Klik op de foto om terug te gaan...

Speelde in een EQ radiodramaGeorge Mathews (10 okt 1911 - 7 nov 1984)

Lengte: 1,87 m (6' 1½")

Huwelijk (6 sep 1951 - 7 nov 1984, zijn dood):
(1) Mary Crittenden Haynsworth
      (8 sep. 1916 - 6 mei 2011)
Mary Haynsworth in 1944 in haar velduitrusting van verpleegster bij het Rode Kruis.
Boven rechts: Mary Haynsworth in 1944 in haar velduitrusting
van verpleegster bij het Rode Kruis.
George Joseph Mathews werd geboren in Brooklyn op 10 oktober 1911. Hij groeide op in Manhattan en liep school in Brooklyn.

Nadat hij de St. Augustine's Grammar School had bezocht zonder theateropleiding, vond hij dat het toneel zijn juiste roeping was. Dus na 2 jaar High School begon hij zijn leerlingschap in het theater door te werken als portier in het Mercury Theatre.

Mathews kwam pas echt bij het theater gedurende de grote depressie toen het duidelijk werd dat er bij het Postkantoor geen banen meer beschikbaar waren. Hij sloot zich aan bij een Italiaans sprekend gezelschap en daarna bij het theater programma van de WPA* . Ze produceerden het stuk
Processional (Maxine Elliott's Theater, 13 okt. - 1 dec.1937): George vertolkte de rol van Dynamite Jim in dit toneelstuk van John Howard Lawson, ondertiteld als ''A Jazz Symphony of American Life'. Hij sprak er vaak over, het was zijn start.
George Mathews als Dynamite Jim.George (midden) met twee ongekende acteurs in hetzelfde stuk.
Twee scènes uit het stuk Processional (Maxine Elliott's Theater, 13 okt. - 1 dec. 1937)
Links: George Mathews als Dynamite Jim.
Rechts: George (midden) met twee ongekende acteurs in hetzelfde stuk.

Credits: Library of Congress, Music Division, Federal Theatre Project Collection.

In 1938 trad hij op in nog verschillende Broadway-stukken:

Escape This Night (44th Street Theatre, 22 april - 30 april 1938) als eerste marinier;

Als onderdeel van de zondagavondvoorstellingen van "Schoolhouse on the Lot" presenteerde een groep die bekend stond als "Plant in the Sun company" de eerste van zes zondagavondvoorstellingen in het Nora Bayes Theater beginnend op 24 april 1938. De toneelstukken waren Plant in the Sun (Ben Bengal) en Transit (Philip Stevenson);

Tot slot
n
og een andere productie van de WPA*, The Big Blow** (Maxine Elliott's Theatre, 1 oktober 1938 - 1 februari 1939) als Deefy.  Deze laatste show ging na Broadway verder op tour tot april 1939.

Radio begon ook interesse te tonen met optredens in Fight Camp, David Harum en andere programma's als gevolg.

Fight Camp (WOR-Mutual, 8 juni 1941 -
sep 1941) was een show met Marion Barney, Sammy Byrd, Bedelia Falls, Jerry Lesser, John Hamilton en George Mathews. Dit betoverende verhaal ontvouwde zich rond Ma Corbett (Blanche Ring en vanaf juli Marion Barney), een veerkrachtige weduwe die behendig mopshonden traint met de ene hand, terwijl ze hen met de andere hand beschermt tegen haar charmante dochter. De eerste aflevering richt zich op de zoektocht van de weduwe naar een bekwame vechter die haar zaak van financiële ondergang kan behoeden. Er waren rollen voor echte vechters zoals Billy Conn en Joe Louis.

Maar het was toch op het toneel waar onze acteur zich het meest thuisvoelde. De aantrekking leek ook wederzijds, zoals de volgende reeks toneelstukken, voornamelijk op Broadway, waarin hij optrad, lijkt te bewijzen:

Retreat to Pleasure (Belasco Theater, 17 dec. 1940 - 4 jan. 1941),
Out of the Frying Pan (Windsor Theater, 11 feb. - 10 mei 1941),
The Night Before Christmas (Morosco Theater, 10 apr. - 27 apr. 1941),
Abe Lincoln in Illinois (op tournee, in de rol van Jack Armstrong)
Cuckoos on the Hearth (Morosco Theater, 16 sep. 1941 - 3 jan. 1942),
They Should Have Stood in Bed (Mansfield Theater, 13 feb. - 21 feb. 1942),
The Life of Reilly (Broadhurst Theater, 29 apr. - 2 mei 1942),
The Eve of St. Mark (Cort Theater, 7 okt. 1942 - 26 jun. 1943).

Als een gezette man met zware wenkbrauwen, met platte neus en een zeer kenmerkende uitstekende onderlip, speelde hij veel ruwe karakters in vele era's. Zo verscheen hij zeer doeltreffend op het podium van Broadway in 1942-43 als Sgt. Ruby in The Eve of St. Mark , een rol die hij ook hernam voor de filmversie met dezelfde naam (20th Century Fox, 22 mei 1944).

(van L naar R) Mabel Paige als Mrs. Garnet en George Mathews als Joe in "Out of the Frying Pan" (Windsor Theatre, 11 feb 1941 - 10 mei 1941).George Mathews (midden) als 'Doc' Ferris in "Cuckoos on the Hearth" (Morosco Theater, 16 september 1941 - 3 januari 1942).
Boven links: (van L naar R) Mabel Paige als Mrs. Garnet en George Mathews als Joe in Out of the Frying Pan (Windsor Theatre, 11 feb 1941 - 10 mei 1941).
Boven rechts: George Mathews (midden) als 'Doc' Ferris in Cuckoos on the Hearth (Morosco Theater, 16 september 1941 - 3 januari 1942).

Niet alleen maar een lawaaimaker maar net zo doeltreffend bij het vertolken van komische rollen. Na een eerste filmrol in Stage Door Canteen (United Artists, 24 juni 1943) waarin hij een Marine Sergeant (niet in rolverdeling opgenomen)  speelde tegenover Ray Bolger was hij ook te zien in Danny Kaye's eerste langspeelfilm Up in Arms (1944).

In "Stage Door Canteen" (1943) was hij een Marine Sergeant (zonder vermelding in de rolverdeling) tegenover Ray Bolger. Klik op de foto om de clip uit de film te zien...George Mathews, Constance Dowling beiden deel uitmakend van de rolverdeling van Danny Kaye"s "Up in Arms" (1944).
Boven links: In Stage Door Canteen (United Artists, 24 juni 1943) was hij een Marine Sergeant (zonder vermelding in de rolverdeling) tegenover Ray Bolger. Klik op de foto om de clip uit de film te zien...
Boven rechts: George Mathews, Constance Dowling beiden deel uitmakend van de rolverdeling van Danny Kaye"s Up in Arms (1944).

George woonde op 145 West 14th Street in New York, wat handig was gezien het feit dat theater zijn belangrijkste werkgever bleef. 

The Streets Are Guarded (Henry Miller's Theatre, 20 nov. - 9 dec. 1944),
Kiss them for me (Belsaco Theatre, 20 maart - 23 juni 1945),
Beggars Are Coming to Town (Coronet Theatre, 27 okt. - 17 nov. 1945),
Antigone (Cort Theatre, 18 feb. - 4 mei 1946, in de week)
,
Temper the Wind
(Playhouse Theatre, 27 dec. 1946 - 25 jan. 1947).

Tussen de acts door ontspande hij zich met lastige schaakproblemen.

Mathews speelde dus ook mee in klassieke toneelstukken. De toneelstukken Antigone en Candida (Cort Theatre, 3 april - 2 mei 1946, in het weekend) werden afwisselend in de week opgevoerd. Beide hadden op een gegeven moment Katharine Cornell en Marlon Brando in de hoofdrollen. Mathews staat als eerste wachter in het programma voor Antigone (maar zit niet in de cast van Candida). Na hun engagement op Broadway werden gingen beide stukken als duo-act op tournee ging.

Op 4 september 1946 verscheen het bericht in het vakblad Variety dat George was toegevoegd aan de cast van radio's Stella Dallas (NBC, sep 1946 -).

Mary Haynsworth in 1944 in haar velduitrusting van verpleegster bij het Rode Kruis.Gedurende de Tweede Wereldoorlog ging actrice Mary Haynsworth bij het Rode Kruis (Engeland, Frankrijk en Duitsland). Bij haar terugkeer naar de Verenigde Staten in 1946, herbegon ze met acteren. Mary sloot zich in september 1947 aan bij de Theatre, Inc. tournee voor de try-outs van de show The Big People, die bedoeld was voor Broadway. Ze speelde er de vrouwelijke hoofdrol die als "klein persoon" getrouwd was met een  "groot persoon" gespeeld door George Mathews. Ze gingen hiermee eerst een aantal weken op tournee, maar de show werd beëindigd nog voor het kon worden opgevoerd in New York. Maar de romance was begonnen en hun relatie eindigde niet. Ze trouwden echter pas na enkele jaren. Mary kreeg een baan bij de United Fruit Company op een bananenboot naar Cuba en Guatemala, cruises van zeventien dagen, wat ze drie cruises deed en dat was genoeg.

In radio's The Adventures of Ellery Queen nam George twee weken lang de rol van Sergeant Velie van Ed Latimer over in juni 1947.  George was naar verluid twee weken te horen in "The Green Gorillas" en "The Sky Pirates" waarna Ed zijn rol hernam.

In 1950, speelde Mathews de rol van kapitein tegenover Tyrone Power in een uitverkochte productie in London van "Mister Roberts" in het "Coliseum Theatre" aldaar. "Yankee Buccaneer" (1952) met (van L naar R) David Janssen, George Mathews, Scott Brady en Suzan Ball.
Boven links: In 1950, speelde Mathews de rol van kapitein tegenover Tyrone Power in een uitverkochte productie in London van Mister Roberts in het "Coliseum Theatre" aldaar.
Boven rechts: Yankee Buccaneer (Universal, 16 sep. 1952) met (L naar R) David Janssen, George Mathews, Scott Brady en Suzan Ball.

Six O'Clock Theatre (Maxine Elliott's Theatre, 11 apr. - 18 apr. 1948) met drie stukken waarbij George optrad in:
        Hope Is the Thing With Feathers,
S. S. Glencairn (City Center, 20 mei - 30 mei 1948),
The Silver Whistle (Biltmore Theatre, 24 nov. 1948 - 28 mei 1949).

In 1949 kwam hij bij de Broadway cast van A Streetcar Named Desire (Ethel Barrymore Theatre, Dec 3. 1947 - Dec 17. 1949) terecht, waar hij Karl Malden verving in de rol van Harold Mitchell of Mitch en deel uit maakte van een rolverdeling waarin ook Uta Hagen en Anthony Quinn zaten. Hij bleef bij de productie gedurende zijn volledige nationale tournee. Na New Haven, Conn. ging de tour na Philadelphia op 26 december en verder naar New England en Canada. Zijn vertolking kreeg o.a. positieve recensies van Brooks Atkinson van The New York Times. Toen het stuk in 1950 opnieuw New York aandeed, vond Brooks Atkinson niet alleen dat Mathews dit ''aantrekkelijk'' deed maar ook ''...met volledige waardering voor de eerlijkheid van de gewone man die een wat droevige voorstelling heeft van raffinement en grandeur''.

In 1950, speelde Mathews de rol van kapitein Morton, de slechterik van het stuk, tegenover Tyrone Power in een uitverkochte productie in London van Mister Roberts in het Coliseum Theatre aldaar. Het stuk werd ook in Parijs uitgevoerd (in het Frans!) met dezelfde rolverdeling in het Théâtre des Variétés (maart 1951).

Op 6 juni 1951 meldde The Brooklyn Eagle enkele wijzigingen in de cast van de komedie Twentieth Century (ANTA Playhouse, Fulton Theatre, 24 dec. 1950 - 30 jun. 1951), met George Mathews die de rol van de persagent. Mathews vertolkte de persagent, gekenmerkt door zijn liefde voor bloemrijke taal en neiging tot drankgebruik, op een nogal ruwe toon. Hoewel een geldige interpretatie, ontbrak het aan de charme van Robert Strauss' sympathieke vertolking.

Mary Haynsworth en George Mathews huwden uiteindelijk op 6 september 1951 in Greenville, N.C. 

Barefoot in Athens (Martin Beck Theatre, 31 okt. - 24 nov. 1951).

In 1952 kreeg hij een rol in de Spencer Tracy- Katharine Hepburn komedie Pat and Mike (MGM, 5 juni 1952).

One Eye Closed (Bijou Theatre, Nov 24. - Nov 25. 1954),
The Desperate Hours (Ethel Barrymore Theatre, Feb 10. - Aug 13. 1955).
 

Misschien één van zijn meest memorabele rollen was die van Harvey in "The Bensonhurst Bomber" een aflevering van de TV-reeks The Honeymooners (CBS, 8 sep 1956).

The Beast (George Mathews) en Ernest G. 'Ernie' Bilko in "The Phil Silvers Show" (1956).Tegenover Jackie Gleason (L) misschien wel George Mathews (R) én van zijn meest memorabele rollen was die van Harvey in "The Bensonhurst Bomber" een aflevering van de TV-reeks "The Honeymooners". (1956).  Klik op de foto om de clip uit de film te zien...
Boven links: The Beast (George Mathews) en Ernest G. 'Ernie' Bilko in The Phil Silvers Show (CBS, 27 maart 1956).
Boven rechts: Tegenover Jackie Gleason (L) als "Harvey" in "The Bensonhurst Bomber" een aflevering van de TV-reeks The Honeymooners (CBS, 8 sep 1956).  Klik op de foto om de clip uit de film te zien...

Holiday for Lovers (Longacre Theatre,  14 feb . - 11 mei 1957).

Op TV was er ook veel vraag naar hem in shows als Robert Montgomery Presents (NBC,15 dec. 1952 - 10 sep. 1956, min. 3 episodes), Omnibus (CBS-ABC, 14 okt. 1956, in het segment Androcles and the Lion, een adaptatie van het toneelstuk van G.B. Shaw), en Studio One  (CBS, 8 dec. 1952 - 26 nov. 1956, min. 4 episodes).

Tijdens de Brusselse Wereldtentoonstelling (Expo '58) hielp hij Amerikaans drama vertegenwoordigen in The Time of Your Life. Hoewel het toneelstuk van William Saroyan nooit een volledige Broadway-uitvoering kende, hadden fans nog een kans om Franchot Tone in de rol van Joe te zien. Drie jaar na de eerste productie verzekerde Jean Dalrymple Franchot en actrice Susan Strasberg voor een week lang optreden in België. Ook in deze productie waren Dan Dailey en Ann Sheridan. Het toneelstuk opende voor een select publiek van 1.150 vooraanstaanden (onder de aanwezigen vermeld waren commissarissen en ambassadeurs) in het United States Pavilion Theatre op 8 oktober 1958. Belgische recensenten prezen de voorstelling en de cast kreeg acht keer een staande ovatie op de openingsavond.

The Shadow of a Gunman (Bijou Theatre, Nov 20. 1958 - Jan 3. 1959),
Triple Play (Playhouse Theatre, 15 apr. - 16 mei 1959) (met ook nog Bedtime Story)
        Portrait of a Madonna,
        A Pound on Demand.

George als Abel MacDonald tegenover Chuck Connors in "The Riflemen" S01E31 (april 1959).Mathews (R) als Sam Pierce tegenover Anthony Quinn & Sophia Loren in Cukor's box office flop "Heller in Pink Tights" (1960).
Boven links: George als Abel MacDonald tegenover Chuck Connors in The Riflemen S01E31 (april 1959).
Boven rechts: Mathews (R) als Sam Pierce tegenover Anthony Quinn & Sophia Loren in Cukor's box office flop Heller in Pink Tights (1960).

Do Re Mi (St.James Theatre, 26 dec. 1960 - 13 jan. 1962).

Mathews speelde ook een terugkerende rol in de komische televisiereeks Glynis (Desilu, 25 sep. - 18 dec. 1963), die van ex-agent Chick Rogers die bijstand verleent aan detective schrijfster en amateur detective Glynis Johns bij het oplossen in een reeks "whodunits". 
Glynis Johns en Keith Andes als man en vrouw in de hoofdrol in de komische TV reeks "Glynis" (Desilu, 25 sep. - 18 dec. 1963). Ook Mathews had een terugkerende rol als ex-agent Chick Rogers die bijstand verleent aan detective schrijfster en amateur detective Glynis Johns bij het oplossen in een reeks "whodunits".. Klik op de foto voor een clip...George Mathews als Amos Fitch in een TV episode van "Dark Shadows" uit 1966.
Boven links: Glynis Johns en Keith Andes als man en vrouw in de hoofdrol in de komische TV reeks Glynis (Desilu, 25 sep. - 18 dec. 1963). Ook Mathews had een terugkerende rol als ex-agent Chick Rogers die bijstand verleent aan detective schrijfster en amateur detective Glynis Johns bij het oplossen in een reeks "whodunits".. Klik op de foto voor een clip...
Boven rechts: George Mathews als Amos Fitch in een TV episode van Dark Shadows uit 1966.
Luther (St. James Theatre/Lunt-Fontanne Theatre, 25 sep. 1963 - 28 maart 1964),
Catch Me If You Can (Morosco Theatre, 2 - 9 maart 1965)
A Time for Singing (Broadway Theatre, 12 - 21 mei 1966),
A Joyful Noise (Mark Hellinger Theatre, 28 nov. - 15 dec. 1966),
The Great White Hope (Alvin Theatre, 3 okt. 1968 - 31 jan. 1970).

Dus
Mathews's laatste rol alvorens op rust te gaan was die van Captain Dan in de Broadway productie The Great White Hope.  In november 1968 begon hij te dubbelen in de CBS-TV dramaserie voor overdag, Love of Life. Mathews creëerde de hoofdrol van Big Jack McCallion, een voorman van een bouwbedrijf met het probleem een moederloze dochter op te voeden.

Op het grote scherm was hij voor het laatst te zien in Going Home (MGM, 17 nov .1971), een uitstekende film met Robert Mitchum.

In het gewone leven was Mathews het tegenovergestelde van de slechteriken die hij zo vaak op het scherm en toneel portretteerde: heel minzaam en intelligent. Buiten zijn beroep was hij een verwoed schaker en nam ook vaak deel aan internationale wedstrijden.

Hij trok zich in 1971 terug uit het actieve acteerbestaan en in 1974 verhuisden hij samen met zijn vrouw van New York City naar Caesar's Head waar hij zich vestigde in een berggemeenschap tussen Caesar's Head en Brevard, N.C.  Hij overleed in het St. Francis Community Hospital in Greenville, South Caroline aan leverfalen op 7 november 1984. Hij werd 73 jaar.

Mary bleef in haar huis op de bergtop wonen met uitzicht op de "Dismal" uitlopers met Table Rock in de verte. In 2006 verhuisde mevrouw Mary Mathews van de berg af om haar laatste jaren door te brengen bij een nicht, Mary de Monerey, in Greenville, South Carolina.

Mary Haynsworth Mathews, 94, overleed na een korte ziekte op vrijdag 6 mei 2011.
 
Notities:

*
W.P.A. or Works Progress Administration, een agentschap van de overheid dat banen voorzag voor werklozen bij openbare werken.


** Big Blow is gebaseerd op de gelijknamige roman van Theodore Pratt (1901-1969). Wanneer Wade Barrett zijn eigendommen in Nebraska inruilt voor eigendommen in Zuid-Florida, bouwt hij stevige huizen die bespot worden door de lokale 'crackers' die in hutten wonen. Ze worden nog achterdochtiger wanneer Wade bevriend raakt met de Afro-Amerikaanse Clay. Wanneer een orkaan alle structuren wegvaagt behalve die van Wade, begint de gemeenschap naar hem op te kijken." Wade trouwt uiteindelijk met de dochter van de leidende "cracker" die Clay had beschuldigd van verkrachting. In werkelijkheid beschermde Clay haar echter tegen verkrachting door een "cracker.


Alle vermelde data voor films zijn voor de officiële release in de VS.
Alle vermelde data voor TV programma's zijn die van eerste uitzending.
Alle vermelde data voor (radio)toneelstukken zijn voor de periode waarin de acteur erbij betrokken was.

De feiten in het rood moeten nog bevestigd worden.

 
Klik op Uncle Sam als je denkt ons te kunnen helpen...!  Klik als je denkt ons te kunnen helpen...!
Andere referenties
(
1) Wikipedia
(2)
IMDb
(3) IBDB
(4) RUSC

(5) RadioGoldindex
(6) Playbill - Playbill

(7) Mary Haynworth Mathews Collection part of the Women Veterans Historical Project

Bijkomende video & audio bronnen
(1) The Bensonhurst Bomber Clip of The Honeymooners S01E37
(2) Dark Shadows
Full episode S01E89 1966
(3) Gunfight at the OK Corrall clip YouTube 1957
(4) Stage Door Canteen Clip YouTube 1943 Ray Bolger, George Mathews
(5) The Big Blow 1938 WNYC New York Public Radio, an archived recording of the play
(6) Scott Rollins Film and TV trivia blog Oct 10. 2023

 

Dit profiel van de acteur hierboven maakt deel uit van Ellery Queen a website on deduction. Deze acteur speelde de rol van Sergeant Velie in één van Ellery Queen radioseries.
Vele van de profielen op deze site zijn samengesteld na zeer nauwgezet onderzoek van diverse bronnen. "Please quote and cite ethically!"


Pagina aangemaakt 16 september 2017  
Laatste update 23 april 2024
  

t e r u g   n a a r    L i j s t   v a n   V e r d a c h t e n


 
Inleiding | Plattegrond | Q.B.I. | Liist Verdachten | Wie?  | Q.E.D. | Moord en scene | Nieuw | Auteursrecht
Copyright © MCMXCIX-MMXXIV   Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden.