is er de onvermijdelijke moord. Maar dit is uniek op het gebied van detectiveverhaalmoorden. Het slachtoffer blijft als het ware tot op het laatste moment ongeïdentificeerd; en aangezien de intrige van het plot zich steeds verdiept en het mysterie voortdurend aanzwelt tot in de laatste helft van het laatste hoofdstuk. Ik moet toegeven dat de oplossing van het mysterie, eenmaal gelezen, een beetje teleurstellend is. Tenminste, zo leek het mij. Ik ben echter, juist om die reden, steeds een beetje op mijn hoede bij detectiveverhalen. De ontknopingen geven me meestal het gevoel dat ik voor de gek ben gehouden. Dat is ook zo met het einde van 'The Chinese Orange Mystery'. De manipulaties van Detective Queen lijken net een beetje te doen denken aan die onmogelijke en belachelijk ingewikkelde machines die Rube Goldberg in zijn tekenfilms opvoert. Maar nu weet ik wel de oplossing van het mysterie; en u, mijn beste lezers, niet. En als u zich onderwerpt aan het meeslepende raadsel van Mr. Queen, wed ik dat u het boek niet zult laten liggen totdat de oplossing, hoe ingewikkeld die ook is, ook de uwe is. Dat is de waarde en de charme van detectiveverhalen, totdat je weet wat de oplossing is, heeft het een charme die zo volledig magnetisch is dat de complicaties van incidenten zich van je hele bewustzijn meester maken. Het volstaat te zeggen dat er veel plots en kruisplots in dit boek zijn ... en dat voordat hij het mysterie zelf heeft opgelost, de auteur ook verschillende gruwelijke complicaties heeft opgelost die de zaken volledig dreigden te verstoren. Er zijn de gebruikelijke alarmerende personages, een verleidelijke avonturierster, een opvliegende oude heer, een stiekem uitziende buitenlander, enzovoort. En wat meer is, alle aanwijzingen in het mysterie lijken achterstevoren te zijn, zodat de ondertitel van de auteur "A Study in Deduction" inderdaad een bewaarheid wordt. De zeer dubbele betekenis van de titel wordt pas in het laatste hoofdstuk onthuld." Buffalo Evening News - 23 juni 1934 "Alweer een verhaal van de bovenste plank geschreven door Ellery Queen. DUIZENDEN gretige fans wachten op het nieuwste analytico-deductieve probleem van de auteur wiens boeken in negen verschillende talen verschijnen, die nog nooit een mislukking heeft geschreven en wiens meest originele en opwindende thriller dit ademloze verhaal is van de onbekende man wiens lichaam werd gevonden in een privékamer op de 22e verdieping van een hotel. Zijn dood overschaduwde het leven van zeven prominente mensen, van wie niemand hem ooit had gezien of gehoord. Het vreemdste van alles was dat het slachtoffer zijn kleren achterstevoren aan had en dat alles in de kamer waar het misdrijf werd gepleegd - stoelen, tafels, zelfs spiegels, de omgekeerd was gedraaid. En waarom had de mysterieuze vreemdeling een Chinese sinaasappel gegeten? Kijk hoe Ellery Queen de verbazingwekkende oplossing afleidt, door met oneindig veel geduld, doorheen de pulserende vloedgolf van terreur die levens en fortuinen hals over kop meesleurt te wandelen." |
Moord achterstevoren (The Chinese Orange Mystery) (1934) bevat één van EQ's meest barokke en inventieve puzzels. Het is niet zeer realistisch en het verhaal tussen moord en oplossing sleept zich voort maar de ontknoping toont de ongelofelijke verbeelding eigen aan het "Gouden tijdperk" van het detectiveverhaal. Ondanks het feit dat EQ's deducties, alhoewel argumenteerbaar, toch wat moeilijk te slikken zijn en zijn reconstructie moeilijk voor ogen te zien is het geheel toch nog slim uitgewerkt. Net als Patiënt overleden, operatie geslaagd steunt het hoofdzakelijk op zijn plattegrond, maar doet het beter op het vlak van plot en complexiteit. In een zekere zin is het de volbrenging van de belofte die het eerdere boek inhield en bloeit open in volwaardig surrealisme en pracht. Beide boeken lijken trouwens Chestertoniaans. Misschien wel de meest op John Dickson Carr lijkende van alle Queen boeken, een experiment van de auteur om een John Dickson Carr boek te schrijven. De vergelijking van de data echter leert ons dat het Queen boek werd geschreven voor Carr echt "zichzelf" werd en als er dan al sprake zou zijn van enige beïnvloeding moet dat in de andere richting te zoeken zijn. De techniek in het boek is nauw verbonden met die van de "onmogelijke misdaad", alhoewel EQ deze eigenlijk niet aanwend om een onmogelijke misdaadsituatie in het boek te creëren. Vele geschiedkundigen van het gesloten kamerverhaal schijnen dit boek, verkeerdelijk, als een "gesloten kamermysterie" te catalogeren; zo verscheen het op de kandidatenlijst bij het samenstellen van de top tien van onmogelijke misdaadverhalen, samengesteld door Edward D. Hoch in opdracht voor Mystery Writers of America. Deze "valse herinnering" is een merkwaardig geval van collectieve amnesie. Het feit dat vele mysterie schrijvers het als hun favoriete "gesloten kamermysterie" beschouwden kan enkel worden verklaard door het feit dat ze enkel juist waren wanneer men stelt dat het werd geschreven vanuit de onmogelijke misdaadtraditie, maar ook niet meer dan dat. (Michael E.Grost) |
|
De verpleegster heet Diversey ; mogelijks een hommage aan MacKinlay Kantor's eerste boek, Diversey (1928). Hammett wordt ook bij naam vernoemd in dit boek. De verdachten genaamd Macgowan (met kleine g) kunnen een referentie zijn naar Kenneth Macgowan (net als in The Origin of Evil), die de anthologie Sleuths (1931) samenstelde. Anthony Boucher's Nine Times Nine, permitteert zich in "de meest eervolle betrachting voor een karakter uit een boek": hoofdstuk veertien bevat een uitgebreid exposé over het boek's gesloten kamer probleem in termen met verwijzingen naar fictie, en specifiek naar Carr's beroemde analyse namelijk "The Locked-Room Lecture" in The Hollow Man (aka The Three Coffins). Waarmee Tony meer dan kleur bekent, bij nader toezien os de volledige onmogelijke misdaadtruck van Nine Times Nine een uitgekookte versmelting van (a) een podium onderdeel van The Hollow Man zelf en (b) een sporadische vermelding in het boek over Ellery Queen's Chinese Orange Mystery: "Ellery Queen ons nog een andere methode toonde [van het bewerken van schroeven], bestaande uit het gebruik maken van de dode zelf -- maar een overmoedig citaat hiervan zou, indien buiten zijn context geplaatst, zo bevreemdend klinken dat ze zelf het briljante heerschap oneer zou aandoen". |
Boven: Verscheen in diverse Nederlandse kranten in de vorm van een feuilleton onder de naam "De Chineesche Postzegel" (1936) en "De vermoorde zendeling" (1936) |
Ellery opnieuw met pince-nez is een vrijgezel met een eigen kijk op het
huwelijk. Hij rookt sigaretten en gebruikt de houten wandelstok. De Duesenberg wordt niet
vermeld.. Richard studeerde in Heidelberg en vroeger was hij een kapitein in één van de buitenwijken van N.Y. Hij kraakte de zaak in 41 Street waar een cocaïnedealer Dippy Mc Guire een kogel in de buik kreeg. Zowel Djuna als Dr. Prouty (met de sigaar) verschijnen opnieuw. Het NYPD is vertegenwoordigd door Ritter, Hesse, Pigott, Johnson en sergeant Velie. Het verhaal grijpt plaats in N.Y. en speelt zich af tijdens één week, waar in het Chancellor Hotel Donald Kirk dood wordt geslagen. Er is een uitdaging aan de lezer waarin Ellery zich excuseert omdat hij pas laat de uitdaging aan de lezer in het vorige boek toevoegde en het vergeten had in het boek daarvoor. (Er was geen uitdaging aanwezig in The Siamese Twin Mystery.) Film (min of meer): The Mandarin Mystery. |
|
Evening Star,
"Among the stamp collectors" door James Waldo Fawcett -
15 december 1940 "The Chinese Orange Mystery van Ellery Queen is alweer een detective verhaal met een moord die wordt gepleegd omwille van een postzegel - een mythische vergissing in een verdragshaven. De auteur kent misschien wel wat van filatelie, maar weinig over het literair gebruik van de Engelse taal. Zijn stijl is qua misdaad meer intrigerend dan diegene die hij probeert op te lossen." The Courier-Mail, Brisbane - 25 augustus 1934 - "Some Short Reviews of the Latest Books" "Moordmysteries en plotselinge dood zijn de alledaagse onderwerpen van die slimme Amerikaanse schrijver, 'Ellery Queen,' die met zijn landgenoot, S. S. Van Dine (de schepper van 'Philo Vance), een brede Engelse populariteit deelt. Ellery Queen, die het vorstelijke appartement van een bevriende miljonair bezoekt, ontdekt een toevallige bezoeker niet alleen vermoord, maar de kamer ook volledig overhoop gehaald en de kleren van het slachtoffer achterstevoren aangetrokken. Het hele decor van de ongewone en eigenaardige misdaad ademt een sfeer van berekend kwaad, die de auteur behendig op de lezer weet over te brengen. Ellery Queen baant zich echter geduldig een weg door een half dozijn of zo curieuze subplotjes, en met het kenmerkende aplomb ontmaskert hij de echte misdadiger." |
Boven: Het juninummer van Redbook uit 1934 met daarin het complete verhaal The Chinese Orange Murder. |
The Chinese Orange
Mystery Vertalingen: |
Andere artikels over dit boek (1) Reading Ellery Queen Jon Mathewson (Feb 2014) (2) The Topsy-Turvy Murder Ho-Ling (May 16. 2013) (3) My Reader's Block Bev Hankins (January 13. 2011) |
* Geïnteresseerde lezers moeten weten dat de icoontjes/kaften die op deze site worden toegevoegd vaak lange uitgebreide informatie hebben, die niet noodzakelijk in de tekst zelf wordt herhaald. Die informatie kwam ooit standaard als pop-up te voorschijn door met de muis de foto aan te wijzen. Firefox gebruikers kunnen deze handigheid activeren via een add-on genaamd "Popup ALT Attribute". Na installatie resulteert het aanwijzen van de iconen of kaften in een pop-up met extra of verduidelijkende informatie over de afbeelding. |
Copyright © MCMXCIX-MMXXII Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |