NAAR PAGINA: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 |
CARRIERE
n de late jaren dertig
werd het werk van de neven beïnvloed door
Tegen 19 november 1936 had Paramount Danger, Men Working gekocht, een detective verhaal met vele komische situaties van de hand van Manfred Lee, Fred Dannay en Lowell Brentano, het zou worden verfilmd als The Crime Nobody Saw. Ze maakten de trip naar de Westkust met de trein zoals de volgende anekdote uit een krant van 1936 illustreert: "... De twee auteurs schrijven nu voor de film bij Paramount. Op weg daarheen, maakten ze kennis op de trein met een verwante ziel en speelden vaak samen kaart. Bijna in Los Angeles kregen ze de schok van hun leven. Dannay en Lee gingen van hun reisvriend afscheid nemen en vonden hem geboeid vastzitten aan twee andere mannen. Hij was op weg naar de kust voor een bigamie aanklacht." Op 12 oktober 1936 kondigde The Film Daily Ellery Queen's aanwezigheid in Tinseltown als volgt aan: "Velen onder jullie zullen zich de tijd nog herinneren toen Manny Lee in de publiciteitsbranche werkte. Manny was een goeie copywriter en lay-out man met de drang om detectives te gaan schrijven, hiervoor werkte hij samen met zijn neef en ze werkten en experimenteerden dan ook samen gedurende hun vrije tijd tijdens nachten en weekends, tot ze uiteindelijk de kneep onder de knie kregen en vandaag wereldberoemd zijn onder de naam Ellery Queen. Ze zijn net naar Hollywood getrokken met een mooi contract als schrijvers voor de Paramount studio. Wat ons breed doet glimlachen is het feit dat Manny zich ook bekloeg over het feit dat geen van de grote studios ook maar één van zijn originele scripts wilden kopen, "Ze voorzagen met van een etiket," zegt Manny "Ik was gewoon een goede copywriter voor hen" Wie laatst lacht... De eigenlijke reden voor
hun lage output rond die periode was het feit dat ze door Hollywood werden ingehuurd als scriptschrijvers
bij Columbia, Paramount en M.G.M. Er is ook weinig gekend
over deze toch weinig succesvolle periode in hun carrières. De neven zelf lieten doorheen de jaren ook weinig los over het werk dat ze in Hollywood deden, hierbij bewerend dat ze er zich weinig van herinnerden. Ze werden er echter wel degelijk zelf opgemerkt. Ze kregen van Paramount één bureel ter beschikking in hun kantoren voor schrijvers. "De Paramount bazen vragen zich af wat te doen met Frederic Dannay en Manfred Lee, die werken onder de naam Ellery Queen, en naar de Westkust werden geroepen om aan een whodunit te werken. Als de jongens aan het werk gaan, gaan ze ook bijna op de vuist, misschien niet letterlijk maar zeker woordelijk, wat de andere schrijvers hun rust verstoord. De studiobazen overwegen het installeren van geluidsdichte burelen." (Variety, woensdag 21 oktober 1936)
Op persoonlijk vlak woonden tegen 1939
Fred en Mary Dannay samen met hun kinderen, de zes jaar oude Douglas en de pasgeboren
Richard in de woonwijken (91 Old Mill Road) van Great Neck, Long Island. Fred verzamelde nog steeds
postzegels en schreef poëzie. Hij nam zich ook
voor ALLE detective-kortverhalen te verzamelen, en wie durft zeggen dat
hij ook daarin niet slaagde? Hun door discussie gespekte manier van
werken zorgde voor wrijving met de collega's uit de naburige kantoren en
ondanks hun lucratieve bezoldiging schreven ze nooit iets wat resulteerde
in de 'ultieme' erkenning nl. vermeldt worden in de aftiteling. Na een
mislukte poging in toneel en film zou uiteindelijk een ander medium hen ter hulp snellen. Een medium voor de grote massa dat op
het punt stond om zijn eigen "Gouden Eeuw" te beleven: radio. Larry Darmour wordt vernoemd als diegene die Manfred en Frederic
contracteerde om naar Hollywood te komen en er te werken
aan de reeks films die voor Columbia zouden worden gemaakt. Dit bericht
vermeldt terloops dat ze op 15 juli 1940 zouden arriveren. Op 13
augustus melden de neven zich, volgens Variety,
dan weer aan bij Metro om er een origineel verhaal te schrijven in de
'Thin Man' reeks. Hun meest bekende Hollywood bijdrage
The
Shadow of the Thin Man (M.G.M.
1941) was onvoldoende om te worden
opgenomen in de aftiteling. Officieel keerde Lee
terug van L.A. naar New York op 18 mei 1941. Dannay
kwam een week eerder terug. Hun hoofdbekommernis waren de
onderhandelingen voor de terugkeer in de ether van hun radio reeks. Die
waren bijna rond en dus kwamen de auteurs zelf mee de laatste hand aan
het akkoord leggen... Tijdens de Hollywood jaren toen Frederic Dannay en Manfred Lee meer en meer gefrustreerd werden door de beperkingen die de formele deductieve puzzel hen bood, probeerden ze te breken met de traditie en trachten te experimenteren met iets anders. Waarom eens niet het detectiveverhaalformaat toepassen om de menselijke motivaties en relaties te onderzoeken? Met Calamity Town begon een nieuwe era, de eerste in een nieuwe subserie: de Wrightsville Verhalen. Na elkaar gelezen, tonen ze de bijna onvermijdelijke verandering bij Ellery Queen, van de oplosser van kunstmatige puzzels tot filosoofdetective. De voor het tijdperk typische "angst" wordt aan de serie toegevoegd. We kregen niet langer de deductieproblemen van vroeger. Ellery lijdt onder zijn zaken en de gevolgen. Soms faalt hij zelfs. Calamity Town, door beide als één van hun betere werken beschouwd, werd niet door een nationaal magazine weerhouden om als voorpublicatie in serie te verschijnen, zonder dat men hiervoor een duidelijke reden kon geven. Dus vielen ze terug op radio omdat ze het veiliger achten niet al hun eieren in één mand te plaatsen. Toneel en film hadden slechts voor frustraties gezorgd en alhoewel radio slavenarbeid bleef hadden ze er veel meer eindcontrole over hun werk.
as drie maand verloving
had Manny Lee nodig om Kaye Brinker een stemactrice
voor radio uit de jaren 30-40 (EQ radiodrama's!) te huwen op 4 juli
1942.
Samen voeden ze acht kinderen op: vier jongens en vier meisjes.
Vier
jongens; Anthony Joseph, de oudste zoon overleed in 1987 aan een hartaanval; Manfred B.Lee
Jr; Rand Lee, schreef reeds verschillende tuinboeken en enkele
SF-verhalen en Jeffrey
Robert, de jongste die in 1990 aan AIDS bezweek. Vier meisjes: Jacquelin; Patricia (2
dochters van Manfred - Betty Miller);
Anya (dochter van Kaye - Alvan
Summerfield)
en Christopher Rebecca ("Kit"), de jongste.
Naar verluid verdienden de neven in 1943, meer dan $50 000 per kop per jaar, het overgrote deel door hun radioavonturen. Manny en Kaye verhuisden naar een charmant oud huurhuis Canon Street 5 in Norwalk (Conn.) waar ze een gezin vormden met twee dochters uit zijn eerste huwelijk, Kaye's dochter Anya uit haar eerste huwelijk en de pasgeboren dochter Christopher Rebecca. Fred en Mary leefden nog steeds in Great Neck maar Mary had kanker en was praktisch bedlegerig. Fred wordt er herinnerd als een eerder teruggehouden persoon die ook postzegels verzamelde (van dieren en scheepvaart). Gedurende 1943 werden eens serie herhalingen uitgezonden en ze hadden de tijd om The Murderer is a Fox (1945) te schrijven. In juni 1945 was Mary Dannay terminaal (om later datzelfde jaar te sterven) en Fred wist dat hij voor zichzelf en hun zonen bepaalde arrangementen moest maken. Hij 'beperkte' zich tot het samenstellen van EQMM, enkele bloemlezingen en het schrijven van de plots voor nieuwe Queen-boeken. Net zoals ze al eens eerde hadden gedaan met enkele kortverhalen en twee Better Little Books voor hun radiowerk werd de bijdrage voor de radio nu uitbesteed aan een "spookschrijvers" in de persoon van Tom Everitt en Anthony Boucher. Boucher, een veel meer religieuze man dan Dannay bracht dit aspect mee in de Queen-persoon...welk al vlug door beide neven werd overgenomen bvb in Ten Day's Wonder (1948). Na Mary's dood verkocht Danny zijn huis en kocht een nieuw in Carroll Street, Brooklyn, Mary's zus en haar man kwamen voor de jongens zorgen. Fred kon zijn verdriet alleen de baas zoals een workaholic dat zou doen... Uiteindelijk hertrouwde hij in 1947 met Hilda Wiesenthal (familie van Simon Wiesenthal), een weduwe van dokter Isadore M. Silverman die in de "Battle of the Bulge" in WO II was omgekomen. Ze kochten een klein huis in het stille Larchmont in de straat Byron Lane 29. In april 1947 toen de radioserie naar Los Angeles verhuisde gingen Manny en de familie mee. Lee keek er toe op het maken van de show. Hij schreef niet alleen het script maar fungeerde ook als een quasi-producer, regelde zaken met radio sponsors, reclame agentschappen en weerspanning acteurs en regisseurs. Het is gedurende de 1947-48 series dat Kaye Brinker insprong en de rol van Nikki Porter speelde. Maar de serie werd beëindigd en de familie trok terug oostwaarts om in Connecticut, via Westport en later in het stille Roxbury (in South Street) hun thuis uit te bouwen. Manfred begon een steeds meer actieve rol te spelen in Roxbury's burgerleven en diende er een legislatuur uit als vrederechter. Op zijn groot domein gedroeg had familieman Manny veel aandacht voor tuin en dieren en verzamelde nog steeds postzegels, medailles en platen. Hij werkte in een studeerkamer die werd ingericht in een omgebouwd koloniaal schoolgebouw dat zich ook op zijn grond bevond. De tragiek werd Fred absoluut niet onthouden. Toen z'n vrouw Hilda
van hun enig kind beviel in 1948, het kind had door zuurstofnood bij de geboorte
hersenbeschadiging opgelopen en zou nooit kunnen lopen of spreken. Stephen Dannay werd
amper zes. Hierin moet de basis gezocht worden in de diverse geboortethema's die we in het Queen-werk terugvinden zoals in Cat of Many Tails
(1949).
|
|
Inleiding |
Plattegrond |
Q.B.I. |
Liist Verdachten | Wie?
| Q.E.D.
|
Moord en scene |
Nieuw |
Auteursrecht Copyright © MCMXCIX-MMXXI Ellery Queen, een website rond deductie. Alle rechten voorbehouden. |