et Huis Halverwege
(1936)
In het huisje lag één lijk maar niemand kon ontkennen dat in deze man twee personen gestorven waren. Zo was er bijvoorbeeld het verbazingwekkend feit dat er twee vrouwen waren die in de dode hun man herkenden. Een tweede onmiskenbaar aspect van deze zaak: de man werd vermoord. Voor EQ hangt de oplossing van deze moord af van deze vraag: wie heeft men willen vermoorden, Joseph Gimball of Joe Wilson? Onder welke van deze twee namen was het slachtoffer aan zijn moordenaar bekend? Is één van de twee weduwen misschien alleen uiterlijk in de rouw? Met zijn bekende scherpzinnigheid en intuïtie gaat Ellery Queen het verwarringwekkende probleem van de dubbele identiteit te lijf. Hij doet het niet uit sympathie met de overledene, maar alleen omdat iemand blijkbaar een onschuldige wil laten in de val lopen. |
"Een
buitengewoon moordmysterie opgelost aan de hand van een pakje lucifers ."
--
The New York Post. "Het is een rechttoe rechtaan moordmysterie zonder fancy toeters en bellen, waarin Ellery Queen de deductieve krachten van de lezer prikkelt en uitdaagt met zijn gebruikelijke fascinerende analysemethode en zijn eigen aantrekkelijkheid." -- Margaret Germond, The Evening Star, Washington D.C. |
|
Boven links naar rechts: Stof en
harde kaft voor Stokes alsook voor Grosset & Dunlap; stofkaft voor Triangle
Books. Onder links naar rechts: Drie harde kaft variaties voor Triangle Books uitgaven; stof en harde kaft voor Tower (World Publishing co.) * |
San Pedro News,
"Life, Literature - New Mystery Holds Thrills" door William Lyon Phelps ,
14 augustus 1936 "Een van onze beste schrijvers van moord mysterieboeken noemt zichzelf Ellery Queen, en voor zover ik weet, noemden zijn vader en moeder hem ook zo. Een paar jaar geleden veroverde hij het publiek met een ingenieuze en spannende thriller - snel gevolgd met acht anderen. Deze negen boeken eindigen allemaal hun titel met het woord mysterie "The Roman Hat Mystery", "The Siamese Twin Mystery", "The Greek Coffin Mystery", enz. Ze zijn goed geschreven, ze zijn bezaaid met interessante citaten uit de klassieke literatuur, die zal degenen die ze herkennen een plezier doen en degenen die dat niet doen, niet irriteren. Ik heb genoten van al deze boeken. Ellery Queen en zijn vader zijn een opmerkelijk stel speurneuzen. Maar nu en ineens heeft Ellery Queen zijn grootste rivaal verslagen - nl. zichzelf, zijn eigen verleden; de meest wrede en compromisloze concurrent waar elke artiest tegen moet vechten. Zijn nieuwe verhaal, met zijn geheel andere en onverwachte titel, “Halfway House” (en de onverwachte verandering ten opzichte van de titels van de negen voorgaande boeken wordt besproken in een voorwoord) is een hele straat voor op de negen. Deze roman heeft geen saaie pagina, alinea of zin; het is zowel scheurend als aangrijpend. Mijn aandacht werd getrokken door de eerste pagina; gedeeltelijk, dat geef ik toe, door mijn intieme topografische bekendheid met het tafereel - Trenton, maar elke andere stad met hetzelfde verhaal zou het goed genoeg hebben gedaan. De personen in dit drama zijn verdeeld in drie groepen: de New Yorkers, de Philadelphians en de Trentonians. Ik weet niet waarom de auteur van zijn meest aanstootgevende personage een polospeler maakte. Ik speel geen polo, omdat ik niet kan paardrijden; maar elke polospeler die ik ooit heb gekend, en ik ken velen van hen intiem, zijn allemaal buitengewoon aantrekkelijk. Dat is echter maar een detail; in een moordverhaal kan alles gebeuren. Ik neem aan dat andere lezers mijn afkeer van een ander kenmerk, dat deze roman gemeen heeft met veel andere thrillers, niet delen; Ik veronderstel van wel, want als ze dat zouden doen, zouden de schrijvers en uitgevers er geen gebruik van maken. Op pagina 252 wordt de lezer uitgedaagd. Hij krijgt te horen dat alle elementen van het complot nu voor hem liggen, en hij wordt uitgenodigd om zijn hersens in te werken en te kijken of hij het probleem kan oplossen. Dit irriteert me altijd. Ik lees moordverhalen voor pure afleiding en voor niets anders. Ik zou net zo min mijn tijd verspillen aan het raden van hun oplossingen als aan iets anders dat onaangenaam en zinloos was." |
Halfway House verscheen volledig in juni 1936 in een uitgave van (Hearst's International) Cosmopolitan. Nash's Pall Magazine dat ook tot de groep Hearst behoorde deed tussen mei en september 1936 hetzelfde. In zijn voorwoord tot Het Huis Halverwege wijst Ellery JJMcC op het feit dat de diens titel net zo goed The Swedish Match Mystery had kunnen heten. Het behield alsnog enkel de ondertitel van zijn voorgangers "een probleem van deductie". Het verlaten van het "nationale" format was eigenlijk niet meer dan passend daar hier eigenlijk meer dan één verandering werd doorgevoerd. Alhoewel Queen's eerdere werken ook reeds een voorpublicatie hadden genoten in de zogenaamde "glossy" damesbladen duurde het tot Het Huis Halverwege alvorens dit ook in een invloed op de inhoud begon te krijgen. De verhalen evolueerden verder met een reductie van het aantal verdachten, een terugschroeven van het pure puzzelelement en een teloorgang van de fair play regels die we tot dan hadden genoten. Het Huis Halverwege is dan ook het laatste boek die de Queen "Uitdaging" bevat die hem van de andere had weten te onderscheiden (ze zou veel later nog eens herverschijnen in De Dertiende Gast.) Het verhaal is nog steeds goed opgebouwd maar het puzzelelement is simpeler, veel aandacht gaat nu naar het proces dat de dader moet ondergaan en verscheidene human interest verhalen worden in de mysteries verwerkt. Juist omdat dit het debuut was na zijn "Golden Age" periode komt het nog steeds naar voren als een van de betere verhalen van zijn tijd. |
|
De finale steunt volledig op het schrijftalent van EQ. Diverse aanwijzingen op de plaats van de misdaad leidend naar de identiteit van de moordenaar worden door EQ ontwikkeld in een profiel voor een mogelijke moordenaar. Vervolgens gaat EQ het lijstje van verdachten af, om aan te tonen dat het gevonden profiel maar bij één van de verdachten echt past. Het gelijkt op de deducties gemaakt in Patiënt overleden, operatie geslaagd. Fans van fysische detectie zal dit plezieren en het boek volgt dan ook trouw de eerbare traditie van "deductie op basis van aanwijzingen" in het detectiveverhaal. In zijn geheel is het toch maar een matig boek wanneer geplaatst tussen het beste van zijn werken. Er is geen complex plot, geen buitenissige misdaadschema's of late onthullingen. Een deel van Queen's logica is wel interessant, zeker de uitleg die hem doet besluiten wie nu eigenlijk de waarheid spreekt... Op 27 april 1937 werd in een Amerikaans magazine vermeld dat M-G-M de rechten had verworven voor Halfway House, detective verhaal van de hand van Ellery Queen. Echter, voor zover ons bekend, werd dit boek nooit verfilmd. In 1948 verscheen het boek als krantenfeuilleton in de Nederlandse krant De Waarheid onder de titel "Het huis tussen Philadelphia en New York". |
|
The Rhinebeck Gazette,
Rhinebeck, N.Y., 14 augustus 1936 "Halfway House, waar een vreemde man de laatste rust vindt op zijn gekwelde reis door het leven. . . Halfway House, waar, onder de grimmige schaduw van een sensationele moord, tegenstellingen elkaar ontmoeten en botsen - gewone marskramer en financier, jonge huisvrouw en koude samenlevingsvrouw, worstelende advocaat en miljonairdebutante. . . Halfway House, waar Ellery Queen, misdaadadviseur van de wereld - in het algemeen, terugkeert naar zijn oude liefde voor pure en scherpe deductie in wat zonder twijfel zijn meest fascinerende verhaal is over echte mensen en subtiel geweld - tot nu toe - een modern verhaal van twee steden door de meester-mysterieverteller." The Mercury Week-end Magazine Section 19 september 1936 - "Book Reviews Half-Way House, door Ellery Queen" by "Scribe" "Ik veronderstel dat iedereen nu wel de Ellery Queen mysterie verhalen kent. Iedereen die ze niet kent, kan een goed begin maken door "Half-Way House" te lezen en dan terug te gaan tot de rest. Want ik denk dat de lezer na het lezen van dit verhaal er zeker van is dat hij de anderen wil proberen. "Half-Way House" begint eigenlijk wanneer Bill Angel in zijn Pontiac coupé volgens bepaalde instructies stopt bij een eenzaam gebouw buiten New York, om zijn zwager te ontmoeten. En terwijl hij wacht schrikt hij op van de kreet van een vrouw, gevolgd door haar verschijning die uit het gebouw komt gesneld om in een prachtige auto te springen en met een razende snelheid weg te rijden. Bill gaat het huis binnen en vindt zijn zwager op de grond, stervend aan een steekwond in de borst. Dit is slechts het decor van een zeer vakkundig opgespoorde misdaad, waarvan de dader tot bijna het einde verborgen blijft. Er zijn niet veel schrijvers die meer succes hebben bij het opwekken van belangstelling voor het feitelijke opsporen van een misdaad en dit gedurende ongeveer 320 bladzijden kunnen volhouden. Het is in deze richting dat Mr. Ellery Queen zijn naam en faam heeft gemaakt en elk boek dat hij schrijft komt met dezelfde impact van vaardigheid en slimme redenering." |
Boven: Voorpagina en pagina uit Magazine Cosmopolitan juni 1936: eerste publicatie van het verhaal. |
Halfway House
Vertalingen: |
Andere artikels over dit boek (1) Reading Ellery Queen - Halfway House Jon Mathewson (Dec 2014) (2) #446: Spoiler Warning 8 – Halfway House (1936) by Ellery Queen JJ at The Invisible Event (Oct 13, 2018) (3) "Ellery Queen and The Mystery of the Hidden Name” Dale C. Andrews (and Kurt Sercu) (4) Halfway House - Suddenly at his Residence (Oct 12. 2018) (5) Reviews in verse Halfway House The Bunburyist by Elizabeth Foxwell (Jan. 8. 2020) |
* Geïnteresseerde lezers moeten weten dat de icoontjes/kaften die op deze site worden toegevoegd vaak lange uitgebreide informatie hebben, die niet noodzakelijk in de tekst zelf wordt herhaald. Die informatie kwam ooit standaard als pop-up te voorschijn door met de muis de foto aan te wijzen. Firefox gebruikers kunnen deze handigheid activeren via een add-on genaamd "Popup ALT Attribute". Na installatie resulteert het aanwijzen van de iconen of kaften in een pop-up met extra of verduidelijkende informatie over de afbeelding. |
Copyright © MCMXCIX-MMXXIII Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |