NIKKI PORTER
ikki
kreeg uiteindelijk de aandacht die ze verdiende in de radioverhalen.
Bekeken vanuit het standpunt van de radiomakers leek het creëren van een vrouwelijke hoofdrol vooral praktisch (omwille van de "kleur" van een vrouwelijke stem) wat, voor mij, net zo belangrijk als de romantische mogelijkheden waarin deze keuze voorzag. Nikki maakte haar opwachting in films, kortverhalen, en boeken, maar was eigenlijk op maat van radio gemaakt. Het is een "verbazingwekkend" feit dat iedere keer we Nikki ontmoeten ze niet alleen een verschillende uitzicht heeft maar ook een andere persoonlijke geschiedenis meedraagt. Er zijn verscheidene 'eerste' ontmoetingen tussen Nikki en Ellery. Eén van de vele redenen hiervoor is, denk ik, de extra spanning die een 'ontluikende' relatie tussen twee hoofdrolspelers met zich meebrengt. Als we boeken, radio en film in rekening brengen ontmoette Nikki EQ op wel vier verschillende manieren! |
lhoewel
ze maar in weinig boeken haar opwachting maakt, Haar eigenlijke naam was Sheila Potts (naar haar moeder) of Sheila Brent (naar haar vader)...en ze was bovendien uiterst rijk (miljonair). Ondanks deze "handicap" nam ze, tegen salaris, toch de job van Ellery's secretaresse aan... Dus was Nikki was niet eens haar echte naam. Ze wijzigde die op aanraden van Ellery... Eerst stelde deze nog voor ze te veranderen in Susie McGargle uit Kansas City maar dat scheen haar niet te bevallen tot Ellery een tweede poging waagt. (naar een heldin in één van zijn boeken) “… N-i-k-k-i . De achternaam Dempsey paste echter niet... Nikki Jones? Nikki Brown? Nikki Green? Nikki Keats? Nikki Lowell? Nikki Fowler? Ja, het moest eindigen op -er en bestaan uit twee lettergrepen. Parker. Farmer. Porter...Porter. Nikki Porter dat is het!” Ze maakt een optreden in twee van de
Calendar-verhalen
(1952) als nieuw figuur in de persoon van EQ's secretaresse en partner, Nikki Porter.
Een laatste keer komt ze op riante wijze voor in het uitstekende Met Rode Letters
(1953) waar we te horen krijgen dat Nikki haar jeugd in Kansas City
doorbracht. Ze verschilt hier op verschillende gebieden van de drie andere Nikki's.
Kansas City mag dan ook wel de plaats waar Harvey Morrell, een vriend van de familie, vandaan kwam in het radioverhaal
"The Adventure of the Lost Child" (26 nov 1939)
in Dood
in de Schoenen
(1943)
is haar familie dan weer afkomstig uit New York waar ze ook was geboren. |
e figuur
"Nikki" verschijnt ook
verschillende malen in een andere vrouwelijk personage. Doorheen de jaren had deze vrouwelijke tegenhanger steeds, in meer of mindere mate, bepaalde Nikki kwaliteiten... Zoals elke Queen-verslaafde je zal vertellen was ze bijlange niet de enige liefdesinteresse die Ellery er op na hield. Onder druk van het publiek zorgden zijn scheppers er voor dat Ellery steeds meer romantische momenten beleefde. Dit scheen ook belangrijk te zijn voor het feit dat men met Ellery richting Hollywood wilde. |
Laten we vooral Inspector Thumm's dochter, Patience uit de Barnaby Ross reeks (1933) niet vergeten. Hier was het duidelijk de bedoeling van de auteur om Patience het detectivewerk van Drury Lane zelf over te nemen…Dus was Patience wellicht ook meer zelfbewust dan Nikki, maar ze kwam toch net zo sympathiek over. |
Boven
rechts: Patience Thumm in een tekening uit de Toronto Star Weekly van zondag 16 november 1946. |
Stella Godfrey
uit De
Naakte Waarheid
(1935)
moet zowat de voorbode geweest zijn voor de Nikki-figuur. Toen Dannay and Lee in 1938-39 scripts voorzagen voor de beroemde Shadow reeks, voorzagen ze die van een Nikki Porter-achtige Margot Lane (Martin Grams*) In 1939 keerde EQ terug naar de kortverhalen met een serie van vier verhalen, allen met een achtergrond op sportgebied. In elke van deze verhalen speelt Paula Paris mee, waarop EQ in Hartenvier (1938) verliefd was geworden. Ze is een goede figuur die jammer genoeg na deze werken nooit meer voorkwam. Een dame van de wereld die er niet in slaagde populair te worden De Wayne-Hutton TV-serie deed weinig om hierin verandering te brengen. Paris en Queen waren blijkbaar niet voorbestemd als koppel een gevoel dat door het publiek werd gedeeld. |
Het beste voorbeeld van
een Nikki dubbelganger kan, volgens mij, gevonden worden in
Moord op Rijm
(1950). Rima Anderson,
schandelijk over het hoofd
gezien door menig
Queen-critici,
staat als een
"Nikki Porterachtige" figuur,
een normaal meisje met normale
alledaagse
interesses (natuur).
Opnieuw zijn
Mr.Queen's gevoelens
jegens Rima
zeer dubbelzinnig.
Echt spijtig dat ze maar
éénmaal in de Queensaga
voorkomt. In Ellery Queen, een show die één seizoen lang liep, inspireerde men zich hoofdzakelijk op de luisterspelen, en plaatste men de serie in een 1947 omgeving. Paula Paris maakte haar wel haar intrede maar niet Nikki Porter die tenslotte in de luisterspelen haar hoogdagen beleefde. Integendeel in "The Adventure of Colonel Niven's Memoirs" voert men Ellery's recentste vriendin, Jenny O'Brien op die samen met Ellery zoekt naar aanwijzingen, de ware identiteiten van de verdachten en hun motieven. In "The Adventure of the Eccentric Engineer" waar Ellery wordt geschaduwd door een jonge vrouw die hulp wil bij het schrijven van een liefdesverhaal, hij schijnt haar niet te kunnen kwijtgeraken. De reden voor de kleine rollen die Nikki
of zelfs alle andere vrouwelijke protagonisten te beurt vielen kan misschien
simpel verklaard worden... Ellery
was nooit een echte
"ladies
man" omdat de neven dat
waarschijnlijk zelf ook niet waren.
Ze benaderden hun plot en
verhalen op een meer cerebrale manier die weinig plaats liet de hartzaken. |
oor
wat betreft de verpersoonlijking van Nikki in radio en film Blijkbaar is niet iedereen een even
grote fan zoals mag blijken uit de volgende paragraaf uit een brief
gedateerd 20 maart 1943, geschreven aan Fred Dannay door criticus Anthony
Boucher: "Ik hou niet van Nikki. Dat komt deels door de stem, maar ook
de figuur zelf. Ze is gewoon te verdomd opgewekt. Ze heeft hetzelfde effect
op me als die mensen die met helder ogen je heel vrolijk te woord staan
terwijl jij de oervader van alle katers aan het ondergaan bent. Ik zag
Margaret Lindsay haar nog niet spelen, maar ik vermoed dat ze kreeg wat ze
verdient..." (Arthur
Vidro) |
arion
Shockley
10 okt 1908*- 14 dec 1981 De eerste actrice die Nikki Porter (op radio)gestalte gaf. In "The Gum-Chewing Millionaire" is ze een blonde typiste die al snel solliciteert voor de job van secretaresse.... (klik op de foto voor meer) |
argaret
Lindsay
19
sep 1910-8 mei 1981 |
elen
Lewis
1915
-
?
|
arbara
Terrell
27
okt 1915 - 31 okt 1963
Lee & Boucher dachten in 1945 een uitstekend vervangster te hebben. Iemand die alles aankon wat het radioscript voorzag. Ze introduceerden zelfs meer Nikki-Ellery interactie. ... (klik op de foto voor meer) |
ertrude
Warner
2 apr 1917-26 jan 1986
Volgend op haar succesvolle radio rollen in Dangerously Yours (1944) en Matinee Theatre (1945) werd Trudy uitgekozen om naast Sydney Smith, Nikki Porter gestalte te geven. ... (klik op de foto voor meer) |
harlotte
Keane
8
mrt 1920-13 mei
2017 Nikki Porter in het 7de radio seizoen van Ellery Queen (1946-1947) een rol die ze hernam toen Ford Theatre de eerste (uur lange) radio-episode "Bad Boy" heruitzond, maar ook op TV (1954-1956).... (klik op de foto voor meer) |
irginia
Gregg
6
maa 1916 - 15 sep 1986
|
aye
Brinker
29
maa 1914 - 11 mei 1991 Toen Kaye in 1948 Virginia verving als secretaresse Nikki Porter was ze reeds getrouwd met Manfred B. Lee. ... (klik op de foto voor meer) |
|
|
Inleiding | Plattegrond | Q.B.I. | Liist Verdachten | Wie? | Q.E.D.
| Moord en
scene | Nieuw |
Auteursrecht Copyright © MCMXCIX-MMXXIV Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |