aye Brinker (29 maart 1914 - 5 november 1991) | |
Lengte:
1,65 m (5 '5")
Huwelijken: |
|
Catherine Fox Brinker werd geboren en
opgevoed in King, Seattle (Washington) als dochter van Seattle pioniers Robert Hugh Brinker
en Millicent Fox. Ze had een oudere zus Mary. Langs vaderszijde zat men in wetgeving en bankwezen. Zo was haar overgrootvader Otis W. Brinker, woonachtig in Berino, een rechter in New Mexico in de 1880s. Hun vader Robert verliet het gezin toen Kaye zes was. Kaye werd door haar moeder Bobby genoemd want ze had eigenlijk liever een zoon gehad. Reeds op zeer vroege leeftijd (12 jaar!) begon ze te acteren in een zgn. stock gezelschap (Drama meisje bij KOMO, Seattle). Ondanks dat ze voor veel probleem zorgde op high school was ze ook een zeer goed studente, maar ze werd van school gehaald tijdens haar tweede jaar. Ze ging werken, ze moet dan 15, 16 jaar oud zijn geweest. Ze ging nooit terug naar school, volledig zelf opgeleid, was ze even briljant als intelligent. |
|
Naar verluid werkte ze ook als junior journaliste bij de Seattle Times, de jonge welp besloot voor de journalistieke carrière te gaan. Maar na van het acteren te hebben geproefd bij het stock gezelschap stonden haar zinnen op het theater. Om niet te moeten kiezen koos ze het één na het ander om uiteindelijk te besluiten blijvend van beide walletjes te eten. Ze was van alle markten thuis en deed in haar carrière verschillende jobs (radio schrijfster, regisseur, omroepster, monologuist en actrice) in zowel Chicago, N.Y. als de Hollywood regio. Rond 1932-33, op 19 jarige leeftijd, werd ze zwanger en trad prompt in het huwelijk, zij en haar man woonden in Laurel Canyon, dichtbij Hollywood. Op 29 juni 1933 werd haar dochter Anya Petar Hansen geboren. In 1933 verhuisde haar moeder Millicent Brinker van Seattle naar Ellensburg om er kotmadam te worden voor studenten van de universiteit. Als "dochter van" nam Kaye ook deel aan enkele studentenopvoeringen. |
|
Ze trad zelfs kort op in enkele films. De enige gekende optredens zijn deze als (niet vermeld in de rolverdeling) gaste in Riddle Ranch (Beaumont Pictures, 3 dec 1935) en als Cherry Millett in de Western Desert Guns (Beaumont Pictures, 2 jan 1936). Voordat ze bij de radio begon, was ze naar verluidt productieleider voor Harold Lloyd Pictures. Ze speelde
meestal de 'andere vrouw' en we zagen haar nog het meest in theater en radio.
Naar verluid maakte ze haar radiodebuut spelend tegenover Don Ameche. In
1935 nam ze de benijdenswaardige hoofdrol op tegenover Walter Hamden in het
Pasadena Playhouse een een try-out van een recent toneelstuk van Flavin,
Achilles Had a Heel dit terwijl ze te zien is in producties in de Playbox,
een theater in Los Angeles, welke kon rekenen op een rijk publiek. |
|
In Chicago maakt een nieuwe avonturen reeks genaamd Drums zijn debuut op 14 jan 1936. Geschreven door Vera Oldham bekend van Chandu, The Magician, werd deze productie omschreven als een snel voortgaand drama met een mix van mysterie, human interest en exotische atmosfeer. Naast William Farnum, een veteraan van zowel toneel als doek bestond de rolverdeling verder uit Kaye Brinker, Myra Marsh, Bill Royal, Cy Kendall, Carlton Kadell, Louise Larabe, ... . J. Donald Wilson was de verteller. Felix Mills voorzag de incidentele muziek. Kaye Brinker, zogezegd één van Farnum's interessante en veelbelovende ontdekkingen kon zich beroemen op een charmante stem, wat veel deed voor de romantische interesse in dit detective drama dat vier avonden op de week kon worden beluisterd. Volgens de kranten was haar optreden in de eerste reeks Drums, zo succesvol dat ze meteen na het beëindigen er van werd weggekaapt naar New York om er er een groot Broadway contract op te strijken en dus werd tegen september 1937 haar plaats bij Drums ingenomen door Sally Creighton. In realiteit speelde Kaye sinds 1936 op Broadway. Geregisseerd door John Hayden en
geproduceerd door
A. H. Woods, opende de originele Broadway productie van het Ayn Rand toneelstuk
Night of
January 16 op 16 september 1935 en liep voor 283 voorstellingen tot 4
april 1936 in het Ambassador Theatre in New York City. Daarna trok het rond in
verschillende theaters (o.a. Selwyn Theatre) en tegen september 1936 speelde Kaye
Brinker er de rol van "Karen Andre","de penthouse sirene met de
geëmancipeerde ziel". Juffrouw Brinker
heeft het, voor een hoofdrolspeelster in een dramaproductie, unieke voorrecht
dat zij het einde van haar rol niet kent als zij voor elke voorstelling het
toneel opgaat. Haar lot wordt elke avond bepaald door een jury gekozen uit het
publiek. Ongeveer de helft van de tijd is ze "schuldig" en de andere
helft "niet schuldig". |
|
Boven: Kaye Brinker als "Karen Andre" in The Night of January 16 (1936). |
|
Samen met Milton Charles, een ervaren orgelist in het theater, maakte Kaye Brinker, toneelactrice en monologiste, haar radio debuut als ster in haar eigen programma, A Lady Lives, op WBBM. Het programma was er te horen elke maandag, woensdag en vrijdag. (Radio Daily, Wednesday March 24, 1937). Reeds in april 1937 was Kaye te horen in Manhattan Mother (Sustained WBBM Chicago, april 1937; CBS, 27 maart 1938 - dec 1939) een script show vijf dagen per week. Het was het verhaal van Patricia Locke (née Dwyer), die een carrière opgaf om haar dochter, Dale, in New York op te voeden. Kaye (en Margaret Hillas) speelde Pat. Dan Sutter en Louise Fitch (Dale) waren de andere hoofdrolspelers. Een criticus van Variety schreef: "Kaye Brinker als de moeder is bekwaam met een trage levering, maar met een veel te vlakke tonale kwaliteit. De luisteraar wacht op, maar krijgt nooit een fluctuatie van tempo, een verandering van emotionele toon in de stem. Mevrouw Brinker heeft wat heuvels en dalen in haar optreden nodig." Op 15 mei 1937 leidde Kaye Brinker het
Northwestern en De Paul debat: "Should Woman Have a Career?"
(WBBM) Rond november 1937 werd Kaye voorzitster van een auditiecomité (en verantwoordelijk voor de experimentele research bij producties). Dit hield onder andere in dat ze audities van de nieuwe stemacteurs overzag. Om ervoor te zorgen dat de acteur werd beoordeeld louter op stem en niet op uiterlijk, nam het auditiecomité plaats in een speciale lounge, weg van de studio, waar men dan enkel de stemmen liet horen. Terwijl de jury zich ontspande in hun comfortabele stoelen en zetels maakten ze notities over het talent. Om niet de kritiek te krijgen dat sexappeal vaak de beslissend factor was, gaf WBBM vrouwelijke personeel de opdracht vrouwen te beoordelen. "Het is pathetisch," zegt Kaye Brinker, "of ze hebben prachtige stemmen maar kunnen hun ziel niet blootleggen of ze kunnen perfect het gevoel overbrengen maar hebben niet het instrument om te kunnen zingen. En die zeldzame keren dat ze dan toch beide hebben, ontbreekt hen vaak dat bepaalde iets nodig om box office appeal te hebben." |
|
Boven: SELECTIE VROUWELIJK TALENT - Radio's ouderwetse uitdrukkingen als "casting couch" zullen verdwijnen wanneer stations een comité van vrouwen alle vrouwelijke zangers en actrices laten beoordelen. Een opzet welke recentelijk is gestart bij WBBM. De Chicago CBS-zender verbiedt mannelijke productieleden in de controlekamers wanneer vrouwen hun talenten voor de microfoon tonen, en vertrouwt alle beslissingen over het in dienst nemen van vrouwelijke stafleden toe aan een nieuw opgericht "vrouwelijke luisteraars comité." Leden (van links naar rechts) zijn Carroll Mountjoy, directeur van WBBM's programma's voor vrouwen; voorzitter Kaye Brinker, directeur van productieonderzoek in de Chicago CBS-studio's; Gertrude Dyer, contactpersoon voor publiciteit; en Helen Keppler Brooks, muziekbibliothecaris. Mevrouw Dyer observeert kandidaten vanuit de controlekamer om hun filmmogelijkheden, publiciteitsfotopotentieel en de algemene aard van hun publiekspersoonlijkheid te beoordelen. (Broadcasting, 1 dec. 1937) |
|
Kaye Brinker, Clyde Lucas, muzikant en Franklyn McCormack van Poetic Melodies, waren te gast in Eddie Thompson's Behind the Mike (dec 1937). Kaye las ook publiciteitsspots in voor Wrigley's Poetic Melodies. Op 19 april 1938 meldde Variety dat Kaye Brinker was gestopt als directrice van productieonderzoek voor Columbia-WBBM, een functie die ze enkele maanden had bekleed. Ze bleef wel optreden in de show Manhattan Mother die toen op het volledige netwerk overging (CBS,, 27 maart 1938 - 5 april 1940). "Make Believe," een drama over de eerste dame van het theater, geschreven voor de radio door Mildred Hark en Noel McQueen, werd op 20 mei 1938 gepresenteerd in W-G-N's dramashow Curtain Time voor een studiopubliek met wel 600 gasten. Blair Walliser produceerde de show en Kaye Brinker, Willard Waterman, Susan Armstrong, Bob Middleton en Cecil Roy speelden mee. Kaye Brinker en Alvan Sommerfield, promotie manager voor een Nationaal magazine (Collier) werden in de echt verbonden door Judge Edward B. Casey van het gemeentelijk hof Chicago in het Sherman hotel op 16 juni 1938. Ze speelde haar laatste rol voor een Chicago microfoon met Reese Taylor en Audrey McGrathy in de theaterdrama reeks Curtain Time, (The Herald Statesman, Yonkers, N.Y. Friday, Sep 2. 1938) die aflevering genaamd "Retake," was een komedie gebaseerd op de theateractiviteiten in Manhattan, van de hand van Russell Huckins. Toen het uitzendlocatie van de serie Manhattan Mother van Chicago naar New York verhuisde nam Kaye ook daar haar rol op (CBS/ WABC, 1 jan 1940 - 5 april 1940). |
|
Top boven: Manhattan Mother met Arnold Moss en Kaye Brinker, WABC-CBS Radio Studio Boven links: ETHER TEAM: De leden van radio's nieuwe moeder en dochter team zijn Kaye Brinker en Louise Fitch, sterren uit WBBM's Manhattan Mother, te horen van maandag tot vrijdag van 10:45-11:00 p.m. (Seymour Photo.) (27 juni 1937) Boven midden en rechts: De getalenteerde jonge monologiste wiens wekelijks programma True to Life, te horen is bij WOR elke zondag namiddag. Miss Brinker portretteert alles van een opgewerkte jonge debutante tot een oudere schooljuffrouw (1939). |
|
Kaye was gastvrouw in een show genaamd True to Life
en die liep van 1939 tot 1940. De maker van slimme monologen die "True to Life,"
mochten genoemd worden is niemand minder dan de jonge Kaye Brinker die de
stukken zowel schreef als tot leven bracht voor een groot publiek. |
|
Boven: 1940 Publiciteit met Kaye Brinker voor Russeks Persian Lamb Fur Coats. |
|
In maart van 1940 werd ze geopereerd omwille van appendicitis. Tijdens haar ziekte verving Marge Anderson haar in Manhattan Mother. In 1940-41 was Kaye ook te horen in een serie genaamd We The Abbotts, over een doorsnee Amerikaanse familie in het stadje Middledale die moeite had om de touwtjes aaneen te knopen, waar Kaye optrad als Isabel Kenyon naast John McIntire, Betty Garde,... In het censusrapport van 1940 census staat dat ze dan in Darien Town, Connecticut leefde samen met haar man Alvan Summerfield, met wie ze twee jaar eerder in het huwelijk trad, alsook dochter Anya Hansen en haar moeder Millicent. Ook dit huwelijk was geen lang leven beschoren. Kaye was regelmatig te horen als Barbara Hamilton in Our Gal Sunday (CBS, aug - okt 1940 -). "Kan een meisje uit een kleine mijnstad gelukkig worden als de vrouw van een rijke Engelsman van adel?" |
|
Boven links: Dit zijn de personen die het radiodrama Our Gal Sunday (CBS, aug - okt 1940 -) presenteren. Van links naar rechts: Barbara (gespeeld door Kaye Brinker) en Lord Henry Brinthrope (gespeeld door Karl Swenson). Boven rechts: Op Joyce's Feestje - Dit is een scène van een Halloweenfeest gegeven door niemand minder dan Ann Shepherd van het Columbia-netwerk, die de rol speelt van Joyce Jordan - Girl Interne op CBS-KWKH. Het is Joyce die met een appel in haar mond omhoog komt; Kaye Brinker, een andere CNS-actrice, staat erbij en bereidt zich voor om Joyce nog een keer onder te dompelen voor de zekerheid. (The Times, 16 november 1941) |
|
Tegen die tijd was ze gekend voor haar werk in Amanda of Honeymoon Hill alsook in de Johnny Presents serie en ze nam een rol aan in de populaire reeks Mr. District Attorney (NBC, 5 aug 1941 - dec 1946), ... . Op 30 augustus 1941 begon Kaye met repetities voor haar Broadway debuut met Gladys George in Distant City. Het toneelstuk was bedoeld als een van de hoogtepunten van het reguliere seizoen. Hoewel iedereen leek te denken dat de jonge Kaye Brinker een van de grote ontdekkingen was werd ze op 3 september 1941 toch vervangen door Gertrude Flynn. Er werden geen redenen opgegeven. Het stuk kende maar twee opvoeringen (Longacre Theatre, 22 - 23 sep 1941). Kaye speelde een schrijfster in Joyce-Jordan - Girl Interne bij CBS (okt 1941). |
|
Boven: CBS radio actrices (van links naar rechts), Kaye Brinker (als Sheila Brand), Ethel Owen (Dr. Molly Hedgerow) en Ann Shepherd (als Joyce Jordan, MD), breiend voor oorlogsinspanning. New York, N.Y. 18 december 1941. De show liep op CBS van 1938 tot 1945. |
|
Manny Lee, auteur van Ellery Queen, bezocht een repetitie in de NBC studio op 1 april 1942 en ontmoette er Kaye Brinker, die toen in de aflevering van die week te horen was. Het verhaal speelde zich af in een lobby van een hotel toen Manny binnenkwam. Op een echte 'chaise' had Kaye zich neergevleid. Mooi opgekleed met haar middenrif ontbloot. Manny kwijlde onmiddellijk en was direct verkocht. Ze wist toen ook niet dat Manny samen met zijn neef de Ellery Queen boeken schreef. Manny wilde dit niet kwijt uit angst dat ze hem zou huwen "voor zijn geld". Ze begon vrijwel onmiddellijk een relatie en na drie maanden traden ze, op 4 juli 1942, in het huwelijk. Gedurende 1943 verhuisden Manny en Kaye naar een charmant oud huurhuis aan 5 Canon St.,Norwalk (Conn.) waar ze leefden met zijn twee dochters uit zijn eerste huwelijk, Kaye's dochter (Anya) van dienst eerste man en hun eigen nieuwgeboren dochter Christopher Rebecca. |
|
Ze speelde ze in Romance (WABC/ CBS mei 1943 - nov 1944) (foto rechts). Elke week werd er een populaire liefdesverhaal gedramatiseerd. Journalist Wanda Marvin: " ... Alhoewel ze de tekst letter perfect brengt. Ontbreekt Kaye Brinker's stem de vereiste warmte ..." |
Ze maakte alweer haar opwachting in een aflevering van de populaire Mr. District Attorney op 4 december 1946. "The Case Of The Too Rich, Too Long" was een verhaal over de rijke Mrs. Montgomery die haar dochter wil verplichten tot een huwelijk met John Middleton op straffe van geschrapt te worden uit het nalatenschap. Penelope is echter een Montgomery en oma Montgomery wordt al snel vermoord met een kandelaar! Gedurende het 1947-48 ABC-seizoen viel Kaye Brinker in als Nikki Porter in The Adventures of Ellery Queen. Een rol die haar rechtmatig scheen toen te komen gezien haar zoon Rand B. Lee ooit aangaf: "... veel van de femme fatale in de Queen boeken van de vroege veertiger jaren en later waren gebaseerd op mijn moeder". De radioserie kwam echter aan zijn eind en de familie keerde terug naar Connecticut aan de Oostkust eerst in Westport later in Roxbury. |
In de daaropvolgende jaren combineerde ze dit met verschillende radiorollen. Ze begon voor Escape (CBS, 15 feb 1948 - 29 nov 1949, min. 6) in 1948 als Ilse in "Ancient Sorceries", een sprookje over het bovennatuurlijke en toverkunst in een klein stadje in Wales, met Paul Frees, Ann Morrison en William Conrad. Radio's The Whistler die op 25 februari 1948 werd uitgezonden droeg de titel "Meeting On Tenth Street" en Kaye maakte er deel van uit.
Escape presenteerde "The Time Machine"
voor het eerst op 9 mei 1948.
H.G. Wells' klassieke verhaal over twee
avonturiers in het jaar
100,080 in het land van de Morlocks.
Het verhaal werd voor radio aangepast door de voor een Academy-award
genomineerde scenarst Irving Ravetch
en werd
geproduceerd/geregisseerd door Norman MacDonnell. Eric Rolf
speelde Fowler,
Jeff Corey speelde Dudley en Kaye Brinker
gaf Weena gestalte. |
Boven: Gregory Peck aan de microfoon met Kaye Brinker in radio's "Hitch-Hike Poker" (1948). |
Voor een hoorspel op 16 september 1948, werkte filmster Gregory Peck samen in met Kaye Brinker in "Hitch-Hike Poker" als aflevering van Suspense in een bijna lege studio. Ze creëerde scènes die tot leven kwamen in de verbeelding van hun luisteraars. Het vertelde het verhaal van een oorlogsveteraan die naar huis lift voor het weekend en wordt opgepikt door een vriendelijke kerel in een cabriolet ... In augustus van 1949 is Kaye te horen met Jack Webb in een episode van The Whistler genaamd "The Eager Pigeon" (CBS, 28 augustus 1949). Dick Powell nam de hoofdrol op zich in the Richard Diamond, Private Detective (NBC, 24 april 1949 - 6 dec 1950) een radio serie waarin een eerder onbezorgde detective die elke episode afsloot in gezang voor zijn liefje, Helen (Virginia Gregg). De shows werden geschreven door Blake Edwards en Kaye trad eenmaal op in de excellente aflevering "Clothes Make The Killer" (22/10/49) (Jay Novello, Kaye Brinker) .
Letter from Jason was bewerkt voor
radio door Seelig Lester, Merwin Gerard,
en William N. Robson op basis
van een kortverhaal uit 1926 genaamd "Sunk"
van George F. Worts.
Frank Lovejoy verscheen als Jason, Will Geer als
Jeff en Kaye Brinker
werd
Ellen. William N. Robson produceerde en regisseerde het
geheel. (29 november
1949). In de late jaren 40 liep Kaye een dubbele pneumonie op, hierbij werd ze succesvol behandeld met penicilline. Op een bepaald ogenblik na 1948 stopte Kaye met acteren. Ze bleef de Queen werken wel beïnvloeden zoals blijkt uit de getuigenis van dochter Christopher Rebecca Lee Tate. Miss Lee gaf toe dat ze niet graag de boeken van haar vader las omdat ze teveel gebaseerd warren op bekenden. "Mijn moeder maakte gebruik van koosnaampjes en maniërismes die dan dikwijls in de boeken te voorschijn kwamen." vertelt ze. "Als teenager verknoeide dit het lezen voor mij. Dan was je aan het lezen over één of andere glamoureuse vrouw die dan plots één van mijn moeders zinnen in de mond nam." |
In zijn artikel in The Tragedy of Errors
beschrijft Rand B. Lee
zijn moeder als
"... Juno: afwisselend gepassioneerd voedend en wraakvol bezitterig
bij wijlen
..." Ze hield van kinderen. "Als ik die vochtige glinstering in Kaye's ogen zag dan wist ik dat er een campagne op komst was om aan een kind te beginnen." (Manfred B. Lee). Ze had ook een grote voorliefde voor planten en tuinieren, welke ze heeft overgedragen op haar zoon Rand. "...Een van haar vele vroege herinneringen aan het leven in Seattle's koele, milde en vochtige klimaat had ze aan de planten die er uitbundig groeiden. Je had er de gebruikelijke zaken als rozen en vergeet-me-nietjes, digitalis en primula's, viooltjes en madeliefjes. Maar ook Witte aronskelk welke moeder verafschuwde. Je had een van blinkend blad voorziene aardbeiboom waar ze gek op was, en heliotroop. Moeder beschreef die altijd als een grote struik met een waterval aan purperen bloemen geurend naar vanille of amandel. Het idee heeft jaren in mijn hoofd rondgespookt maar ik kon me er niet toe brengen er één zelf te groeien." |
Boven rechts: Kaye Brinker in een promotionele foto voor ABC
van voor mei 1948. De zijden jersey blouse met de handgeschilderde octopus werd voor haar gemaakt door haar schoonzus, Rena S. Lee, ontwerpster uit San Francisco. |
In 1950 had Kaye gezondheidsproblemen (pneumonie-waterpokken) en in 1954, na de geboorte van Jeffrey Robert, onderging ze een hysterectomie. |
Boven: Lee en Kaye spelend met de kinderen (1955). |
Na de dood van Manfred B. Lee,
verhuisden zij en Jeffrey naar Ft.
Lauderdale, Florida, om dichter bij Kaye's
oudste dochter, Christopher Rebecca
en haar man te zijn. Van daar verhuisden Kaye en Jeffrey naar Key West, Florida, waar ze, begin de jaren 80, het gezelschap kregen van Kaye's zoon Rand. |
In het tweede deel van de jaren 80 emigreerden Kaye en Jeffrey naar de Britse eilanden, eerst nog naar Engeland om uiteindelijk in Foilnamuck, Ierland te belanden, waar Jeffrey in 1990 overleed aan AIDS. Een jaar nadien, na vele jaren met alcoholisme en depressies te hebben geworsteld overleed Kaye Brinker op 5 november 1991 in een ziekenhuis in Cork, Cork County, Ierland, aan de gevolgen van haar ethylisme. |
Notities: * Mary Brinker Post (1906-1966) was een Amerikaans schrijfster. Geboren in Seattle in 1906. Mary Brinker Post ging naar Garfield High School en huwde later leraar Engels, dagblad uitgever en Episcopaal priester, Harry Grant Post (1900-1954). Haar best verkopende boek, Annie Jordan (1948), was deels gebaseerd op haar familie en nauwkeuringe research tussen de vele documenten over het Seattle van de eeuwovergang. Ze was ook de auteur van Prescription for Marriage, A Novel (1952) en Matt Regan’s Lady (1955). Haar kortverhalen verschenen in menig magazine en bloemlezingen als voorbeelden van exceptioneel modern schrijven. Daarenboven schreef ze ook vele radio voor radio. Mary Brinker Post en haar man vestigden zich uiteindelijk in Darien, Connecticut, waar ze in 1966 overleed. Zij en haar man zijn begraven in Center Cemetery in New Milford, Litchfield County, Connecticut. Alle vermelde data voor films zijn voor de eerste release in de VS. Alle vermelde data voor TV programma's zijn die van eerste uitzending. Alle vermelde data voor (radio)toneelstukken zijn voor de periode waarin de acteur erbij betrokken was. De feiten in het rood moeten nog bevestigd worden. |
Klik op Uncle Sam als je denkt ons te kunnen helpen...! |
Andere referenties (1) Radiogoldindex (2) OTRRpedia (3) The Montreal Gazette Oct 4. 1973 (4) Dank aan Rand B. Lee voor de details na 1954 (5) IMDb (6) "Widowhood led to a thriving business" New York Times, 1972 Bijkomende video & audio bronnen (1) Old Time Radio Downloads (2) Ellery Queen episode "One Diamond" |
Dit profiel van de acteur
hierboven maakt deel uit van
Ellery Queen a website on deduction.
Deze acteur speelde de rol van Nikki
Porter in een Ellery Queen
radio serie. Vele van de profielen op deze site zijn samengesteld na zeer nauwgezet onderzoek van diverse bronnen. "Please quote and cite ethically!" |
Pagina aangemaakt 24 januari 2015 Laatste update 8 augustus 2024 |
t e r u g n a a r L i j s t v a n V e r d a c h t e n
|
Inleiding | Plattegrond | Q.B.I. | Liist Verdachten | Wie? | Q.E.D.
| Moord en
scene | Nieuw |
Auteursrecht Copyright © MCMXCIX-MMXXIV Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |