Klik op de foto om terug te gaan...

George Nader (19 oktober 1921 - 4 februari 2002)
Lengte: 1m 85 cm (6'1")
Ogen: blauw
Gewicht:: 180 lbs (81 kg)

Broer:
Richard Scott Nader (5 juli 1918 - 18 augustus 1920)

Partner:
Mark Lincoln Miller (22 nov 1926 - 9 juni 2015)

Hij ging bij de marine en diende als communicatieofficier in de oorlog in de Stille Oceaan. Hier is hij, 22 jaar oud, in marine-uniform.
Boven rechts: Nader ging bij de marine en diende als communicatieofficier
in de oorlog in de Stille Oceaan. Hier is hij, 22 jaar oud, in marine-uniform.
 
Geboren op 19 oktober 1921 in Pasadena, Californië, als George Garfield Nader Jr., zoon van Alice Scott, uit Kansas, en George G. Nader, uit Illinois. Geboren in een leven van rijkdom en voorrecht, hoewel George's relatie met zijn vader, die een makelaar was voor Signal Oil, enkel in theorie leek te bestaan. Een maîtresse in Santa Barbara nam het grootste deel van Nader, Sr.'s vrije tijd in beslag. En als voor George's overdreven oplettende moeder, vertelde de oudere Nader eens aan zijn zoon: "Negeer haar ... Dat doe ik ook."

Op zevenjarige leeftijd stond George, een klein jongetje, naast de piano en balde zijn vuisten. "Ik haat het!" riep hij uitdagend door opeengeklemde tanden.

"Je moet oefenen," zei mevrouw Alice Nader vastberaden tegen haar zoon. "Om te leren, moet je oefenen." Een uur per dag oefenen was de regel. Voor een goede muzikale basis was dit niet overdreven. Maar voor George was het tijd die beter besteed kon worden aan zwemmen, lezen of gewoon naar bomen en honden kijken.

Het huis van de familie Nader — Spaans van stijl met een rood pannendak — stond midden in Los Angeles, maar George had geen interesse in zulke dingen. School nam zijn tijd in beslag. Dat wil zeggen, school en muzieklessen en Kerstmis en vakanties en naar het strand gaan. De gelukkigste herinneringen heeft hij aan het strandhuis van de familie in Playa Del Rey, dat aan de oceaan ligt net ten zuiden van Santa Monica.

Venetië, een nabijgelegen stad naar het voorbeeld van de Italiaanse stad, was ooit een doolhof van door mensen gemaakte kanalen vol met verschillende soorten vaartuigen. George herinnert zich de sluizen met plezier: “Ik hing daar uren rond.” De bibliothecaris van de openbare bibliotheek van Venetië kende hem goed.

George was een enig kind, maar hij was niet eenzaam. "Mijn moeders familie was groot; ze had zes broers en zussen," zei hij. "Dus ik had veel neven en nichten om mee te spelen. Mijn grootouders hadden een groot, oud huis aan Menlo Street en daar kwam de familie meestal samen. Kerstmis was een magische tijd. Natuurlijk gingen we allemaal naar grootvader Scott's huis. Hij was het hoofd van de Cudahy Packing Company, en de tafel boog altijd onder het gewicht van grote braadstukken van rundvlees, ham en kalkoen. Oma had dagenlang in haar keuken doorgebracht met het bakken van allerlei gebak, taarten, koekjes en vruchtengebak. Ze deed alles zelf; ze liet niemand haar helpen. Ze zei dat het haar taak was om te koken voor haar familie. Natuurlijk aten wij allemaal, vooral de kinderen, tot we er misselijk van werden."

George Nader gefotografeerd door zijn ouder aan 3 maanden.Een 16 maanden jonge George Nader.George Nader op 3 jarige leeftijd.Nader (5) die zijn zomer doorbrengt in zijn ouders' strandhuis in Playa del Rey.George Nader als St. Johns Military Academy Student, 8 jaar.
Boven van links naar rechts George Nader op verschillende leeftijden: 3 maanden oud; 16 maanden oud, op 3 jarige leeftijd; als 5 jarige die de zomer doorbrengt in het strandhuis van zijn ouders in Playa del Rey; als St. Johns Military Academy Student, op 8 jarige leeftijd.
 
Maar het leven was niet alleen maar plezier voor George. Hij vocht tegen een reeks kinderziekten. De hypodermische naalden die gebruikt werden voor de difterie vaccinaties waren bijzonder gevreesd en hebben een blijvende indruk achtergelaten op zowel zijn geheugen als zijn lichaam; tot op de dag van vandaag verafschuwt hij ze nog steeds. Deze ziektes hielden George vaak in bed en weg van school, maar hij liep niet achter met zijn studie. Zijn moeder, een voormalig lerares, gaf hem thuis les. Uiteindelijk besloten Alice en George Nader dat hij een verandering nodig had, dus stuurden ze hem naar een jongenskamp en school in de San Gabriel Mountains bij Azusa, Californië, waar ongeveer honderd jongens - sommigen ziek, velen met astma - verbleven. George was op dat moment slechts tien jaar oud.

Na een jaar in het kamp kwam George volledig hersteld thuis. Hij was zo bruin als een Sioux en was zes kilo's aangekomen. Barstend van energie, zijn bloed pulserend met nieuw verworven rode bloedcellen, werd hij prompt verliefd. "Haar naam was Geraldine, en ze had lang rood haar. Ik was helemaal weg van haar." *

Tijdens de lagere school bezocht zijn klas een optreden van The Yale Puppeteers op Olvera Street, een Mexicaanse ontmoetingsplek in het centrum van Los Angeles. Later, als klasproject, bouwden ze hun eigen poppenshow. George was betoverd. Hierdoor ontstond bij hem een diep verlangen om meer te leren over toneeltechniek en de wereld van het theater.

Hij kwam oorspronkelijk uit Los Angeles en ging naar Glendale High School.  Hij raakte er geïnteresseerd in acteren.  In de middelbare school kocht George zijn eerste auto, een Ford coupé uit 1932. Hij had het geld zelf verdiend als zomerbediende in een supermarkt en als koerier voor een fotostatische firma. Dat jaar kreeg zijn trots nog een impuls toen zijn vader hem een sleutel van de voordeur van het gezin gaf.

Het jaar daarop, op de Glendale High School, werd George opnieuw verliefd. Nadat hij volledig was bevrijd van de betovering van Geraldine, raakte de vrolijke minnaar nu helemaal in de ban van Arlene, een blondine als maïszijde. "Ze was fantastisch!" zei hij. "Eigenlijk was ze een beetje te duur voor mij. Natuurlijk had ik een Ford en wat geld om uit te geven aan dates. Maar Arlene was het soort meisje dat bestemd was voor grotere auto's en mannen met meer inhoud." *

Zijn echte liefde lag echter bij het theater, het mechanische theater van toneellichten, coulissen en beschilderde decors. De aula van de Glendale High School was volledig uitgerust als een echt theater, iets waar George al lang naar had uitgekeken. Hij schreef zich onmiddellijk in voor een cursus in toneeltechniek. "Dat was eigenlijk het enige waar ik echt om gaf."

George studeerde geen drama en had zelfs geen hoge dunk van acteurs als groep. Hij werd lid van het reguliere toneelteam en studeerde toneelontwerp en praktisch toneelmanagement. In zijn laatste jaar werd hij bevorderd tot volwaardig toneelmeester. Dat jaar werd de aula gebruikt voor een benefietshow voor de politie en kreeg George zijn eerste kans om samen te werken met een bekende filmster. Haar naam was Judy Garland.

 
Privé foto George Nader (links) tijdens zijn High School jaren met vrienden aan het strand.George Nader (staand achter pianist) was 20 toen deze candid foto werd genomen in het Phi Gamma Delta Fraternity huis in Occidental College.
Boven links: Privé foto George Nader (links) tijdens zijn High School jaren met vrienden aan het strand.
Boven rechts: George Nader (staand tweede van links) was 20 toen deze foto werd genomen in het Phi Gamma Delta Fraternity huis in Occidental College.
 
Reeds op de middelbare school hoorde men hem vaak herhalen dat alle acteurs "eikels" waren. Een uitspraak die hij ook vaak en nadrukkelijk herhaalde in zijn eerste jaar op de universiteit.

Hij zat er ook in het zwemteam maar bij het Occidental College zette George zijn werk op het podium voort in hun theater-auditorium Thorne Hall, dat een prachtig podium had dat bijna nieuw was. Het enige wat ontbrak was iemand om het te beheren. Ze maakten hem meteen toneelmeester. Het jaar daarop kreeg George door een tekort aan acteurs zijn eerste kennismaking met drama vanuit het perspectief van de acteur bij de Occidental spelers.

Hij zocht zijn volgende rol in de komedie Out of the Frying Pan. Toen hij enkele grappige regels op het podium bracht en het publiek hoorde lachen, markeerde het een keerpunt. Hij dacht bij zichzelf: "Dat acteren is eigenlijk best wel eenvoudig."


He nam deel aan een lange lijst van toneelstukken, waaronder Guest in the House, Murder Has Been Arranged en Kind Lady (herfst 1942). In dit laatste stuk speelde Charlotte Clary de dame en George Nader de schurk. In zijn laatste jaar aan de universiteit in 1943, voordat hij afstudeerde met een B.A.-graad in het Engels, werd hij verkozen tot voorzitter van de Toneelvereniging.
 
De heer Lieber geeft de cast enkele aanwijzingen voor een repetitie van het herfststuk "Kind Lady". Barbara East, Barbara Clark, Fritz Lieber Sr., Mary Jean Copeland, Gene White, George Nader (midden, zittend met donkere trui), Charlotte Clary, Betty Leigh Van Werden, Betty Ely, Barbara Kennedy, De De Harvey. De heer Lieber Sr. was aanwezig en gaf ervaren suggesties. (1942) George Nader (Acteur) College Jaarboek 1943
Boven links: De heer Lieber geeft de cast enkele aanwijzingen voor een repetitie van het herfststuk Kind Lady. Barbara East, Barbara Clark, Fritz Lieber Sr., Mary Jean Copeland, Gene White, George Nader (midden, zittend met donkere trui), Charlotte Clary, Betty Leigh Van Werden, Betty Ely, Barbara Kennedy, De De Harvey. De heer Lieber Sr. was aanwezig en gaf ervaren suggesties. (1942)
Boven rechts: George Nader (Acteur) College Jaarboek 1943
 
Na drie maanden intensieve studie en training werd George een marineofficier, of zoals hij het noemt, "een negentig dagen wonder." Hij diende als communicatiespecialist op Hawaï en op Johnston Island in de Zuidelijke Stille Oceaan. Daarna, na zijn ontslag in 1946, besteedde hij nog drie jaar aan het leren van zijn theatervak aan de Pasadena Playhouse.
Daar ontmoette hij, in mei 1947, Mark Miller (foto rechts), in een productie van Oh, Susanna. Mark was een zanger, hij speelde Clem, en George was een student aan de Playhouse, dansend en zingend in het koor. Tijdens de zes weken durende voorstelling werd hun vriendschap versterkt en sindsdien zijn ze onafscheidelijk. "We werden allebei opgevoed met de overtuiging dat je verliefd wordt en voor altijd verliefd blijft," zei George. "De relatie moest betekenis hebben en voor de lange termijn zijn." (10) Mark Miller
Nadat hij afstudeerde met een graad in Theaterkunsten, voelde hij zich klaar voor Hollywood. Maar Hollywood leek niet klaar voor George.

Miller was van plan om naar New York te gaan om opera te studeren, maar liet zijn plannen varen om in Californië te blijven en Nader te helpen zijn carrière te starten. Miller nam verschillende banen, waaronder opdienen in een drive-in en als schoenenverkoper, dit om voor een inkomen te zorgen terwijl Nader zich vestigde als acteur.

Maar uiteindelijk kwam er een doorbraak. Mevrouw Loretta Crain, de moeder van actrice Jeanne Crain, had hem zien acteren in Williams' The Glass Menagerie in de Pasadena Playhouse. Overtuigd dat hij potentieel had, maakte ze Jeanne ook enthousiast. Samen regelden ze een screentest voor The Glass Menagerie (20th Century-Fox, 1950) met Colleen Townsend. Hij had het gevoel dat hij goed had gepresteerd maar werd niet aangenomen. Zijn geest was niet gebroken.

In januari 1951 werd Hudson voorgesteld aan acteur George Nader en zijn partner, Mark Miller. Voor de komende vierendertig jaar, zouden de drie vrijwel onafscheidelijk zijn. Een schijnbaar eindeloze parade van minnaars, korte termijn vriendjes, en one-nighters zou Rocks leven passeren, maar Nader en Miller slaagden erin om hem te voorzien van iets meer blijvend-een gevoel van continuïteit en een soort van surrogaat familie.

Toen ze hem een kleine rol aanboden in Take Care of My Little Girl (20th Century Fox, 6 juli 1951), accepteerde hij die. Hij werkte precies twee dagen voor een minimumsalaris van $125 per dag. Na nog een paar kleine rollen ontmoette hij een tv-castingdirecteur genaamd Ralph Acton, en zijn carrière begon echt van de grond te komen.

Reeds in 1952 was Nader succesvol genoeg om Miller als manager voor Nader te laten werken. Nader speelde bijrollen in Hollywood-films, speelde in een tv-show pilot tegenover Celeste Holm in 1950, zijn eerste film was Rustlers on Horseback (Republic, 23 okt 1950) en zijn eerste grote film, Monsoon (United Artist, nov 1952).
 
"Han glömde henne aldrig" (ook "The Long Search") foto van Anita Björk en George Nader in een scene uit de film uit 1952. Ursula Thiess en George Nader in "Monsoon" (1952)
Boven links:  Han glömde henne aldrig (ook The Long Search) foto van Anita Björk en George Nader in een scene uit de film (Associated British Pathé, Zweden, 28 nov 1952).
Boven rechts:  Ursula Thiess & George Nader in Monsoon (United Artist, nov 1952)
Claudia Barrett, George Nader, John Mylong spelen in Phil Tucker's "Robot Monster" (Afbeelding gebruikt met toestemming van Deeky Wentworth - El Topo Entertainment). George Nader and Paulette Goddard in "Sins of Jezebel" (1953).
Boven links: Claudia Barrett, George Nader, John Mylong spelen in Phil Tucker's Robot Monster (Astor Pictures, 10 juni 1953) (Afbeelding gebruikt met toestemming van Deeky Wentworth - El Topo Entertainment).
Boven rechts: George Nader and Paulette Goddard in Sins of Jezebel (Lippert Pictures, 4 sep 1953).
 

Dit leidde tot diverse niet gecrediteerde rollen in een handvol films waarin hij uiteindelijk werd opgemerkt door regisseur Phil Tucker die Nader de hoofdrol gaf in de illustere 3D thriller Robot Monster (aka Monsters from the Moon en Monster From Mars) (Astor Pictures, 10 juni 1953).  Gedraaid in slechts vier dagen voor een luttele zestienduizend dollar, bracht meer dan een miljoen dollar op in zijn eerste run, maar verdiende ook de de twijfelachtige onderscheiding als één van de vijftig slechtste films uit de geschiedenis. Het is een cult klassieker geworden.

Toen Nader de hoofdrol speelde met Loretta Young in haar TV-show Letter to Loretta  (NBC, 20 sep 1953 - 26 feb 1961, min. 8), werd hij overladen met fanmail, en Loretta tekende hem in voor nog een aantal shows, - een record in haar programma.

Hij was te zien in Four Guns to the Border (Universal, Nov 3. 1954) en werd hiermee de Golden Globe Award winner (1955) als "Meest beloftevolle nieuwkomer." Maar hij was meestal geen partij indien hij in competitie moest treden met meer beroemde hoofdrolspelers als Rock Hudson, Tony Curtis of Jeff Chandler.

Nader bemachtigde rollen in films als:
  Carnival Story (RKO Radio Pictures, 16 april 1954),
  Six Bridges to Cross
(Universal, 19 jan 1955),
  The Second Greatest Sex
(Universal, oktober 1955),
  Congo Crossing
(Universal, juli 1956),
  Away All Boats
(Universal, 16 aug 1956),
  Man Afraid (Universal, 4 april 1957),
  Joe Butterfly (Universal, 29 mei 1957),
 
The Female Animal (Universal, 22 jan 1958),
  Flood Tide
(Universal, 22 jan 1958), and
  Nowhere to Go (MGM, 11 mrt 1959).
 
George Nader in "Lady Godiva" (1955) met Maureen O'Sullivan. George Nader houdt Virginia Mayo wel heel stevig vast (!) in "Congo Crossing" (Universal, juli 1956).
Boven links: George Nader in Lady Godiva (Universal, 2 nov 1955) met Maureen O'Sullivan.
Boven rechts: George Nader houdt Virginia Mayo wel heel stevig vast (!) in Congo Crossing (Universal, juli 1956).
"The Unguarded Moment" (1956) George tegenover (een droge!) Esther Williams in een film over een leerkracht die door één van de studenten wordt geterroriseerd.Esther Williams met haar dochter en George Nader op de set van "The Unguarded Moment".
Boven links: The Unguarded Moment (Universal, 3 okt 1956) George tegenover (een droge!) Esther Williams in een film over een leerkracht die door één van de studenten wordt geterroriseerd.
Boven rechts: Esther Williams met haar dochter en George Nader op de set van The Unguarded Moment.
 
Volgens Mark Miller waren er, zelfs nadat Nader tekende bij Universal, redenen waarom zijn schermcarrière nooit bloeide op dezelfde manier als die van Hudson. "Rock kwam veel verder bij Universal Studios dan George omdat George weigerde het seksuele spel te spelen. Rock speelde het tot het uiterste. Daarom kreeg Rock alle goede rollen, de beste acteurs, en de beste regisseurs. George kreeg juist het tegenovergestelde- middelmatige scripts, en geen enkele top regisseur. Geen van de regisseurs gaf hem ook maar enige richting. Hij stond bekend als de one-take acteur." Miller ging verder: "Nader had een afkeer van publiciteit en neigde naar een laag profiel. Hij was bereid om hard te werken, maar niet zo hard."

Nader’s filmcarrière kwam eigenlijk in het slop tegen het eind van de jaren 50 De filmstudio's deden hun best om hun sterren een heteroseksueel imago op te kleven en er werden dan ook geregeld uitstapjes georganiseerd voor Nader met diverse actrices. Hoewel Nader en Miller samenwoonden, erkende geen van beiden openlijk zijn homoseksualiteit. Een publicist ging zelfs zo ver dat hij suggereerde dat om te voorkomen dat hij zou worden ge-out door een schandaalblad als Confidential, Nader zou moeten trouwen en dan een paar jaar later zou moeten scheiden. Een vrouwelijke secretaresse was hiertoe zelfs bereid. Nader en Miller bespraken de mogelijkheid, maar Nader kon het niet opbrengen om deel te nemen aan een dergelijke schijnvertoning. "Bovendien", grapte Mark, "Waar zou ik dan slapen?"

Begin 1957 bracht hij twee maanden door in Japan met Burgess Meredith, Audie Murphy en John Agar om Joe Butterfly (Universal, 29 mei 1957) te filmen.
 
George Nader met zijn vriend Rock Hudson op de Salton Sea, een binnenmeer nabij Palm Springs. (jaren 50). George Nader in een Universal promotionele foto met Julie Adams. Ze speelden beide de hoofdrol in "Four Girls in Town" (1957).
Boven links: George Nader met zijn vriend Rock Hudson op de Salton Sea, een binnenmeer nabij Palm Springs. (jaren 50).
Boven rechts: George Nader in een Universal promotionele foto met Julie Adams. Ze speelden beide de hoofdrol in Four Girls in Town (Universal, 2 jan 1957).
Joanna Moore en Nader in "Appointment with a Shadow" (1957). Nader speelt er een reporter die door drankmisbruik aan lagerwal is geraakt en zichzelf probeert op te werken door te breken met zijn gewoonte en bovendien te helpen bij het arresteren van een crimineel. George Nader met zijn vader George Nader Sr. (1957).
Boven links: Joanna Moore en Nader in Appointment with a Shadow (Universal, sep 1957). Nader speelt er een reporter die door drankmisbruik aan lagerwal is geraakt en zichzelf probeert op te werken door te breken met zijn gewoonte en bovendien te helpen bij het arresteren van een crimineel.
Boven rechts: George Nader met zijn vader George Nader Sr. (1957).
 

In 1958 besloot Nader de studio te verlaten en freelance te gaan werken. Nader won de rol in The Further Adventures of Ellery Queen (NBC, 1958), na een talentenjacht van kust tot kust die ook straatenquêtes onder gewone mensen inhield om hun mening te krijgen over hoe de verfijnde detective eruit moest zien.

Hij woonde toen in een, in ranch stijl opgetrokken, huis in de San Fernando Valley. Toen de Ellery Queen productie naar New York verhuisde wilde George Nader er geen deel meer van uitmaken. Gedurende zijn 20 afleveringen lange deelname aan de reeks werkte George zes dagen per week met telkens maar 36 uur tussen twee episodes. Er zijn maar weinig sterren die met een dergelijk zwaar schema overweg zouden kunnen, maar George aanvaarde die condities met de glimlach. "Ik wilde de show niet verlaten," zo zei hij, "Ik laat die ook niet in de steek. Het programma laat mij in de steek. Ik haat ook New York niet zoals in de pers werd vermeld. Mijn redenen om hier te blijven zijn simpel. Ik ben opgevoed in Zuid Californië, mijn thuis en vrienden zijn hier. Ik ben een soort strandjongen in hart en nieren en ik hou er niet van om zo ver van de Stille oceaan te zijn."

Productie foto (1958) voor een onbekende aflevering van "The Further Adventures of Ellery Queen" (NBC, 1958), George Nader als Ellery Queen in het midden van de foto.
Boven: Productie foto (1958) voor een onbekende aflevering van The Further Adventures of Ellery Queen (NBC, 1958), George Nader als Ellery Queen in het midden van de foto.

Nader had niet echt klachten over Ellery, al vindt hij met enige weemoed terugblikkend dat de serie afgelopen herfst misschien beter niet zo snel in productie was gegaan. "Zo lang als ik mij kan herinneren ben ik een Ellery Queen fan geweest," zei hij, "en het was een grote vergissing op iemands conto om van Ellery een soort combinatie te willen maken van Mike Hammer en wie ook populair was op dit ogenblik. Dit zorgde bij mij voor irritatie."

24 uur voor NBC aankondigde dat Lee Philips de nieuwe TV Ellery zou worden, wist Nader alleen dat er nog een zestal kandidaten waren. "Ik weet dat ze aan Alfred Drake dachten." zei hij "maar ik denk dat die te veeleisend was." Hij vermelde ook Steve Forrest en Ron Randall als mogelijke vervangers.

TV's Shannon: een onderzoeker van fraude, moord en spionage in het zakelijk Amerika. Op tv trad Nader op in nog twee series: als Dr. Glenn Barton in The Man and The Challenge (NBC, 12 sep 1959 - 11 juni 1960, min. 36) en in de hoofdrol in Shannon (CBS, 2 okt 1961 - 26 juni 1962, min. 36) en was gastvedette in Alfred Hitchcock presents (NBC, 23 mei 1961 - 26 juni 1962, min. 2).

Rechts: TV's Joe Shannon: een onderzoeker van fraude, moord en spionage in het zakelijk Amerika.
Mid jaren 60 dreigde Confidential Magazine, de details over Nader's homosexualiteit vrij te geven: Er wordt verondersteld dat de studio alles in zijn werk stelde om dit te voorkomen maar het betekende ook het einde van zijn Hollywood carrière. In 1964 verhuisden hij en Miller naar Hamburg in Duitsland, waar Nader een dozijn films maakte en er ook de hoofdrol kreeg in Duits-Italiaanse co-producties rond FBI agent Jerry Cotton. De series (8 films) bleken immens populair en hebben nog steeds een vrij groot succes als cultfilms.
 
 George Nader als Jerry Cotton. G-Man Jerry Cotton (George Nader) in "Die Rechnung - eiskalt serviert". De zevende Cotton film "Der Tod im Roten Jaguar" uit 1968.
George Nader op de achterflap van het Duitse tijdschrift Bravo van 27 januari 1969.
Top links: George Nader als Jerry Cotton.
Top midden: G-Man Jerry Cotton (George Nader) in Die Rechnung - eiskalt serviert (Constantin Film, West Duitsland, 25 aug 1966).
Top rechts: De zevende Cotton film Der Tod im Roten Jaguar (Constantin Film, West-Duitsland, 15 aug 1968).
Top: George Nader op de achterflap van het Duitse tijdschrift Bravo van 27 januari 1969.
 
In 1972 keerde het koppel naar de V.S. terug waar ze hun tijd verdeelden tussen Palm Springs en Hawaii. Hij trok zich in 1974 terug nadat hij een oogletsel opliep tijdens een auto-ongeval.  Door deze netvliesloslating werd hij blind aan één oog. Hij onderging een operatie om het netvlies te herstellen, maar ontwikkelde glaucoom. Hij kon niet in films werken omdat de sterke lichten hem zijn zicht ontnamen. Miller was van plan een baan in onroerend goed te nemen om het paar te onderhouden, maar Rock Hudson nam hem aan als zijn secretaris.

Nader begon met schrijven en zeker zijn eerste (homo-erotische) sci-fi verhaal Chrome (1978) kende succes met zes herdrukken. Hieraan kunnen we ook toevoegen dat Nader het onderwerp was van een uitgebreide biografie Jerry Cotton - George Nader and his films gepubliceerd in 1998.
 
George Nader met ontbloot bovenlijf in "Beyond Atlantis" (1973). George Nader in 1978, bij de publicatie van "Chrome".
Boven links: George Nader met ontbloot bovenlijf in Beyond Atlantis (Dimension Pictures, 25 april 1973)
Boven rechts: George Nader in 1978, bij de publicatie van Chrome.
 

Nader en Miller zouden belangrijke steun verlenen aan Hudson, met name in zijn laatste strijd tegen AIDS, waaraan hij in 1985 overleed. Miller zei dat ze 'Het Trio' werden genoemd, maar dat ze nooit seks hadden en dat het pure vriendschap was, aangewakkerd door verhalen over elkaars veroveringen. Hudson liet het grootste deel van zijn nalatenschap na aan Nader en Miller.

Het was pas in 1986 na de dood van Rock Hudson dat Nader en Miller zich outen. Miller zei dat het uit de kast komen niet hun grootste bezorgdheid was. Met Rock's overlijden en alle publiciteit die er mee gepaard ging zeiden Nader en Miller, "Well, they've outed us as gay, but not as Republicans." Ze geloofden dan ook dat dit hun carrière nog meer kon raken dan bekend maken dat ze homofiel waren in Hollywood.

Nader en Miller hadden recentelijk nog een boek geschreven The Perils of Paul, rond de homo gemeenschap in Hollywood, waarvan Nader niet wilde dat deze voor zijn dood zou verschijnen.

Mark en George keerden terug naar Palm Springs voordat ze naar de Hawaiiaanse Eilanden verhuisden, totdat, zoals hij het verwoordde, "de schoonheid en majesteit" van de Coachella Valley hen terugriep om er hun permanente thuis van te maken. Ze leidden ogenschijnlijk een relatief rustig leven in het huis dat ze er samen hadden gebouwd.

In april 2000 werd Nader geëerd op een Jerry Cotton film retrospectieve in Titisee-Neustadt, Duitsland.

 
Rechts: In april 2000 werd Nader geëerd op een Jerry Cotton film retrospectieve in Titisee-Neustadt, Duitsland.

Nader's laatste verschijning in het publiek was op het 1ste Jaarlijkse Palm Springs Film Noir Festival in mei 2001 waar hij na de vertoning van de Britse film  Nowhere to Go, waarin hij de hoofdrol had naast Maggie Smith, nog een staande ovatie kreeg.

Nader werd opgenomen in het Desert Regional Medical Center in september van 2001 met een geheimzinnig bacteriële infectie, twee weken na zijn terugkeer in zijn huis in Palm Springs na een vakantie in Hawaii. Toen de gezondheid van de acteur verslechterde werd hij naar intensieve zorgen overgebracht voor observatie. De dokters konden er de oorzaak van de infectie niet ontdekken. Hij werd een maand later opgenomen in het Motion Picture & Television Fund Country Home in Woodland Hills waar hij verbleef tot aan zijn dood op 4 februari 2002. Hij werd 80 jaar oud.

In 2002 werd er een Golden Palm Star op de Walk of Stars in Palm Springs, Californië, aan hem opgedragen.

Nader liet partner Miller, zijn nicht Sally Kubley en neef, acteur Michael Nader na. Na zijn crematie werd zijn as op zee verstrooid. Er is een gedenksteen met zijn naam (naast Mark Miller en Rock Hudson) in Cathedral City's Forest Lawn Cemetery.
 
Notities:

* Alhoewel George nooit hielp bij verdoezelen van zijn geaardheid via schijnhuwelijken, waren er wel de gebruikelijke afspraakjes met collega actrices. Ook deze verhalen van eerste liefdes kunnen tot die praktijken behoren.

Alle vermelde data voor films zijn voor de eerste release in de VS.
Alle vermelde data voor TV programma's zijn die van eerste uitzending.
Alle vermelde data voor (radio)toneelstukken zijn voor de periode waarin de acteur erbij betrokken was.

De feiten in het rood moeten nog bevestigd worden.

 
Klik op Uncle Sam als je denkt ons te kunnen helpen...!  Klik als je denkt ons te kunnen helpen...!

Andere referenties
(1) IMDb
(2) Wikipedia

(3) Obituary '"George Nader, Film & Tv Actor Dies" (5 februari 2002)
(4)
Soundclip op deze pagina uit de film met toestemming van
    
The Bad Movie Website)
(5) Radiogoldindex

(6) OTRRpedia
(7) Rotten Tomatoes
(8) Nader, George (1921-2002) by Linda Rapp
(9) All That Heaven Allows A Biography of Rock Hudson - Mark Griffin
(10) Rock Hudson: His Story, Hudson and Davidson
(11) "He's George" by Don Allen (Photoplay, 1955)



Bijkomende video & audio bronnen
(1) Man and the Challenge (1960)
(2) Jerry Cotton Death and Diamonds (1968) short clip from the movie
(3) Shannon TV-titles (1961)
(4) Single George Nader sings "Jeder Abschied tut Weh" (Feb 1967)
(5) Single George Nader sings "Hello, Hello"

(6) 1957 Host Ernest Borgnine Presents George Nader and Rock Hudson With Awards

Andere artikels over deze acteur
(1) Well, I Guess I'll See You Nader! (22 april 2011)
(2) Queer Places

(3) "
Mayberry's ''new doctor'' once shared advice on how to be a popular teen"
     by MeTV Staff, July 2. 2021
(4) George Nader, Mark Miller, and Rock Hudson, in order of importance
     by LB Lee, (Nov 5. 2023)

 

Dit profiel van de acteur hierboven maakt deel uit van Ellery Queen a website on deduction. Deze acteur speelde de rol van Ellery Queen in een Ellery Queen TV serie.
Vele van de profielen op deze site zijn samengesteld na zeer nauwgezet onderzoek van diverse bronnen. "Please quote and cite ethically!"



Pagina aangemaakt voor 20 mei 2016  
Laatste update 16 juli 2024  

t e r u g   n a a r    L i j s t   v a n   V e r d a c h t e n


 
Inleiding | Plattegrond | Q.B.I. | Liist Verdachten | Wie?  | Q.E.D. | Moord en scene | Nieuw | Auteursrecht
Copyright
© MCMXCIX-MMXXIV   Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden.