Klik op de foto om terug te gaan...

Florenz Ames (6 januari 1883 - 11 februari 1958)

Lengte: 1m 67 (5' 6")
Ogen: bruin

Huwelijken
:
(1) Mary F Irons, actrice
     (26 nov 1908
in Dubuque, Iowa - 2 apr 1919, gescheiden)
(2)
Adelaide L. Ring (aka Adelaide Harland, Adelaide Winthrop) actrice
      (2 okt 1919, Philadelphia  - 13 okt 1923, haar dood)
(3) Helen Jost(o)
      (31 dec 1923
, Washington D.C. - 10 feb 1930, gescheiden)
(4)
Alice O'Donnell, actrice
      (3 juli 1930
in Greenwich, Conn - aft. 1950 ?)

Zoon Robert (moeder Helen?)

Geboren als Florence Sebastian Kolb in Rochester, New York op 6 januari 1883*. Zijn vader Frank (Franz J.), een kleermaker, was Duits, en zijn moeder Louisa L. (alias "Louise") Weisenberger/ Weisenburg werd geboren in Rochester, Monroe. Later na WOI gaf Florenz aan dat zijn beide ouders uit de V.S. afkomstig waren, volgens een artikel in The New York Sun uit 1925, zou Florenz zelf in Duitsland zijn geboren. Dit zou dan Schifferstadt, Ludwigshafen, Pfalz, Beieren, Duitsland zijn waar zijn ouders vandaan kwamen (zijn grootouders waren Frans).
Zijn broers en zussen waren Francis Thomas Kolb (1877 - 1878), Frank Philip Kolb (1879-1960), Albert Benjamin Kolb (1881-1969).**

Zijn liefhebbende ouders hem, overigens zonder speciale reden, "Florence" noemden. Dus niet Florenz, maar wel degelijk Florence. Jammer genoeg voor de toekomstige acteur werden jongens en meisjes in die tijd in Duitse scholen van identieke schooluniformen voorzien, en droegen beide lange krullen. Hierdoor werd de jongen op school frequent voor meisje aanzien en werd zelfs verplicht om bij de meisjes te gaan zitten. Toen hij zich hierover bekloeg bij de leraar, kreeg hij prompt een vermanend briefje mee naar huis waarin zijn ouders werden terechtgewezen voor het feit dat ze een dochter opkweekten die aan de jongenszijde van de klas wou zitten. Pas toen zijn ouders de zaak op school kwamen bepleiten ging de leraar geloven dat hij echt een jongen was. Tot groot jolijt van de andere jongens op school die geen kans lieten liggen om de jongen met meisjesnaam te pesten. Het was zijn onmiskenbaar mannelijk talent als vechter die een einde aan deze beproeving maakte.

De climax kwam bij het afstuderen waarbij het hoofd van de school, die niet elk van de leerlingen persoonlijk kende, de naam "Florence, Ames'' op het diploma las en "Miss Ames" naar voren riep.
"Nu is het genoeg geweest," zei zijn vader, "We gaan 'Florence' naar Florenza veranderen'" en zo geschiede. 

Hij verwierf het Amerikaanse staatsburgerschap in oktober 1890 en hij werkte in 1900 in een drogisterij.

Op 20-jarige leeftijd begon hij zijn toneelcarrière rond 1903 als jongenssopraan in George Evan's vrolijke productie The Good Old Summertime in Rochester.

Naar verluid kreeg hij toegang tot Broadway toen een lieve, "of niet zo lieve, ik weet het niet meer nu," zangeres hem een duet hoorde zingen met zijn moeder, zelf een koorzangeres, en hem een aanbevelingsbrief gaf voor Julius Witmark, de muziekuitgever uit New York, en hij kreeg prompt een baan als chorus jongen. Zonder ooit een zangles achter zijn naam, - zelfs, gaf Ames zelf toe, zonder een echte zangstem - kon hij toch een jaar lang de baan behouden.

Rond 1906 had de acteur een korte filmervaring die slechts twee weken duurde. De producent was een man genaamd Marion. Zijn uitrusting bestond uit een camera en een rol touw. De studio was een veld op Long Island, en het touw werd gebruikt om het podium af te bakenen. Je moest binnen de lijnen blijven anders werd je niet geregistreerd. Ames werkte in drie of vier korte films. Hij speelde Touchstone, met Lew Cody als Jacques, in een gecomprimeerde versie van As You Like It. De week daarop werkte hij een dag in een omgebouwde kas, die dienst deed als studio in Astoria. Een energieke regisseur schreeuwde tegen een groep spelers, en een vrouw bood aan de toneelkomiek aan te bevelen voor een baan, omdat er een tekort was aan acteurs op het terrein. "Ik zou de baan niet aannemen al gaf hij me een bonus," antwoordde Ames. "Ik ben afgekickt van dit spel. Er is niets aan." De energieke regisseur was Cecil B. de Mille.

Op 26 nov. 1908 trouwde Florenz met Mary F. Irons, een actrice en dochter van William H. Irons en Laura Fleming in Dubuque, Iowa.

Florenz Ames begon dus eerder laat aan zijn acteercarrière. Hij begon hij zijn artistiek leven als zanger en danser in vaudeville, en bracht  kleine sketches met zijn toekomstige vrouw Adelaide "Alice" Winthrop (Dit terwijl hij nog gehuwd was met Mary).

Onder links: Een nog jonge Florenz Ames, datum onbekend.
Een nog jonge Florenz Ames, datum onbekend.Het muzikale toneelstuk The Three Twins liep eerst 5 maanden in Chicago en daarna 8 maanden in New York in het Herald Square Theatre alvorens op tournee te gaan (Sedalia Theatre, Missouri 17 okt. 1908;...). De hoofdrol werd gespeeld door Victor Morley en Florenz Kolb deed ook mee in het stuk. Kolb speelde in een gezelschap met Grace Van Studdiford in de hoofdrol, in de komische opera A Bridal Trip (nov 1910) later hernoemd tot The Paradise of Mahomet (Herald Square, Jan 17 - Feb 4. 1911) waar Kolb Van Studdiford assisteerde bij het maken van plezier en dit als Babouche (of Maboul), de veelgeplaagde echtgenoot, zorgde hij voor veel lachsalvo's in de productie. Het werd nadien nog opgevoerd binnen en buiten New York (Grand Opera House, San Antonio, 21-22 apr 1911 en Cort Theatre, N.Y. 12 nov 1911). We weten verder ook dat Florenz en Adelaide optraden tijdens de hoogdagen van de Morton Opera en Musical co. in Central Park, Allentown. (1910 - 1911)  Muziek was dan ook een van de belangrijkste onderdelen van muzikale komedies. Tot dat besef was Florenz Kolb ook gekomen toen hij in november 1912 aan het hoofd van zijn eigen groep in het State Street Theatre Trenton met The Girl of the Follies waarbij hij Alexander Spencer, een muzikaal regisseur het programma liet samenstellen.

In de zomer van 1912 zaten Florenz en Adelaide in de komische Summer stock groep van The Shubert in Utica.

In mei 1913 werd gemeld dat het koppel net terug was uit Engeland waar ze in het muzikale succes Everywife speelden.

Tijdens het zomerseizoen van 1913 kreeg Albany een stock company die muzikale komedies zou opvoeren in The Colonial. Onder de beloofde toneelstukken waren: The Belle of New York; Three Twins; Forty-five Minutes from Broadway; Little Johnny Jones; Havana; The Girl from Nowhere; The Man Who Owns Broadway; The Telephone Girl; The Red Mill; The Isle of Spice; Knight for a Day; Madame Sherry; The Yankee Prince; The Chocolate Soldier; The Time, the Place and the Girl en andere. Regisseur Lewis J. Morton zorgde ervoor dat Madge Caldwell en Miss May Emery als prima donna's optraden en Winfred Young was de tenor. Florence Betts, Adelaide Harland, Florenz Kolb (die soms ook als regisseur diende), Frank Shay, Albert Busby, N.C. Merrick en Gus Buell maakten de cast compleet.

In oktober 1913 kwamen Florenz Kolb en Adelaide Harland terug naar The Shubert in Utica om er hun (naamloze) slimme komedie, zang, praat- en dansact te presenteren.
Advertentie voor de act van Addie Harland en Florenz Kolb in The Orpheum ("The Allentown Democrat", 11 jan. 1913).
Boven: Advertentie voor de act van Addie Harland en Florenz Kolb in The Orpheum (The Allentown Democrat, 11 jan. 1913).
Rechts: Florenz Kolb en Adelaide Harland respectievelijk gekleed als een Nederlandse jongen en meisje die een muzikale satire introduceren genaamd Evolutie, 1860 - 1920.
Florenz Kolb en Adelaide Harland respectievelijk gekleed als een Nederlandse jongen en meisje die een muzikale satire introduceren genaamd "Evolution, 1860 - 1920" in een programma van the Orpheum Theater San Francisco, 1913.
Aanvankelijk traden ze nog op (minstens vanaf 1913) als "Kolb and Harland", in 1914-1915 bracht dit duo nog een slimme kleine satire genaamd Evolution, 1860 - 1920 waarin ze de evolutie van de dans weergaven, van menuet tot polka. Op 7 april 1914 werd Florenz gekozen als lid van "The White Rats Actors' Union". In oktober 1914 lieten Florenz en Adelaide Harland een copyright gelden tegenover Rosie Dolly and Martine Brown. Deze laatste deden, voor het eerst, hun openingsnummer een Dolly-Brown act in een koloniale setting en aankleding. Kolb en Harland deden precies hetzelfde na hun openingsact. Volgens getuigen identiek maar voor Kolb en Harland liep de act al meer dan een jaar.

Vanaf 1916 definitief als "Florenz Ames and Adelaide Winthrop"op de affiches. Hun eerste meer prominente rol kwam er wanneer hij mee optrad in the Cohan and Harris Theater, op Broadway op 7 juni 1917 in Hitchy-Koo.
Ze traden op in een kleine revue genaamd One Minute, Please (1918) en in een totaalprogramma genaamd Alice in Blunderland met Winthrop in de hoofdrol en waarin Ames zelf verschillende andere rollen voor zijn rekening nam (foto hieronder rechts en daaronder links).

Caught in a Jamb was een amusant vehikel voor slimme dans, zang, dialoog en effectieve kostumering. Florenz en Adelaide voerden deze sketch reeds op in het Clunie-Orpheum te Sacramento in maart 1917. In oktober 1919 zorgde dezelfde "nieuwe" act voor veel lachsalvo's in Keiths Colonial, Philadelphia en ze wordt in maart 1920 ook opgevoerd in het Orpheum, San Francisco.

Florenz en Alice (b.4 feb 1889) trouwden in Philadelphia op 2 oktober 1919. Beiden waren eerder getrouwd geweest. Alice komt voor als Adelaide M. Buchannan op de officiële documenten, haar man overleed eerder terwijl Florenz eerder datzelfde jaar scheidde op 2 april in N.Y.C.

Ze verschenen samen in een revue in het 44th Street Theatre genaamd Frivolities of 1920 (8 jan. 1920 - 28 febr. 1920). Het paar verscheen in verschillende vaudeville series als "Ames & Winthrop" en toerde door de VS met deze revue van eind 1920 tot 1921. 
Advertentie voor "Florenz Kolb and Addie Harland, former Central Park favorites, at Orpheum Next Week" ("The Allentown Democrat", 16 okt 1915). Florenz Ames en Adelaide Winthrop, in "Alice in Blunderland" (jan, 1921) één van de hoofdattracties in the New Orpheum Bill.
Boven links: Advertentie voor "Florenz Kolb and Addie Harland, former Central Park favorites, at Orpheum Next Week" (The Allentown Democrat, 16 okt 1915).
Boven rechts: Florenz Ames en Adelaide Winthrop, in Alice in Blunderland (jan, 1921) één van de hoofdattracties in the New Orpheum Bill.
Alice ”Adelaide” Winthrop, een variété danseres zoals ze ook te zien was in de hoofdrol van de revue genaamd “Alice in Blunderland” met haar echtgenoot, Florenz Ames . Het duo trad op in verschillende vaudeville optredens als “Ames & Winthrop” en trokken rond in de VS van eind 1920 tot 1921.In 1923 vormde hij een succesvol team met de vrouw van acteur Eddie Dowling, Ray Dooley.
Boven links: Alice ”Adelaide” Winthrop, een variété danseres zoals ze ook te zien was in de hoofdrol van de revue “Alice in Blunderland” met haar echtgenoot Florenz Ames. Hierin zorgden ze voor gelach met hun pittige komische imitaties van het Russische en Indiaanse leven.
Boven rechts: In 1923 vormde hij een succesvol team met de vrouw van acteur Eddie Dowling, Ray Dooley.

The Billboard meldde op 10 maart 1923 dat Florenz Ames de cast van Lady Butterfly, in het Globe Theater, New York verliet, wij veronderstellen om voor een zieke Adelaide te zorgen. Op 13 oktober 1923 overleed Adelaide. Na het overlijden van zijn vrouw verscheen hij opnieuw op de Broadway scene in Lady Butterfly (1923). Reeds op 31 december huwde hij opnieuw met Helen Jost in Washington D.C.

Hij probeerde wel een nieuwe act op te starten. Niet erg succesvol met ene Dorothy Gompert, een act waar hij na 6 weken repeteren van af zag met een rechtszaak tot gevolg waarbij ze $800 eiste. Hierna vormde hij echter wel een succesvol team met de vrouw van acteur Eddie Dowling, Ray Dooley (zie foto hierboven rechts) (1923).

Reeds in januari 1924 waren Miss Ray Dooley en Mr. Florenz Ames samen te zien in B.F. Keiths vaudeville circuit met A Terpsichorean Dilemma (geschreven door Joe Cawthorne), en aangeprezen als "The Funniest Skit Ever". En opnieuw als duo in april 1924 in Nonsensicalities.

Terwijl Florenz verscheen in Madame Pompadour (Martin Beck Theatre, 10 nov 1924 - 17 jan 1925), onder de artiestennaam Florenz Ames, werd hij bevolen om voor de rechtbank te verschijnen. Eind november bracht zijn eerste vrouw een zaak aan om Florenz te straffen wegens minachting van de rechtbank vanwege zijn nalatigheid om haar alimentatie te betalen. De rechtbank keurde de motie voor zijn straf goed en Ames kreeg de opdracht om te betalen. Toen de kennisgeving aan Ames werd betekend, verklaarde hij dat hij voordat hij aan de eisen zou voldoen, naar de gevangenis van Ludlow Street zou gaan. Uiteindelijk leek hij echter niet bereid om zijn betrokkenheid bij Madame Pompadour op te geven.

In 1925 verkocht Florenz de vaudeville productierechten voor alle vaudeville nummers en productie scènes van "Ames and Winthrop" aan makelaars van Keith.

Zo was hij ook voor de volgende dertig jaar vooral een zanger en acteur van karakterrollen in Broadway musicals.

Reeds een aantal seizoenen hoofd komediant in de Municipal Opera Company, St. Louis was hij te zien in de The Student Prince (Municipal Theater, Forest Park, 10 juni 1929) en bracht er op 19 juni 1929 een voordracht "How to create a humorous role" voor een aantal leden van de Town Club.

Helen Kolb werd een scheiding toegestaan door het Hooggerechtshof van New York. Mevrouw Kolb bracht als grond voor haar vraag overspel aan met een niet vernoemde vrouw in het Broadway hotel op 7 oktober 1929.

Florenz Ames keerde terug in september 1930 na "een behoorlijk aantal succesvolle productie engagementen" in een sketch, getiteld What's Not, geassisteerd door Eulahia Young en Alice O'Donnell.

Begin 1930 trad Florenz op met Alice O'Donnell (geb.1899) in The Count of Luxembourg (Jolson's 59th Street Theatre, 17 feb - 1 mrt 1930) op Broadway om kort daarop op 3 juli 1930 nam Florenz deze Alice tot zijn vierde vrouw. Ze woonden op West End Avenue 243 in NYC.

Hij trad in 1930 opnieuw kort op aan de Westkust samen met Ray Dooley.

De rol waar hij wellicht het meest mee geassocieerd wordt is wellicht die van de Franse ambassadeur in Of Thee I Sing die in december 1931 opende in the Music Box Theater. Hij trok mee op tournee met de rol en nam ze opnieuw op in 1933 in the Imperial.

Florenz Ames, Polly Walker, Vlucht Luitenant C.T.P. Ulm, John Moore en Shirley Dale, genomen tijdens Lt. Ulm's bezoek aan de Walkers, rond 1929 [picture] Waarschijnlijk genomen in Melbourne/ C.J. Frazer.  Gebruikt met toestemming National Library of Australia (item 3930944).
Boven: Florenz Ames, Polly Walker, Vlucht Luitenant C.T.P. Ulm, John Moore en Shirley Dale, genomen tijdens Lt. Ulm's bezoek aan de Walkers, rond 1929 [picture] Waarschijnlijk genomen in Melbourne/ C.J. Frazer. Gebruikt met toestemming National Library of Australia (item 3930944).
 

Gedurende 1934 en 1935 ging hij op tournee in Australië. Sir Benjamin Fuller's productie van The Merry Malones, met Polly Walker die haar Broadway rol heropvoerde, en openden in Melbourne. Onder de acteurs (120!) bevonden zich Florenz Ames, Alice O'Donnell (zijn vrouw), John Moore, Mevr. Rene Maxwell, Leal Douglas, Shirley Dale en Bob Caperon. 

Terug in New York na zijn Australische tournee (apr 1936), speelde Florenz voor het eerst in een dramatisch stuk First Lady tegenover Jane Cowl in de vrouwelijke hoofdrol. Een seizoen in New York en daarna nog een seizoen op tournee.

Hij zal vooral onthouden worden voor zijn rol als de bedreigde meubelmaker in 1937 in George M. Cohan's I'd Rather be Right (
Alvin Theater, 1 nov 1937 - 9 juli 1938) en voor zijn amfitheater rollen in 1941, waarvan de meest populaire die van Kolonel Popoff was in de Chocolate Soldier.

In 1942 vervoegde hij het Boston Comic Opera Company en voerde met hen dan ook een aantal Gilbert and Sullivan opera's op zowel in Broadway
in het Ambassador Theatre alsook op tournee. H.M.S. Pinafore (14 feb - 26 mrt 1944), Trial by Jury (14 feb - 26 mrt 1944) en The Mikado (11 feb - 26 mrt 1944) waren de populairste. Deze laatste werd "on the road" opgevoerd toen de aanval op Pearl Harbor werd uitgevoerd. Baltimore en Washington ontvingen de opera nog zonder protest. Maar gedurende de tour van het Westen en mid-Westen, weigerden theaters in Pasadena, California, en Des Moines, Iowa om The Mikado te laten opvoeren. Dit ondanks het feit dat het gezelschap het woord "gangsters" had gewijzigd in "gentlemen" in de tekst: "If you want to know who we are, we are gentlemen of Japan."

In 1943 deed Ames zijn beklag over de teloorgang van Amerikaanse theaters."Ken je nog dat prachtige theater rechtover Ford's? Het is een garage nu." Hij verwees naar de Palace. "Ik speelde er nog lang geleden. Maar zijn lot," voegde hij er aan toe, "staat misschien wel symbool voor de toekomst van het Amerikaans toneel. Dat geloof ik toch."

 
"Let 'Em Eat Cake" (1933) een muzikale komedie. William Gaxton, Florenz Ames, Grace Worth. Florenz Ames in de Broadway productie "Mr. Big" in New York (1941).
Boven links: Let 'Em Eat Cake (Imperial Theatre, 21 okt 1933 - 6 jan 1934) een muzikale komedie met William Gaxton, Florenz Ames en Grace Worth.
Boven rechts: Florenz Ames in de Broadway productie Mr. Big in New York (Lyceum Theatre, 30 sep - 4 okt 1941).
Margaret Roy, Florenz Ames en Robert Pitkin in de Gilbert & Sullivan operetta "The Pirates of Penzance" (1943). Kathleen Roche en Florenz Ames in Gilbert & Sullivan's "The Yeomen of the Gard" (1944).
Boven links: Margaret Roy, Florenz Ames en Robert Pitkin in de Gilbert & Sullivan operetta The Pirates of Penzance (St.James Theatre, 17 feb - 14 maart 1942).
Boven rechts: Kathleen Roche en Florenz Ames in Gilbert & Sullivan's The Yeomen of the Gard (Ambassador Theatre, 3 - 26 maart 1944).

In het St. James's Theater had hij ergens tussen 1945 en 1948 mogelijks zijn langste opeenvolgende Broadway run toen hij inviel voor de rol van Andrew Carnes in Oklahoma!. Zijn laatste Broadway show was een revival van Of Thee I Sing (Ziegfeld Theater, 6 mei - 5 juli 1952) waar hij opnieuw de rol van Franse ambassadeur gestalte gaf.

De volkstelling van april 1950 vermeld Alice nog als echtgenote van Florenz maar nadien is niet geweten wat met haar gebeurde of met hun huwelijk.

In de periode van 1950 tot 1958 reeg hij diverse rollen aan een zowel op televisie als op het witte doek. We konden hem zien naast de grootste namen van Hollywood uit de jaren 50: Grace Kelly, Robert Mitchum, Barry Sullivan, Marlon Brando, Anthony Quinn, Glenn Ford, Greer Garson, Doris Day, ... 

Van 1950 tot 1956, speelde hij de rol van Richard Queen inspecteur in de eerste televisie-uitvoeringen van de beroemde onderzoeken van Ellery Queen, waarbij hij de hoofdrol deelde met Lee Bowman (Ellery Queen). Florenz Ames was zesenzestig toen hij de rol aannam. Net als Ralph Bellamy had hij een rol op Broadway waar hij elke avond na de repetitie of de wekelijkse uitzending naartoe racete. Wanneer we terugdenken aan deze serie, is het meestal Ames die wordt herinnerd. Daar waren waarschijnlijk twee redenen voor. Eén, de TV Ellery was ondubbelzinnig saai. En twee, Ames bleef terwijl verschillende Ellerys kwamen en gingen.

Van 1950 tot 1956, speelde hij de rol van inspecteur Richard Queen in de eerste televisieversie van de beroemde avonturen van Ellery Queen, waar hij de hoofdrol deelde met Lee BowmanFlorenz Ames (links) als Inspecteur Queen en Hugh Marlowe als Ellery Queen in een moment uit een van de spannende afleveringen van "Mystery is My Business". Deze aflevering heet "Mardi Gras".
Boven links: Florenz als Inspecteur Richard Queen in de eerste televisie versie van Ellery Queen, samen met Lee Bowman, die Ellery speelde.
Boven rechts: Florenz Ames (links) als Inspecteur Queen en Hugh Marlowe als Ellery Queen in een moment uit een van de spannende afleveringen van Mystery is My Business. Deze aflevering heet "Mardi Gras".
Robert Mitchum, Jan Sterling, Florenz Ames (als Doc Hughes) in de Western "Man with the Gun" (1955). Tommy Kirk (links), Florenz Ames (midden), en Tim Considine in "The Hardy Boys: The Mystery of the Applegate Treasure" (1956).
Boven links: Robert Mitchum, Jan Sterling, Florenz Ames (als Doc Hughes) in de Western Man with the Gun (United Artists, 27 okt 1955).
Boven rechts: Tommy Kirk (links), Florenz Ames (midden), en Tim Considine in The Hardy Boys: The Mystery of the Applegate Treasure (1956).
 
Vanaf 1 oktober 1956 kon je Florenz Ames, molenwiekend met kromzwaarden, zien optreden als de excentrieke rijke oude man Silas Applegate in The Hardy Boys: The Mystery of the Applegate Treasure (in 16 van de 19 afleveringen, 4 okt - 26 okt 1956). Hij was ook kort te zien in de tweede Hardy Boys serie. Die 15 afleveringen van The Hardy Boys: The Mystery of the Ghost Farm werden uitgezonden tussen 13 september en 20 december 1957.
Wuivend met kromzwaarden sprong Florenz Ames rond als een gekke rijke excentrieke oude Silas Applegate in het Hardy Boys' verhaal The Mystery of the Applegate Treasure (1956)
Boven: Florenz Ames in The Hardy Boys: The Mystery of the Applegate Treasure  (ABC, 1956) with Tim Considine and Tommy Kirk.
Florenz is mogelijk nog het best bekend als Mr. Dithers (24 afleveringen, 4 jan - 28 jul 1957) in de kortstondige (maar eeuwig herhaalde) reeks Blondie (NBC, 4 jan - 27 sep 1957). Deze show, waarin verhalen en situaties bekend bij lezers van de strip werden verteld, hield het één jaar vol.
 Jesse White, Florenz Ames en Frankie Laine in "He Laughed Last" (1956). Florenz (als Mr. Julius Dithers) die wel van de grond moet gaan wanneer de Glamour Girl (Barbara Nichols) hem onder handen neemt in een aflevering van "Blondie" (5 april 1957) Harold Peary kijkt toe.
Boven links: Jesse White, Florenz Ames en Frankie Laine in He Laughed Last (Columbia, 12 aug 1956).
Boven rechts: Florenz (als Mr. Julius Dithers) die wel van de grond moet gaan wanneer de Glamour Girl (Barbara Nichols) hem onder handen neemt in een aflevering van Blondie (NBC, 5 april 1957) Harold Peary kijkt toe.
Florenz speelde Barber in 3 episodes van de televisiereeks  "Telephone Time" (1956-1957) je ziet hem hier in 1957 tegenover Greer Garson. Florenz als Prof. Anton Gunther in "The Deadly Mantis" (1957).
Boven links: Florenz speelde Barber in 3 episodes van de televisiereeks  Telephone Time (CBS/ABC, 15 apr 1956 - 10 sep 1957, min.3) je ziet hem hier in 1957 tegenover Greer Garson
Boven rechts: Florenz als Prof. Anton Gunther in The Deadly Mantis (Universal, 1 mei 1957).

In een interview in juli 1956 werd Ames bevraagd naar aanleiding van zijn recent nieuw leven ingeblazen filmcarrière. Hij gaf aan er in begin van de eeuw te hebben aan verzaakt  "Ik vond mezelf nauwelijks een stuiver waard en zou die dan achteraf nog hebben teruggeven zo slecht was het." Ames ging verder:  "Wijlen Sidney Olcott, die George M.Cohan en mezelf regisseerde in 'Seven Keys to Baldpate' placht Broadway op en neer te wandelen om voorbijgangers te smeken om in zijn films op te treden voor 5 dollars en één gratis maaltijd".

Florenz overleed op 11 februari 1958 in East Islip, Suffolk County, New York. (7)

Hij was voor het laatst op film te zien in Teacher's Pet (Pearlberg Seaton, 1 april 1958) een film met Clark Gable en Doris Day. Op TV was die eer weggelegd voor "Welcome to Washington" een Colgate Theatre aflevering (NBC, 30 sep. 1958).

 
Notities:

* 6 januari 1883 volgens zijn dienstplicht registratie uit 1918 net
    als verschillende andere officiële documenten na '18. De census
    uit 1900 geeft augustus 1883 aan in Duitsland, met Amerikaans
    staatsburgerschap in 1890.

** Sommige bronnen geven de bekende producer Winthrop Ames
      aan als zijn broer maar dit is onjuist.


Alle vermelde data voor films zijn voor de eerste release in de VS.
Alle vermelde data voor TV programma's zijn die van eerste uitzending.
Alle vermelde data voor (radio)toneelstukken zijn voor de periode waarin de acteur erbij betrokken was.

De feiten in het rood moeten nog bevestigd worden.

 
Klik op Uncle Sam als je denkt ons te kunnen helpen...!  Klik als je denkt ons te kunnen helpen...!

Andere referenties
(1)
Encyclopedia of Early Television Crime Fighters - Everett Aaker
(2) Wikipedia.fr

(3) IMDb
(4) IBDB and IBDB
(5) National Library of Australia: Portret van Florenz Ames, Polly Walker,
     Charles Ulm, John Moore en Shirley Dale in een theater, rond 1929
     Auteur: C.J. Frazer. Gebruikt na toestemming
(6) Radiogoldindex
(7) New York State Health Department, Death Index, 1957-1963
    (for Florence S Kolb)
(8) Playbill.com

Bijkomende video & audio bronnen
(1) Full photomystery The Adventures of Ellery Queen episode:
     The Twilight Zone

(2) The Mystery of the Appelgate Treasure Video Clip
(3) Facebook pages dedicated to Florenz Ames

(4) Blondie "The Kiss Clip" from the episode "The Glamour Girl" (1957)
(5) That's What I Told Him Last Night 30 sec clip from the Florenz Ames song
     from "Arms and the Girl" (Feb 2. - May 27. 1950)


Dit profiel van de acteur hierboven maakt deel uit van Ellery Queen a website on deduction. Deze acteur speelde de rol van Inspecteur Queen in de  Ellery Queen TV reeks.
Vele van de profielen op deze site zijn samengesteld na zeer nauwgezet onderzoek van diverse bronnen. "Please quote and cite ethically!"


Pagina aangemaakt 16 mei 2016
Laatste update 29 juli 2024

t e r u g   n a a r    L i j s t   v a n   V e r d a c h t e n


 
Inleiding | Plattegrond | Q.B.I. | Liist Verdachten | Wie?  | Q.E.D. | Moord en scene | Nieuw | Auteursrecht
Copyright © MCMXCIX-MMXXIV   Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden.